Besluit van de Vlaamse Regering tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap ["agentschap Facilitair Bedrijf" (verv. BVR 4 juli 2014, art. 7, I: 28 juli 2014)]

Datum 11/06/2004

Inhoudstafel

  1. HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
  2. HOOFDSTUK II BENAMING, DOELSTELLINGEN EN TAKEN VAN HET AGENTSCHAP
  3. HOOFDSTUK III AANSTURING EN LEIDING VAN HET AGENTSCHAP
  4. HOOFDSTUK IV DELEGATIE VAN BESLISSINGSBEVOEGDHEDEN
  5. HOOFDSTUK V CONTROLE, OPVOLGING EN TOEZICHT
  6. HOOFDSTUK VI RAADGEVEND COMITÉ
  7. HOOFDSTUK VII WIJZIGINGS, INWERKINGTREDINGS- EN UITVOERINGSBEPALINGEN

Inhoud

HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN (... - ...)

Artikel 1. ( 10/05/2021 - ... )

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° Het Algemeen Delegatiebesluit : het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2015 tot regeling van de delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de hoofden van de departementen en van de intern verzelfstandigde agentschappen;
2° agentschap: het agentschap Facilitair Bedrijf, vermeld in artikel 2;
3° minister: de Vlaamse minister, bevoegd voor het facilitair management, de Vlaamse minister, bevoegd voor het vastgoed, de Vlaamse minister, bevoegd voor de overheidsopdrachten, en de Vlaamse minister, bevoegd voor het documentbeheer;
4° ...
5° het lijnmanagement: de hoofden van de organisatorische entiteiten binnen de Vlaamse overheid die het hiërarchisch en functioneel gezag over het personeel van hun entiteit uitoefenen;
6° lokale overheden: de lokale overheden, vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse overheid: de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

HOOFDSTUK II BENAMING, DOELSTELLINGEN EN TAKEN VAN HET AGENTSCHAP (... - ...)

Artikel 2. ( 10/05/2021 - ... )

Binnen het Vlaams Ministerie Kanselarij, Bestuur, Buitenlandse Zaken en Justitie wordt een intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid opgericht onder de benaming "agentschap Facilitair Bedrijf". Het agentschap wordt opgericht voor de beleidsondersteuning en beleidsuitvoering inzake facilitaire dienstverlening, vastgoedbeheer, overheidsopdrachten van de Vlaamse overheid en inzake het documentbeheer van de Vlaamse overheid en van de lokale overheden.

Het agentschap behoort tot het beleidsdomein Kanselarij, Bestuur, Buitenlandse Zaken en Justitie.

Artikel 3. ( 10/05/2021 - ... )

Het agentschap heeft als missie om een inspirerende en duurzame werkomgeving te creëren opdat de personeelsleden van de Vlaamse overheid kunnen uitblinken.

Artikel 4. ( 10/05/2021 - ... )

Het agentschap heeft tot taak diensten inzake vastgoed marktconform aan te bieden. Dat omvat onder meer de volgende activiteiten:
1° de beleidscoördinatie, -voorbereiding en -uitvoering van het vastgoedbeleid voor de gebouwen van de Vlaamse overheid;
2° het beheer van de vastgoedportefeuille van gebouwen die in beheer van het agentschap zijn;
3° de coördinatie en ondersteuning van de inrichtingswerken en bouwprojecten voor de gebouwen van de Vlaamse overheid.

Het agentschap heeft tot taak duurzame facilitaire diensten marktconform aan te bieden. Dat omvat onder meer de volgende activiteiten:
1° gebouwgebonden facilitaire dienstverlening leveren, verhuisbewegingen begeleiden, veiligheid garanderen, in netwerken voorzien, gebouwen onderhouden en onderhoudswerken uitvoeren en milieu- en energiebeheer opvolgen in gebouwen die in beheer van het agentschap zijn;
2° de aankoop van facilitaire goederen en diensten, met inbegrip van de budgetreservatie, de bestelling, de opvolging van de levering en het beheer van de goederen en diensten.

Het agentschap heeft tot taak diensten inzake overheidsopdrachten aan te bieden. Dat omvat onder meer de volgende activiteiten:
1° de beleidscoördinatie, -voorbereiding en -uitvoering voor overheidsopdrachten, met inbegrip van de gewestelijke aspecten inzake overheidsopdrachten, het Vlaams Samenwerkingsforum Overheidsopdrachten en het lidmaatschap van de federale Commissie voor de overheidsopdrachten en daarmee samenhangend de ondersteuning van de Vlaamse Regering bij haar taken over de erkenning van aannemers van werken;
2° als enige aankoopcentrale voor de Vlaamse administratie, vermeld in artikel I.3, 2°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, optreden voor gangbare en gebruikelijke ondersteunende goederen en diensten, onder meer binnen de thema's facility, ICT, personeel en organisatie. De aankoopcentrale kan ook andere overheidsopdrachten en raamovereenkomsten voor werken, leveringen of diensten plaatsen voor de Vlaamse overheid, de lokale overheden en voor de Vlaamse Gemeenschapscommissie;
3° de rol vervullen van kenniscentrum overheidsopdrachten ter ondersteuning van de Vlaamse overheid met het oog op de professionalisering van de overheidsopdrachtenpraktijk, onder andere door juridische adviesverlening en door opleidingen en informatie aan de Vlaamse overheid aan te bieden;
4° rechtszaken behandelen over overheidsopdrachten van entiteiten die behoren tot de rechtspersoon van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest. Voor het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken worden alleen de rechtszaken behandeld die vóór 1 september 2010 zijn ingeleid.

