Ministerieel besluit tot vaststelling van het bijdragesysteem voor de gebruiker van gezinszorg

Datum 26/07/2001

Inhoud

Artikel 1. ( 01/01/2010 - ... )

De bijdrage die door de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg per gepresteerd uur gezinszorg moet worden gevorderd van de gebruiker, overeenkomstig de bepalingen van artikel 4, A, 9°, en artikel 44 van bijlage I, gevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers, wordt vastgesteld overeenkomstig de schalen, vermeld in bijlage I die bij dit besluit is gevoegd.

Artikel 2. ( 01/01/2010 - ... )

De wijze waarop de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg de schalen, vervat in bijlage I, moeten hanteren en de wijze waarop de bijdrage voor gezinszorg moet worden vastgesteld en geïnd, wordt bepaald in de handleiding, gevoegd als bijlage II bij dit besluit.

De handleiding, vervat in bijlage II, beschrijft eveneens hoe de middelen, de code en de eventuele lasten van de gebruiker worden bepaald, welke kortingen moeten worden toegepast en welke bewijsstukken ter staving van de bijdragebepaling aanwezig moeten zijn op de dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg.

Artikel 3. ( 01/01/2010 - ... )

De diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg nemen jaarlijks de volgende gegevens over de door hen gevorderde bijdragen voor gezinszorg op in het jaarverslag, vermeld in artikel 7, § 2, van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers :
1° het aantal gebruikers voor wie een afwijking van de bijdrageschaal toegepast werd, waarbij het aantal verhoogde en het aantal verlaagde bijdragen apart vermeld worden;
2° de vermelding dat er al dan niet wijkwerking georganiseerd werd, en in voorkomend geval de vermelding dat de facultatieve toeslag van 5 % al dan niet toegepast werd.

Artikel 4. ( ... - ... )

Vanaf 1 januari 2002 wordt bij iedere nieuwe gebruiker het gebruikersbijdragesysteem toegepast, dat in dit besluit bepaald is.

Tegen 1 juli 2002 wordt bij iedere gebruiker het gebruikersbijdragesysteem toegepast, dat in dit besluit bepaald is.

Artikel 5. ( ... - ... )

(niet opgenomen)

(Heft het ministerieel besluit van 5 mei 1999 tot vaststelling van de bijdragesysteem voor de gebruiker van gezinszorg wordt op)

Artikel 6. ( ... - ... )

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2002.

BIJLAGE I. ( 01/05/2014 - ... )

Bijlage I

BIJLAGE I. ( 01/05/2014 - ... )

Bijlage 1

BIJLAGE II. ( 01/06/2023 - ... )

Deze handleiding legt de modaliteiten vast met betrekking tot het vaststellen van de middelen en de lasten, het netto inkomen van de gebruiker van gezinszorg, het toekennen en toepassen van de gebruikerscodes, de bijdrageschaal, de verplichte kortingen, de facultatieve toeslagen, afwijkingen, het bepalen en innen van die bijdrage en de bewijsvoering hierover aan de administratie.

Die handleiding moet ook toegepast worden voor poetshulp in het kader van meerlingenhulp. De poetshulp kan zowel door een erkende dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg als door een erkende dienst voor logistieke hulp geboden worden.

I. De bijdrage

Voor een gebruiker van acute zorg wordt de bijdrage per uur bepaald op 7,58 euro per gepresteerd uur gezinszorg. Als de gebruiker recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming, wordt de forfaitaire bijdrage verlaagd naar 4,55 euro per gepresteerd uur gezinszorg.

Die forfaitaire bijdrage kan maximaal 14 dagen gehanteerd worden, te rekenen vanaf de eerste dag van de hulpverlening. Na die periode wordt bij een voortzetting van de gezinszorg, de bijdrage berekend volgens de werkwijze die gehanteerd wordt voor een gebruiker van gezinszorg.

Voor de hulpverlening wordt opgestart, brengt de dienst de gebruiker op de hoogte van de beperking in tijd van de forfaitaire bijdrage voor acute zorg, en geeft hij aan dat bij een mogelijke voortzetting van de hulp er een nieuwe bijdrage zal worden berekend, die hoger of lager kan zijn.

Het begeleidend personeelslid van de dienst motiveert afdoend waarom er sprake is van acute zorg bij een gebruiker. Die motivering wordt in het persoonlijke dossier van de gebruiker bewaard.

