Decreet houdende diverse bepalingen over het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin

Datum 01/12/2023

Inhoudstafel

  1. Hoofdstuk 1. Inleidende bepaling
  2. Hoofdstuk 2. Wijzigingen van het decreet van 18 mei 1999 betreffende de geestelijke gezondheidszorg
  3. Hoofdstuk 3. Wijzigingen van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
  4. Hoofdstuk 4. Wijziging van het decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
  5. Hoofdstuk 5. Wijzigingen van het decreet van 8 mei 2009 betreffende het algemeen welzijnswerk
  6. Hoofdstuk 6. Wijziging van het decreet van 29 juni 2012 houdende de organisatie van pleegzorg
  7. Hoofdstuk 7. Wijzigingen van het decreet van 21 juni 2013 houdende diverse bepalingen betreffende het beleidsdomein Welzijn, Volksgezond-heid en Gezin
  8. Hoofdstuk 8. Wijzigingen van het decreet van 25 april 2014 houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap
  9. Hoofdstuk 9. Wijziging van het Groeipakketdecreet van 2018
  10. Hoofdstuk 10. Wijzigingen van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming
  11. Hoofdstuk 11. Wijzigingen van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019
  12. Hoofdstuk 12. Wijzigingen van het decreet van 5 april 2019 betreffende de organisatie en ondersteuning van het geestelijke gezondheids-aanbod
  13. Hoofdstuk 13. Wijzigingen van decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders
  14. Hoofdstuk 14. Inwerkingtreding en toepassingsgebied in de tijd

Inhoud

Hoofdstuk 1. Inleidende bepaling (20/01/2024 - ...)

Artikel 1. (20/01/2024- ...)

Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Hoofdstuk 2. Wijzigingen van het decreet van 18 mei 1999 betreffende de geestelijke gezondheidszorg (20/01/2024 - ...)

Artikel 2. (20/01/2024- ...)

In artikel 23 van het decreet van 18 mei 1999 betreffende de geestelijke gezondheidszorg, vervangen bij het decreet van 20 maart 2009, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” wordt opgeheven;
2° tussen het woord “Gezin” en het woord “is” wordt de zinsnede “en (Kandidaat-)pleegzorgers” ingevoegd.

Artikel 3. (20/01/2024- ...)

In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juni 2018, wordt een hoofdstuk VIII/1 ingevoegd, dat luidt als volgt:

“Hoofdstuk VIII/1. Uitvoering van sociale akkoorden”.

Artikel 4. (20/01/2024- ...)

In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juni 2018, wordt in hoofdstuk VIII/1, ingevoegd bij artikel 3, een artikel 33/1 ingevoegd, dat luidt als volgt:

“Art. 33/1. In het kader van de uitvoering van de sociale akkoorden over de gezondheidssector die aan al de volgende voorwaarden voldoen, kan de Vlaamse Regering de maatregelen bepalen waarvan de Vlaamse Gemeenschap de financiële weerslag ten laste neemt, en kan de Vlaamse Regering de voorwaarden en de procedure vastleggen om de financiële weerslag, het bedrag en de betaling van de financiële tegemoetkoming vast te stellen:
1° de sociale akkoorden hebben betrekking op de centra voor geestelijke gezondheidszorg waarmee de Vlaamse Regering conform artikel 24 een overeenkomst heeft gesloten;
2° de sociale akkoorden worden nog niet gefinancierd via de subsidie-enveloppe, vermeld in artikel 24 en 26.”.

Artikel 5. (20/01/2024- ...)

In hetzelfde decreet, het laatst gewijzigd bij het decreet van 8 juni 2018, wordt in hetzelfde hoofdstuk VIII/1 een artikel 33/2 ingevoegd, dat luidt als volgt:

“Art. 33/2. De Vlaamse Regering kan initiatieven nemen om de aantrekkelijk-heid te bevorderen van de tewerkstelling in de erkende centra voor geestelijke gezondheidszorg waarmee de Vlaamse Regering een overeenkomst heeft gesloten conform artikel 24, en waarvan de Vlaamse Gemeenschap de financiële weerslag ten laste neemt. De voormelde initiatieven kunnen betrekking hebben op al de volgende aspecten:
1° de werkomstandigheden;
2° de vergoedingsvoorwaarden;
3° arbeidsduurvermindering;
4° vermindering van werklast;
5° opleiding;
6° kwalificatie en vorming;
7° betrokkenheid in het besluitvormingsproces.