Het agentschap heeft tot taak diensten inzake documentbeheer aan te bieden. Dat omvat onder meer de volgende activiteiten:
1° de beleidscoördinatie, -voorbereiding en -uitvoering inzake het beheer, de bewaring en de vernietiging van bestuursdocumenten;
2° de ondersteuning van de Vlaamse overheid en van de lokale overheden conform artikel III.86 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
3° het beheer en de bewaring van de bestuursdocumenten van de Vlaamse overheid;
4° de ondersteuning van de Vlaamse overheid en van de lokale overheden bij de optimalisering van hun interne processen;
5° de ontwikkeling van een instrumentarium voor het procesbeheer van de Vlaamse overheid en van de lokale overheden.

 

Artikel 4/1. ( 01/04/2015 - ... )

...

Artikel 5. ( 01/01/2019 - ... )

Overeenkomstig artikel III.61 van het bestuursdecreet van 7 december 2018, regelt het ondernemingsplan de concretisering van de kwalitatieve en kwantitatieve wijze waarop het agentschap zijn taken moet vervullen, met strategische en operationele doelstellingen, beschreven aan de hand van meetbare criteria.

Artikel 6. ( ... - ... )

Bij het uitoefenen van zijn missie en taken treedt het agentschap op namens de rechtspersoon Vlaamse Gemeenschap of de rechtspersoon Vlaams Gewest, afhankelijk van de behandelde materie waarvoor het agentschap bevoegd is.

HOOFDSTUK III AANSTURING EN LEIDING VAN HET AGENTSCHAP (... - ...)

Artikel 7. ( ... - ... )

Het agentschap ressorteert onder het hiërarchisch gezag van de minister.

Artikel 8. ( 01/04/2015 - ... )

De minister stuurt het agentschap aan, inzonderheid via het ondernemingsplan.

Artikel 9. ( 01/01/2019 - ... )

Het hoofd van het agentschap is belast met de algemene leiding, de werking en de vertegenwoordiging van het agentschap onverminderd de mogelijkheid tot delegatie en subdelegatie van die bevoegdheid.

HOOFDSTUK IV DELEGATIE VAN BESLISSINGSBEVOEGDHEDEN (... - ...)

Artikel 10. ( ... - ... )

Het hoofd van het agentschap heeft delegatie van beslissingsbevoegdheid voor de aangele genheden die zijn vastgesteld in het Algemeen Delegatiebesluit.

Artikel 11. ( ... - ... )

Bij het gebruik van de delegaties gelden de algemene voorwaarden en beperkingen, alsook de bepalingen inzake de mogelijkheid tot subdelegatie, de regeling bij vervanging en de verantwoording, zoals vervat in het voornoemd besluit.

HOOFDSTUK V CONTROLE, OPVOLGING EN TOEZICHT (... - ...)

Artikel 12. ( 01/01/2019 - ... )

Met behoud van de toepassing van artikel III.114 en III.115 van het bestuursdecreet van 7 december 2018, met betrekking tot informatieverstrekking, rapportering, organisatiebeheersing en interne audit, is de minister verantwoordelijk voor de opvolging van en het toezicht op het agentschap.

Artikel 13. ( ... - ... )

De minister kan, in het kader van de opvolging en de uitoefening van het toezicht, op ieder ogenblik aan het hoofd van het agentschap informatie, rapportering en verantwoording vragen over bepaalde aangelegenheden, zowel op geaggregeerd niveau als op niveau van individuele onderwerpen en dossiers.

HOOFDSTUK VI RAADGEVEND COMITÉ (... - ...)

Artikel 14. ( 07/02/2011 - ... )

...

Artikel 15. ( 07/02/2011 - ... )

...

Artikel 16. ( 07/02/2011 - ... )

...

HOOFDSTUK VII WIJZIGINGS, INWERKINGTREDINGS- EN UITVOERINGSBEPALINGEN (... - ...)

Artikel 17. ( ... - ... )

(niet opgenomen)

(De volgende regelingen worden opgeheven:

1° het ministerieel besluit van 1 september 2003 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake de huisvesting van de diensten van de Vlaamse regering aan ambtenaren van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap;

2° het ministerieel besluit van 3 november 1993 houdende delegatie van sommige bevoegdheden inzake logistiek aan ambtenaren van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap)

Artikel 18. ( ... - ... )

De Vlaamse regering bepaalt de datum van inwerkingtreding van dit besluit.

(Deze datum is 1 april 2006. Zie B.V.R. 17 maart 2006, B.S., 5 mei 2006)

Artikel 19. ( ... - ... )

De Vlaamse minister bevoegd voor Facilitair Management is belast met de uitvoering van dit besluit.


Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 07/07/2025