Aan de gebruiker van gezinszorg wordt een bijdrage gevraagd die overeenstemt met de middelen, de lasten en de zorgbehoevendheid van de gebruiker volgens de schalen zoals bepaald in bijlage I.

Bij het vaststellen van de bijdrage worden vijf parameters gehanteerd :
1. de middelen en de lasten van de gebruiker die toelaten om het maandelijkse netto-inkomen te bepalen;
2. de gezinssamenstelling die resulteert in de bepaling van een code.
Nadat deze twee parameters zijn vastgesteld kan, gebruik makend van de schalen, de basisbijdrage worden bepaald;
3. de BEL-score van de gebruiker van de gezinszorg. Indien de BEL-score gelijk is aan of hoger dan 35 moet een korting van 0,65 euro per uur worden toegepast en dit vanaf het eerste uur van de hulp- en dienstverlening;
4. de duur van de hulp- en dienstverlening. Vanaf één jaar ononderbroken hulpverlening moet een korting van 0,25 euro per uur worden toegepast. De termijn van één jaar start bij de vaststelling van een Bel-profielscore van gelijk of hoger dan 35. Indien de hulpverlening minder dan 13 weken wordt onderbroken, loopt de termijn van één jaar door. Indien de hulpverlening 13 weken of meer wordt onderbroken, start een nieuwe termijn van één jaar;
5. de intensiteit van de hulp- en dienstverlening. Indien het aantal effectief gepresteerde uren gezinszorg 60 uur of meer per maand bedraagt moet een korting van 0,35 euro per uur worden toegepast.

De kortingen omwille van de duur(I.4) en intensiteit (I.5) kunnen enkel worden toegepast, en in voorkomend geval worden gecumuleerd, indien de BEL-score gelijk is aan of hoger dan 35 (I.3). Gebruikers met een BEL-score lager dan 35 kunnen dus niet genieten van de verplichte kortingen.

Van de bijdrageschalen kan enkel afgeweken worden op basis van een gemotiveerd verslag, opgesteld door het begeleidend personeelslid en goedgekeurd door het leidinggevend personeelslid van de dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg.

Deze verslagen zijn onderworpen aan de controle van de functioneel bevoegde afdeling van het Departement Zorg, vermeld in artikel 2, eerste lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 mei 2023 over het Departement Zorg, of Zorginspectie van het voormelde departement als vermeld in artikel 4, § 2, derde lid, van hetzelfde besluit. Voor deze controle moeten de nodige stukken, ter staving van de berekening, in de zetel van de dienst of afdeling van de dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg beschikbaar zijn voor de inspectie.

Voor een gebruiker van kraamzorg of van meerlingenhulp zijn de bepalingen met betrekking tot de BEL-score niet van toepassing.

Een score van minstens 13 op de BelRAI screener of minstens 5,5 punten op de som van de modules IADL en ADL van de BelRAI screener wordt voor de bepalingen met betrekking tot de BEL-score gelijkgesteld met een BEL-score gelijk aan of hoger dan 35.

II. Middelen van de gebruiker :

Men moet rekening houden met alle inkomsten :
- van de alleenstaande en alleenwonende persoon;
- van twee of meer personen van dezelfde generatie die een huishouden vormen.

Wanneer personen van verschillende generaties in dezelfde woning verblijven en er gemeenschappelijk leven, moeten enkel de inkomsten in aanmerking genomen worden van de generatie waartoe de persoon behoort waarvoor de gezinszorg wordt ingeroepen behoort, met andere woorden de persoon met de hoogste BEL-profielscore. Met de inkomsten van de andere generaties moet geen rekening gehouden worden.

Onder inkomsten dienen te worden verstaan :

a. Beroepsinkomsten :

voor loontrekkenden :
1. het gemiddelde netto maandinkomen over de laatste 3 maanden, vermeerderd of verminderd met de terug- of bijbetalingen van de personenbelasting. Hiervan moet het laatst gekende bedrag, gedeeld door twaalf, in aanmerking worden genomen en bij het gemiddeld maandinkomen worden gevoegd of ervan worden afgetrokken.
OF :
2. het belastbaar inkomen vermeld op de laatste belastingbrief, verminderd met de onroerende voorheffing en bedrijfsvoorheffing en vermeerderd of verminderd met de terug- of bijbetaling van de personenbelasting, gedeeld door 12.

voor zelfstandigen :
het netto inkomen, bekomen door het bruto belastbaar inkomen vermeld op het aanslagbiljet van de personenbelasting, te verminderen met de onroerende voorheffing, bedrijfsvoorheffing, voorafbetalingen en bijbetalingen, en te vermeerderen met de terugbetalingen. Dat eindbedrag wordt gedeeld door twaalf.