De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden en de procedure om de financiële weerslag, het bedrag en de betaling van de financiële tegemoetko-ming, vermeld in het eerste lid, vast te stellen.”.

Hoofdstuk 3. Wijzigingen van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (20/01/2024 - ...)

Artikel 6. (20/01/2024- ...)

In artikel 7, tweede lid, van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap, ingevoegd bij het decreet van 20 december 2013 en gewijzigd bij het decreet van 15 juli 2016, wordt tussen de woorden “of vennootschappen met rechtspersoonlijkheid en met een sociaal oogmerk” en het woord “erkennen” de zinsnede “volgens het Wetboek van vennootschappen van 7 mei 1999 of coöperatieve vennootschappen met erkenning als sociale onderneming volgens het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 of een equivalent daarvan” ingevoegd.

Artikel 7. (01/01/2024- ...)

Aan artikel 8 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 20 december 2013 en 24 april 2014, worden een tweede en derde lid toegevoegd, die luiden als volgt:

“De Vlaamse Regering kan een commissie oprichten die tot taak heeft om vast te stellen of de persoon die ondersteuning vraagt of voor wie ondersteuning wordt gevraagd, een persoon met een handicap is als vermeld in artikel 2, 2°. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere samenstelling, de opdrachten en de werkwijze van de commissie en bepaalt de presentiegelden en vergoedingen die kunnen worden toegekend aan de voorzitter en de leden van de commissie.

De Vlaamse Regering kan de taak, vermeld in het tweede lid, opdragen aan de commissie die kan worden opgericht conform artikel 16, vierde lid, van het decreet van 25 april 2014 houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap.”.

Artikel 8. (20/01/2024- ...)

In artikel 19/1, §4, van hetzelfde decreet, ingevoegd bij het decreet van 25 april 2014, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in het eerste lid wordt de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” opgeheven;
2° in het tweede lid wordt de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” opgeheven.

Hoofdstuk 4. Wijziging van het decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (20/01/2024 - ...)

Artikel 9. (20/01/2024- ...)

In het decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligers-werk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, gewijzigd bij het decreet van 21 juni 2013, wordt een artikel 8/1 ingevoegd, dat luidt als volgt:

“Art. 8/1. De organisaties voor autonoom vrijwilligerswerk garanderen een klachtenrecht voor de gebruiker door een procedure voor klachtenregistratie en klachtenbehandeling op te zetten die voldoet aan de verplichtingen die voortvloeien uit de regelgeving over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens en het basiskader voor de klachtenprocedure dat de Vlaamse Regering vaststelt.

De klachtenprocedure, vermeld in het eerste lid, beschrijft al de volgende aspecten:
1° de wijze waarop de hulpvrager zijn klacht kan bekendmaken;
2° de wijze waarop de ontvankelijkheid van de klacht wordt beoordeeld;
3° de wijze waarop de klacht wordt behandeld;
4° de wijze waarop de hulpvrager wordt geïnformeerd over het resultaat van zijn klacht.”.

Hoofdstuk 5. Wijzigingen van het decreet van 8 mei 2009 betreffende het algemeen welzijnswerk (20/01/2024 - ...)

Artikel 10. (20/01/2024- ...)

In artikel 2 van het decreet van 8 mei 2009 betreffende het algemeen welzijnswerk, gewijzigd bij het decreet van 25 mei 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in punt 1° worden de woorden “de centra voor teleonthaal” vervangen door de woorden “het centrum voor teleonthaal”;
2° punt 11° wordt vervangen door wat volgt:
“11° eerstelijnszone: het werkgebied van de zorgraad, vermeld in artikel 13 van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders;”;
3° er wordt een punt 12° toegevoegd, dat luidt als volgt:
“12° referentieregio: een gebiedsafbakening van verschillende gemeenten samen als vermeld in artikel 5 van het decreet van 3 februari 2023 over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 decem-ber 2017 over het lokaal bestuur.”.

Artikel 11.

Dit artikel is nog niet in werking. Hieronder vindt u de eerste "toekomstige versie".

(01/01/2025- ...)

In hoofdstuk II, afdeling III, van hetzelfde decreet wordt het opschrift van onderafdeling I vervangen door wat volgt:

“Onderafdeling I. Centrum voor teleonthaal”.

Artikel 12.

Dit artikel is nog niet in werking. Hieronder vindt u de eerste "toekomstige versie".

(01/01/2025- ...)

In artikel 5, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden “Elk centrum” vervangen door de woorden “Het centrum”.

Artikel 13. (20/01/2024- ...)

In artikel 6 van hetzelfde decreet wordt het woord “alle” opgeheven.

Artikel 14. (20/01/2024- ...)

In artikel 17 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 25 mei 2012, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden “kleinstedelijke zorgregio’s” vervangen door het woord “eerstelijnszones”;
2° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden “en die tot eenzelfde provincie behoren” opgeheven;
3° in paragraaf 2, tweede lid, worden de woorden “Per werkgebied” vervangen door de woorden “Per referentieregio en per werkgebied”;
4° in paragraaf 2, vijfde lid, worden de woorden “per provincie” opgeheven;
5° in paragraaf 3 wordt het eerste lid vervangen door wat volgt:
“De Vlaamse Regering bepaalt de regels om de subsidie-enveloppen van de centra vast te stellen en toe te kennen. Ze houdt daarbij rekening met de Vlaamse intersectorale akkoorden voor de social/non-profitsectoren en maakt een onderscheid tussen het centrum voor teleonthaal en de centra voor algemeen welzijnswerk.”.

Hoofdstuk 6. Wijziging van het decreet van 29 juni 2012 houdende de organisatie van pleegzorg (20/01/2024 - ...)

Artikel 15. (20/01/2024- ...)

In artikel 14, §5, tweede lid, van het decreet van 29 juni 2012 houdende de organisatie van pleegzorg worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” wordt opgeheven;
2° de zinsnede “en (Kandidaat-)pleegzorgers” wordt toegevoegd.

Hoofdstuk 7. Wijzigingen van het decreet van 21 juni 2013 houdende diverse bepalingen betreffende het beleidsdomein Welzijn, Volksgezond-heid en Gezin (20/01/2024 - ...)

Artikel 16. (20/01/2024- ...)

In het decreet van 21 juni 2013 houdende diverse bepalingen betreffende het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, gewijzigd bij de decreten van 18 mei 2018, 7 december 2018 en 15 maart 2019, wordt het opschrift van hoofdstuk 2 vervangen door wat volgt:

“Hoofdstuk 2. Hulplijn ‘Geweld, Misbruik en Kindermishandeling’”.

Artikel 17. (20/01/2024- ...)

In artikel 2 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aange-bracht:
1° punt 3° wordt vervangen door wat volgt:
“3° Hulplijn: een hulplijn ‘Geweld, Misbruik en Kindermishandeling’ als vermeld in artikel 3;”;
2° in punt 7° worden de woorden “het Meldpunt” vervangen door de woorden “de Hulplijn”.

Artikel 18. (20/01/2024- ...)

Artikel 3 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt:

“Art. 3. Voor elke provincie van het Nederlandse taalgebied en voor het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad organiseert het centrum voor algemeen welzijnswerk een hulplijn ‘Geweld, Misbruik en Kindermishandeling’ in samenwerking met het territoriaal bevoegde vertrouwenscentrum kindermis-handeling. Het vertrouwenscentrum kindermishandeling en het centrum voor algemeen welzijnswerk die zorgen voor de organisatie van de Hulplijn, sluiten daarvoor een samenwerkings¬overeenkomst.”.

Artikel 19. (20/01/2024- ...)

In artikel 4, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden “Een Meldpunt” vervangen door de woorden “De Hulplijn” en worden de woorden “het Meldpunt” vervangen door de woorden “de Hulplijn”.

Artikel 20. (20/01/2024- ...)

In artikel 5, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de woorden “het Meldpunt” telkens vervangen door de woorden “de Hulplijn”.

Artikel 21. (20/01/2024- ...)

In artikel 6 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 15 maart 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in het eerste lid worden de woorden “het Meldpunt” vervangen door de woorden “de Hulplijn” en worden de woorden “Het Meldpunt” vervangen door de woorden “De Hulplijn”;
2° in het vierde lid worden de woorden “het Meldpunt” vervangen door de woorden “de Hulplijn”;
3° in het vijfde lid worden de woorden “het Meldpunt” telkens vervangen door de woorden “de Hulplijn”;
4° in het zesde lid worden de woorden “Het Meldpunt” vervangen door de woorden “De Hulplijn”.

Artikel 22. (20/01/2024- ...)

In artikel 7, eerste lid, en artikel 8 van hetzelfde decreet worden de woorden “het Meldpunt” vervangen door de woorden “de Hulplijn”.

Artikel 23. (20/01/2024- ...)

In artikel 9 van hetzelfde decreet worden de woorden “het Meldpunt” telkens vervangen door de woorden “de Hulplijn”.