Indien de financiële situatie van de gebruiker een sterke wijziging ondergaat (werkloosheid, faillissement, scheiding...) moet de bijdrage aangepast worden aan de veranderde situatie. In dergelijke gevallen kan men zich baseren op het inkomen van de laatste maand.

In geval van gecombineerde inkomstenbronnen (vb. : bediende met bijberoep als zelfstandige) dient ook een gecombineerde berekeningswijze te worden uitgevoerd.

b. Roerende inkomsten :

Intresten van belegde kapitalen, aandelen, obligaties en dergelijke, over een heel jaar geteld en gedeeld door 12.

c. De inkomsten uit onroerende goederen :

Deze inkomsten zijn opgenomen in de berekening van de personenbelasting.

Indien de berekening gebeurt op basis van het netto maandinkomen, geldt volgende regeling :

Het totale geïndexeerde kadastraal inkomen van alle onroerende goederen, uitgezonderd dat van de eigen woning, wordt gedeeld door 12 en gevoegd bij het inkomen bepaald onder II, a.

Uitzonderingen :
- het kadastraal inkomen van de eigen woning moet wel in aanmerking genomen worden bij gedeeltelijke verhuring van die eigen woning. In dit geval houdt men rekening met bijvoorbeeld 1/2, 1/3 of een andere verdeling van het kadastraal inkomen, volgens het verhuurde gedeelte;
- indien de eigen woning verhuurd wordt, en men huurt een andere woning, houdt men rekening met het verschil van het kadastraal inkomen tussen beide woningen, in zoverre dit van de eigen woning hoger is.

d. Sociale uitkeringen :

Alle vervangingsinkomens en sociale tegemoetkomingen dienen in rekening te worden gebracht, zonder énige uitzondering. (vb. : ziekte-, werkloosheids- en invaliditeitsvergoedingen, ouderdoms- of overlevingspensioenen en renten, gewaarborgd inkomen, bestaansminimum, tegemoetkomingen voor mindervaliden, oorlogspensioenen en inkomsten van frontstrepen, tegemoetkomingen voor hulp aan bejaarden, integratietegemoetkoming, tegemoetkoming voor hulp aan derden plus alle andere mogelijke bestaande en toekomstige uitkeringen). Ook hier wordt het gemiddelde genomen van de laatste drie maanden.

In geval van ziekte- of werkloosheidsuitkeringen, wordt het dagbedrag vermenigvuldigd met 26.

e. Andere inkomens :

Bijvoorbeeld : ongevallenvergoeding, renten van levensverzekeringen, lijfrenten e.d. (niet limitatieve lijst) : al deze inkomsten moeten worden meegerekend.

Onderhoudsgelden moeten voor de ontvangende partij opgeteld worden bij het inkomen. Voor de betalende partij wordt het niet als inkomen beschouwd en moet het afgetrokken worden van het netto maandinkomen.

f. Komen niet in aanmerking als inkomen :
•de wettelijke gezinsbijslagen;
• de studiebeurzen;
• de toelagen voor het bijhouden van pleegkinderen;
• mantelzorg - en thuiszorgpremies en/of -toelagen, toegekend door lokale en/of provinciale overheden, ziekenfondsen en de Vlaamse gemeenschapscommissie

III. Lasten van de gebruiker

Voor het bepalen van de bijdrage via de gebruikersbijdrageschaal kunnen facultatief bepaalde lasten in mindering van het inkomen worden gebracht. Deze facultatieve lasten worden beperkt tot uitzonderlijke medische en farmaceutische onkosten die gedurende de periode dat gezinszorg wordt verleend, op een abnormale wijze het gezinsbudget belasten. Het gaat hier m.a.w. over hospitalisatie -, dokters- en apothekersonkosten en onkosten voor speciale toestellen en uitrustingen voor mindervaliden, voor zover deze niet terugbetaald worden door het ziekenfonds, een verzekeringsmaatschappij of het Vlaams fonds voor de Integratie van de personen met een handicap.

Het uitzonderlijke karakter van al deze lasten wordt beoordeeld door het begeleidend personeel in functie van de specifieke omstandigheden en van hun betrekkelijke belangrijkheid ten opzichte van de inkomsten en de samenstelling van het gezin. Deze gedocumenteerde beoordeling berust in het gebruikersdossier.

Eenmalige grote kosten (bv. hospitalisatiekosten) moeten gespreid over één jaar ingebracht worden.

Er mag geen rekening worden gehouden met het aankopen van kleine hoeveelheden geneesmiddelen of farmaceutische producten die in ieder gezin steeds voorhanden zijn, noch met occasionele doktersbezoeken.

Geen enkele andere kost of last mag worden beschouwd als aftrekbaar in de zin zoals hier wordt bedoeld. Dergelijke situaties kunnen als uitzonderingen worden behandelend via een afwijking op de bijdrage (zie V. Bepaling van de bijdrage - stap 5).

IV. Codebepaling

Voor het toekennen van een gezinscode op de codeschaal wordt uitgegaan van de feitelijke toestand op het moment van de aanvraag. Deze gezinscode wordt bekomen door het optellen van een aantal scores bij een basiscode :
0 basiscode = 1
Enkel voor iemand die alleenstaande is én alleen woont.
1 basiscode = 2
Alle andere gevallen.

2 bijkomende codepunten :

Bij de basiscode vermeld onder a. en b. wordt per persoon en per omschrijving waaraan wordt beantwoord een punt bijgeteld, uitgezonderd in het geval van bejaarde(n) die samen wonen met een andere generatie en waar, voor de bijdragebe rekening, het inkomen van deze bejaarde(n) in rekening wordt genomen. In dit geval zijn bijkomende codepunten enkel mogelijk wanneer de bejaarde(n) een invaliditeitspercentage heeft (hebben) van minstens 65 % of een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten:
- personen (kinderen en volwassenen) die in dezelfde woning verblijven en er gemeenschappelijk leven en die over geen eigen inkomsten beschikken, uitgezonderd de partner van de persoon voor wie de hulp wordt ingeroepen;
- kinderen, geplaatst in een instelling of op internaat, indien de ouders instaan voor de financiële vergoeding van dat verblijf;
- het nog ongeboren kind of ongeboren kinderen vanaf de zesde maand zwangerschap;
- de personen met een invaliditeitspercentage of een arbeidsongeschiktheid van minstens 65 %, een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten of een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder, of de kinderen die minstens 4 punten behalen in pijler 1 (lichamelijke en geestelijke gevolgen van de handicap of aandoening).

Uitgezonderd : in het geval van bejaarde(n) die samen wonen met een andere generatie en waar, voor de bijdrageberekening, het inkomen van deze bejaarde(n) in rekening wordt genomen. In dit geval zijn bijkomende codepunten enkel mogelijk wanneer de bejaarde(n) een invaliditeitspercentage heeft (hebben) van minstens 65 % of een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten.

V. Bepaling en herziening van de bijdrage

1. Bepaling :

De berekeningswijze wordt stapsgewijs vastgesteld :

STAP 1 :
De middelen worden vastgesteld, zoals toegelicht in hoofdstuk II. Hiervan worden facultatief de vastgestelde lasten afgetrokken (zie hoofdstuk III). Men bekomt aldus het netto inkomen waarop de bijdrage zal worden berekend.

STAP 2 :
Uitgaande van de gezinssamenstelling wordt de code bepaald.
(hoofdstuk IV)

Op de bijdrageschaal (zie bijlage I bij het ministerieel besluit) wordt naast deze code het netto inkomen opgezocht. De basisbijdrage kan dan boven aan de schaal worden afgelezen.

Indien de basisbijdrage niet rechtstreeks van de schaal kan worden afgelezen omdat het inkomen te hoog is, moet men de schaal extrapoleren. De opbouw van de schaal wordt dan verder doorgetrokken tot maximaal de kostprijs van een uur gezinszorg.

STAP 3 :
Uit de stappen 1 en 2 resulteert de basisbijdrage per uur. Als in het kader van meerlingenhulp de basisbijdrage per uur voor een gebruiker hoger is dan 7,58 euro per uur, wordt de bijdrage afgetopt op 7,58 euro per uur. Deze basisbijdrage moet als zodanig bij de gebruiker bekend zijn en op de factuur vermeld staan.