Hoofdstuk 8. Wijzigingen van het decreet van 25 april 2014 houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap (20/01/2024 - ...)

Artikel 24. (01/01/2024- ...)

In artikel 15, tweede lid, van het decreet van 25 april 2014 houdende de persoonsvolgende financiering voor personen met een handicap en tot hervorming van de wijze van financiering van de zorg en de ondersteuning voor personen met een handicap worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° de zinsnede “, en tussen de provincies” wordt opgeheven;
2° de zin “De middelen voor de financiering van de zorg en ondersteuning van personen die hun woonplaats hebben in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad, worden toegevoegd aan de middelen voor de zorg en onder-steuning van personen die hun woonplaats hebben in de provincie Vlaams-Brabant.” wordt opgeheven.

Artikel 25. (01/01/2024- ...)

In artikel 16 van hetzelfde decreet wordt het vierde lid vervangen door wat volgt:

“De Vlaamse Regering kan een commissie oprichten die tot taak heeft om de vragen naar een budget voor niet rechtstreeks toegankelijke zorg en ondersteuning te prioriteren conform de inhoudelijke en procesmatige criteria, vermeld in het derde lid. De Vlaamse Regering bepaalt de nadere samenstel-ling, de opdrachten en de werkwijze van de commissie en bepaalt de presentiegelden en vergoedingen die kunnen worden toegekend aan de voorzitter en de leden van de commissie.”.

Hoofdstuk 9. Wijziging van het Groeipakketdecreet van 2018 (20/01/2024 - ...)

Artikel 26. (20/01/2024- ...)

In artikel 181 van het Groeipakketdecreet van 2018 wordt de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” opgeheven.

Hoofdstuk 10. Wijzigingen van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming (20/01/2024 - ...)

Artikel 27. (01/01/2022- ...)

Aan artikel 45, §3, van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt:
“5° als aan de aangeslotene het beschermingsstatuut van tijdelijk ontheemde is toegekend, vermeld in artikel 57/29 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.”.

Artikel 28. (20/01/2024- ...)

Aan artikel 49, §4, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 18 juni 2021, wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt:
“5° het Departement Zorg, vermeld in artikel 23 van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie, voor het beheer van de databank met BelRAI-indicatiestellingen, vermeld in artikel 70/2 van dit decreet.”.
 

Artikel 29. (20/01/2024- ...)

In artikel 67, derde lid, van hetzelfde decreet wordt de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” opgeheven.

Artikel 30. (20/01/2024- ...)

Aan deel 2, titel 1, hoofdstuk 2, van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 18 juni 2021, wordt een artikel 70/2 toegevoegd, dat luidt als volgt:

“Art. 70/2. De indicatiestellingen, waarbij de zorgbehoefte van de gebruiker wordt geëvalueerd aan de hand van BelRAI, en die worden afgenomen overeenkomstig of krachtens dit decreet of het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019, worden opgeslagen in een databank onder het beheer van het Departement Zorg, vermeld in artikel 23 van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie.

De indicatiestellingen, vermeld in het eerste lid, worden digitaal bezorgd of toegevoegd aan de databank, vermeld in het eerste lid. De Vlaamse Regering kan de wijze bepalen waarop en de vorm waarin de gegevens over de indicatiestellingen worden bezorgd of toegevoegd aan de databank, vermeld in het eerste lid. Die gegevens kunnen worden bezorgd door de individuele zorgverlener die de indicatiestelling uitvoert, of, onder de voorwaarden die de Vlaamse Regering bepaalt, op het niveau van de organisatie of de zorgvoorzie-ning waar de persoon die de indicatiestelling heeft afgenomen, in dienst is.

De voorwaarden in het tweede lid omvatten ten minste de verplichting voor de betrokken organisaties en voorzieningen om voor elke indicatiestelling na te gaan door wie en op welk tijdstip de indicatiestelling is toegepast.

Aan de actoren die belast zijn met taken en bevoegdheden, geregeld bij of krachtens dit decreet of geregeld bij of krachtens het Woonzorgdecreet van 15 februari 2009, en aan de gebruiker of mantelzorger die daarvoor gemachtigd wordt door de gebruiker, kan toegang worden verleend tot de databank, vermeld in het eerste lid, onder de voorwaarden, vermeld in de regelgeving ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De toegang tot de databank is voor elke actor beperkt tot de gegevens die noodzakelijk zijn voor de uit te voeren opdrachten en tot de periode waarin de voormelde opdrachten worden uitgevoerd.

De Vlaamse Regering kan bijkomende voorwaarden en procedures bepalen voor de toegang van de actoren, vermeld in het vierde lid, tot de databank, vermeld in het eerste lid.”.

Artikel 31. (20/01/2024- ...)

Aan artikel 82 van hetzelfde decreet wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt:

“De gerechtelijke deskundigen, vermeld in artikel 962 van het Gerechtelijk Wetboek, voeren de deskundige opdracht uit aan de hand van het meetinstru-ment, vermeld in het eerste lid.”.

Artikel 32. (20/01/2024- ...)

In artikel 98, derde lid, van hetzelfde decreet wordt de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” opgeheven.

Artikel 33. (20/01/2024- ...)

In artikel 105, §2, van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht:
1° in het eerste lid worden tussen de woorden “de verstrekkers van mobiliteitshulpmiddelen” en de woorden “bij de zorgkassen” de woorden “of door de onderneming in opdracht waarvan de verstrekker van mobili-teitshulpmiddelen werkt” ingevoegd;
2° in het tweede lid wordt de zin “In voorkomend geval machtigt de verstrekker van mobiliteitshulpmiddelen de onderneming met het oog op de facturatie van de tegemoetkomingen.” opgeheven;
3° er wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt:
“Als de onderneming in opdracht waarvan de verstrekker van mobiliteits-hulpmiddelen werkt, factureert, zijn de handhavingsmaatregelen en proce-dures, vermeld in artikel 76, 76/1, 76/2, 116 en 124, die van toepassing zijn op de verstrekker van mobiliteitshulpmiddelen, ook van toepassing op de onderneming in opdracht waarvan die verstrekker van mobiliteitshulp-middelen werkt. De schorsing of intrekking van de machtiging van de verstrekker van mobiliteitshulpmiddelen, vermeld in artikel 116 en 124, wordt in voorkomend geval begrepen als de schorsing of intrekking van de mogelijkheid voor de onderneming om aanvragen van tegemoetkomingen voor mobiliteitshulpmiddelen in te dienen.”.

Artikel 34. (20/01/2024- ...)

In artikel 111, derde lid, artikel 116, derde lid, en artikel 124, derde lid, van hetzelfde decreet wordt de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” opgeheven.

Hoofdstuk 11. Wijzigingen van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019 (20/01/2024 - ...)

Artikel 35. (01/01/2020- ...)

In artikel 7, §1, van het Woonzorgdecreet van 15 februari 2019 wordt tussen het eerste en het tweede lid een lid ingevoegd, dat luidt als volgt:

“In afwijking van het eerste lid, 1°, wordt het administratieve basisdossier op zijn vroegst bezorgd tegen een datum die de Vlaamse Regering bepaalt. De Vlaamse Regering kan per soort van woonzorgvoorziening en voor de verenigingen een aparte datum bepalen.”.

Artikel 36. (20/01/2024- ...)

In hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 20 december 2019, 24 juni 2022 en 21 april 2023, wordt een artikel 38/1 ingevoegd, dat luidt als volgt:

“Art. 38/1. In dit artikel wordt verstaan onder indicatiestelling: de indicatie-stelling, vermeld in artikel 2, eerste lid, 17°, van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.

De Vlaamse Regering kan een woonzorgvoorziening opleggen om, voor de bepaling van de zorg- en ondersteuningsdoelstellingen van de gebruiker, de zorgbehoefte van de gebruiker te evalueren aan de hand van BelRAI, ingevolge de toepassing van een indicatiestelling, zonder dat de indicatiestelling het verlenen van dringende zorg in de weg mag staan.

In het tweede lid wordt verstaan onder:
1° BelRAI: BelRAI als vermeld in artikel 2, eerste lid, 5°, van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming;
2° dringende zorg: de zorg in een situatie die niet vooraf kan worden ingeschat en waarbij onmiddellijke of dringende zorg en ondersteuning vereist zijn.

De Vlaamse Regering kan nadere voorwaarden bepalen waaronder zorg als dringend wordt beschouwd als vermeld in het derde lid, 2°.

De Vlaamse Regering bepaalt de voorwaarden en de procedures om perso-nen te erkennen die een indicatiestelling kunnen afnemen, en legt de procedures voor de toepassing van de indicatiestellingen vast.

De Vlaamse Regering bepaalt de procedure voor de bewaking van de kwaliteit, de correctheid, de objectiviteit, de gelijke behandeling en de uniformiteit van de opmaak, het opslaan en de uitwisseling van indicatiestellingen.”.