Op het resultaat van stap 1 tot en met 2 kan door de dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg facultatief een toeslag van 5 % worden toegepast indien de dienst in functie van de zorg op maat wijkwerking organiseert. De facultatieve wijkwerkingstoeslag komt bovenop de basisbijdrage zoals vastgesteld in stap 1 en 2 en wordt ook op de factuur van de gebruiker vermeld. Deze toeslag wordt toegepast op elk gepresteerd uur.

De diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg die de toeslag voor wijkwerking toepassen, passen deze toe voor alle gebruikers, met uitzondering van de gebruikers van meerlingenhulp, die woonachtig zijn in de regio's waar de dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg wijkwerking organiseert.
De dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg kan niet per individuele gebruiker beslissen of de toeslag al dan niet aangerekend wordt.

In het kader van de toepassing van deze wijkwerkingstoeslag beschikt elke dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg over een formele beslissing van het leidinggevend personeel, waarin wordt bepaald dat de toeslag al dan niet wordt aangerekend. Deze beslissing omvat een opsomming van de gemeenten waarvoor ze geldt.

STAP 4 :

Deze stap is niet van toepassing op de bijdrage van gebruikers van meerlingenhulp.

Uit de stappen 1, 2 en 3 resulteert een bijdrage waarop de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg facultatief, individueel en omstandig gemotiveerd afwijkingen van de bijdrageschaal mogen toepassen. Dit kunnen zowel verhogingen als verlagingen zijn. De beslissing hieromtrent behoort tot de verantwoordelijkheid van de dienst.

Het begeleidend personeelslid beoordeelt, in functie van de globale sociale en financiële situatie van het gezin, of een afwijking opportuun is en rechtvaardigt deze in een gemotiveerd verslag. Afwijking van de bijdrageschaal is slechts mogelijk na formele goedkeuring door het leidinggevend personeelslid van de dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg van het door het begeleidend personeelslid opgemaakte voorstel.

De motivatie voor en de goedkeuring van de afwijking, evenals alle bewijsstukken ter staving, worden door de dienst in het persoonlijk dossier van de gebruiker bewaard.

Afwijkingen zijn slechts geldig voor de duur van één jaar, en moeten jaarlijks herzien, gemotiveerd en goedgekeurd worden.

Het totaal aantal toegekende afwijkingen is begrensd tot 20 % van het totaal aantal geholpen gebruikers van een dienst op een bepaald moment, m.a.w. voor maximaal 20 gebruikers op 100 kan een afwijking worden toegestaan, zónder voorafgaand akkoord van de bevoegde minister.

Het totaal aantal afwijkingen (max. 20 % van de geholpen gebruikers) omvat zowel de bestaande (en jaarlijks te herziene) afwijkingen als de nieuwe aanvragen.

Indien blijkt dat deze 20 %-norm onvoldoende is, moet aan de bevoegde minister toelating worden gevraagd om deze te overschrijden. Dit gebeurt door middel van een schriftelijke vraag waarin de motivatie tot overschrijding wordt geformuleerd.

Het al dan niet toestaan van een afwijking op de norm van 20 % door de bevoegde minister zal gebaseerd zijn op de beoordelingen van de inspectie.

STAP 5 :
Op de vastgestelde bijdrage (stap 1 tot en met 4) kunnen door de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg facultatieve toeslagen worden toegepast in het kader van het verlenen van hulp- en dienstverlening op onregelmatige uren.

De diensten verhogen de vastgestelde bijdrage in dat geval met een toeslag van 15% voor de uren gezinszorg die verleend worden op weekdagen tussen 18 uur en 20 uur, met een toeslag van 30% voor de uren gezinszorg die verleend worden op weekdagen tussen 20 uur en 7 uur en op zaterdagen, en met een toeslag van 100% voor de uren gezinszorg die verleend worden op zon- en feestdagen.

De diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg die de toeslag voor onregelmatige prestaties toepassen, passen deze toe voor alle gebruikers. De dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg kan niet per individuele gebruiker beslissen of de toeslag al dan niet aangerekend wordt.

In het kader van de toepassing van deze toeslag voor onregelmatige prestaties beschikt elke dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg over een formele beslissing van het leidinggevend personeel, waarin wordt bepaald dat de toeslag al dan niet wordt aangerekend.