Artikel 37. (20/01/2024- ...)

Aan artikel 42, eerste lid, 8°, van hetzelfde decreet worden de woorden “volgens het Wetboek van vennootschappen van 7 mei 1999 of een coöperatieve vennootschap met erkenning als sociale onderneming volgens het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019 of een equivalent daarvan” toegevoegd.

Artikel 38. (20/01/2024- ...)

In artikel 72 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aange-bracht:
1° in het eerste lid, inleidende zin, wordt het woord “euros” vervangen door het woord “euro”;
2° in het eerste lid wordt punt 6° vervangen door wat volgt:
“6° de uitbater van een erkende woonzorgvoorziening die niet aan de erkenningsvoorwaarden voldoet.”;
3° aan het vierde lid wordt de volgende zin toegevoegd:
“De Vlaamse Regering kan criteria bepalen om het bedrag van de admini-stratieve geldboete te bepalen, rekening houdend met de minimum- en maximumbedragen, vermeld in het eerste en tweede lid.”.

Artikel 39. (01/01/2020- ...)

Artikel 94 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt:

“Art. 94. In afwijking van artikel 7, §1, eerste lid, 1°, bezorgt iedere woonzorg-voorziening of vereniging die op de datum van de inwerkingtreding van artikel 7 erkend is, een administratief basisdossier tegen een datum die de Vlaamse Regering bepaalt. De Vlaamse Regering kan per soort van woonzorgvoorziening en voor de verenigingen een aparte datum bepalen.

In afwijking van artikel 7, §1, eerste lid, 1°, bezorgen de woonzorgvoorzie-ningen die op de datum van de inwerkingtreding van artikel 7 al beschikken over een voorafgaande vergunning, een administratief basisdossier bij de aanvraag van de eerste erkenning voor de vergunde voorziening en op zijn vroegst tegen een datum die de Vlaamse Regering bepaalt. De Vlaamse Regering kan per soort van vergunde woonzorgvoorziening een aparte datum bepalen.”.

Hoofdstuk 12. Wijzigingen van het decreet van 5 april 2019 betreffende de organisatie en ondersteuning van het geestelijke gezondheids-aanbod (20/01/2024 - ...)

Artikel 40. (20/01/2024- ...)

In artikel 10, tweede lid, artikel 16, tweede lid, artikel 21, §2, tweede lid, en artikel 24, eerste lid, van hetzelfde decreet wordt de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” opgeheven.

Hoofdstuk 13. Wijzigingen van decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders (20/01/2024 - ...)

Artikel 41. (20/01/2024- ...)

In het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijns-zorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, gewijzigd bij het decreet van 21 april 2023, wordt het opschrift van hoofdstuk 9 vervangen door wat volgt:

“Hoofdstuk 9. Projecten en subsidies voor gezondheidsinformatie”.

Artikel 42. (20/01/2024- ...)

In hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 21 april 2023, wordt aan hoofdstuk 9 een artikel 22/1 toegevoegd, dat luidt als volgt:

“Art. 22/1. De Vlaamse Regering kan binnen de perken van de begrotingskre-dieten een subsidie verlenen aan organisaties die aan burgers evidencebased gezondheidsinformatie verschaffen.

De Vlaamse Regering bepaalt in voorkomend geval de nadere regels voor de subsidie, met inbegrip van het subsidiebedrag, de subsidieperiode, de subsidievoorwaarden, de toekenningsprocedure en de wijze waarop toezicht wordt gehouden op de besteding van de subsidie.”.

Artikel 43. (20/01/2024- ...)

In artikel 28, tweede lid, van hetzelfde decreet wordt de zinsnede “de Strategische Adviesraad voor het Vlaamse Welzijns-, Gezondheids- en Gezinsbeleid en van” opgeheven.

Hoofdstuk 14. Inwerkingtreding en toepassingsgebied in de tijd (20/01/2024 - ...)

Artikel 44. (20/01/2024- ...)

Artikel 7, 24 en 25 treden in werking op een door de Vlaamse Regering vast te stellen datum.

Artikel 45. (20/01/2024- ...)

Artikel 27 heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2022.

Artikel 46. (20/01/2024- ...)

Artikel 35 en 39 hebben uitwerking met ingang van 1 januari 2020.

Artikel 47. (20/01/2024- ...)

Artikel 11 en 12 treden in werking op 1 januari 2025.


Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 05/07/2024