STAP 6 :
Op de aldus bekomen bijdrage worden de verplichte kortingen toegepast.

Deze kortingen bedragen :
- 0,65 euro per uur indien de cliënt een Bel-profielscore heeft die gelijk is of meer dan 35, en dit vanaf het eerste uur van de hulp- en dienstverlening;
- 0,25 euro per uur indien de hulpverlening langer dan één jaar duurt (te berekenen vanaf dag 366) (zie ook bepalingen in dit verband op pagina 2);
- 0,35 euro per uur indien 60 uur en meer hulp per maand effectief wordt verleend.

De Bel-score fungeert als instap voor de beide andere kortingen. Met andere woorden : pas vanaf een Bel-score gelijk of meer dan 35 wordt korting toegestaan, minimaal 0,65 euro, eventueel gecombineerd met één van de andere kortingen of beide.

Volgende kortingen zijn dus mogelijk :
- 0,65 euro per uur (Bel-profiel = 35);
- 0,90 euro per uur(Bel-profiel = 35 + langer dan één jaar hulp);
- 1,00 euro per uur (Bel-profiel = 35 + 60 uur en meer hulp);
- 1,25 euro per uur (Bel-profiel = 35 + 60 uur hulp en meer + langer dan één jaar).

De kortingen worden in mindering gebracht van de volgens stap 1 tot en met 5 vastgestelde bijdrage (basisbijdrage + eventuele toeslag voor wijkwerking en eventuele afwijkingen en eventuele toeslag voor onregelmatige prestaties).

Het resultaat hiervan kan, met uitzondering van de bijdrage in het kader van meerlingenhulp, echter nooit minder bedragen dan 0,51 euro per uur, de minimumbijdrage.

2 Herziening :

Voor elk dossier dient jaarlijks minimaal één herziening te gebeuren van de gebruikersbijdrage, en desgevallend van de afwijking.

VI. Het innen van de bijdrage

1. Factuur voor de gebruiker van meerlingenhulp

De maandelijkse factuur voor de gebruiker van meerlingenhulp wordt gelimiteerd op :
a) 6 % van het nettomaandinkomen van het gezin gedurende het eerste levensjaar van de meerling;
b) vanaf de kalendermaand waarin de meerling een jaar wordt : 9 % van het nettomaandinkomen van het gezin;
c) vanaf de kalendermaand waarin de meerling twee jaar wordt : 12 % van het nettomaandinkomen van het gezin.

Het nettomaandinkomen, dat berekend werd in stap 1 van hoofdstuk V, wordt gehanteerd.

De maandelijkse factuur heeft betrekking op het totaalpakket aan meerlingenhulp. Als meerdere diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg of diensten voor logistieke hulp bij hetzelfde gezin meerlingenhulp bieden, stellen ze onderling een coördinerende dienst aan. Die coördinerende dienst zorgt voor de facturering.

2. Algemene bepalingen

De gebruikersbijdragen kunnen alleen door de diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg bij de gebruikers worden geïnd. In geen enkel geval mag het verzorgend personeel, noch een derde die vreemd is aan de dienst, als tussenpersoon optreden bij financiële regelingen tussen de diensten en het betrokken gezin. Uitzonderingen zijn mogelijk in het kader van budgetbegeleiding of budgettaire problemen van de gebruiker. Die uitzonderingen kunnen alleen worden toegestaan als daartoe in het gebruikersdossier een gemotiveerde beslissing van het leidinggevend personeel te vinden is.

De geldende reglementering voorziet enkel de betaling van de tussenkomst volgens de opgelegde schaal, toegepast conform deze handleiding.

Het vorderen van een bijkomende tussenkomst is strijdig met de reglementering. Het is dus uitdrukkelijk verboden bovenop de gebruikersbijdrage nog administratiekosten of dossierkosten te factureren. Bij het overtreden van deze bepalingen stelt de dienst zich bloot aan sancties.

Wel kunnen in het kader van de hulpverlening gemaakte kosten (vb. verplaatsingskosten van de verzorgende bij boodschappen) worden aangerekend als onkostenvergoeding. Ook hier geldt het verbod van financiële regelingen tussen gebruiker en verzorgende.

Voor de vaststelling van de verjaringstermijn betreffende de inning van de gebruikersbijdrage gelden de bepalingen van artikel 2277 van het Burgerlijk Wetboek, nl. de vijfjarige termijn.

Bij niet betaling van de factuur binnen de 30 kalenderdagen kan de dienst voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg en aanvullende thuiszorg verwijlintresten aanrekenen.

VII. Nodige bewijsstukken

Heel het bijdragesysteem is gebaseerd op twee belangrijke pijlers : de gezinssamenstelling en de gezinsinkomsten.

Ter staving moeten de hierna genoemde bewijsstukken in het dossier berusten in de zetel of de afdeling van de dienst.

a. de gezinssamenstelling
Er wordt uitgegaan van de feitelijke situatie op het moment van de aanvraag. De beschrijving van deze feitelijke situatie moet in het gebruikersdossier worden bijgehouden. Dit kan bij middel van formele stukken, zoals een uittreksel uit het bevolkingsregister en/of een bewijs van woonst of bij middel van een door beide partijen ondertekende verklaring in dit verband.

b. de middelen
Alle stukken ter staving van de inkomstenberekening, bijvoorbeeld een pensioenstrookje, een uittreksel uit de individuele rekening, het aanslagbiljet van de belastingen...

Indien de gebruiker deze bewijsstukken niet uit handen wil geven, volstaat het een kopie te nemen van deze stukken.

Indien de gebruiker weigert de inkomsten kenbaar te maken, dan mag de maximale bijdrage gevorderd worden.

Als er in het dossier geen bewijsstukken zitten omtrent de inkomsten, moet er in elk geval een verklaring zijn van het begeleidend personeelslid, goedgekeurd door het leidinggevend personeel, die verduidelijkt waarop men zich gebaseerd heeft om het inkomen te bepalen.

Een bijdragebepaling zonder bewijsstukken wordt als afwijking beschouwd en speelt dan ook mee voor het al dan niet overschrijden van de 20 %-norm.

c. de lasten
De afgetrokken medische en farmaceutische kosten moeten gede- tailleerd worden gerechtvaardigd door facturen, attesten, enz., die in het dossier berusten. In het gebruikersdossier dient het abnormale karakter van deze kosten bevestigd te zijn bij middel van een aantoonbare gemotiveerde beslissing van het leidinggevend personeel.

d. personen met een invaliditeit of arbeidsongeschiktheid van minstens 65 %, een vermindering van de zelfredzaamheid met minstens 9 punten of een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder, of kinderen die minstens 4 punten behalen in pijler 1 (lichamelijke en geestelijke gevolgen van de handicap of aandoening). Om de codevermeerdering voor deze personen te rechtvaardigen, dient in het dossier een officieel attest aanwezig te zijn.

Het bewijs van de handicap is slechts geldig voor de periode die op het attest is vermeld. Indien in het dossier een kopie van het aanslagbiljet berust, waarop de personen vermeld staan voor wie deze belastingaftrek toegestaan wordt, dan wordt dit ook aanvaard als verantwoording van een codevermeerdering.

Voor een blijvende handicap, moet in beginsel slechts éénmaal een attest worden voorgelegd. Zolang de invaliditeitsgraad niet is vastgesteld, kan de betreffende persoon niet in aanmerking genomen worden voor een codevermeerdering.

e. de zorgbehoevendheid :
Elk gebruikersdossier bevat een ingevulde Bel-profielscore of een score op de BelRAI screener.

VIII. Documenten en formulieren

Volgende documenten dienen in het kader van de controle op de toepassing van gebruikersbijdrageschaal, in de dienst ter beschikking te zijn van de inspectie :
1. het verslag van het sociaal onderzoek (F 51);
2. de bewijsstukken bedoeld onder VII;
3. de verslagen betreffende de afwijkingen, zoals bedoeld onder V, a, stap 5;
4. de beslissingen van het leidinggevend personeel met betrekking tot het al dan niet toepassen van de facultatieve toeslagen voor wijkwerking en voor onregelmatige prestaties.
5. de aanvraag tot overschrijding van de 20 % limiet, alsmede de motivatie en de registratie hieromtrent. Bij elke inspectie moet het mogelijk zijn dit percentage onmiddellijk ter beschikking te krijgen;
6. de motiveringen over acute zorg, vermeld in hoofdstuk I, vierde alinea.

BIJLAGE III. ( 01/01/2010 - ... )

...


Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 26/12/2024