Besluit van de administrateur-generaal tot subdelegatie van sommige beslissingsbevoegdheden aan personeelsleden van de agentschappen Opgroeien en Opgroeien regie

Datum 10/06/2024

Inhoudstafel

  1. Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
  2. Hoofdstuk 2. De organisatiestructuur van het agentschap
  3. Hoofdstuk 3. Mogelijkheid tot subdelegatie
  4. Hoofdstuk 4. Regeling bij vervanging
  5. Hoofdstuk 5. Gebruik van de delegaties en verantwoording
  6. Hoofdstuk 6. Delegaties van algemene aard
    1. Afdeling 1. Delegatie voor de interne organisatie
    2. Afdeling 2. Delegaties voor het personeelsmanagement
    3. Afdeling 3. Delegatie voor het ondertekenen van briefwisseling
    4. Afdeling 4. Delegatie voor de uitvoering van de begroting
    5. Afdeling 5. Delegatie voor overheidsopdrachten van beperkte waarde
  7. Hoofdstuk 7. Specifieke delegaties
    1. Afdeling 1. Delegaties voor overheidsopdrachten boven de grens van een overheidsopdracht van beperkte waarde als vermeld in artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
    2. Afdeling 2. Specifieke delegatie aan de afdelingshoofden verantwoordelijk voor de afdeling Kinderopvang, de afdeling Preventieve gezins-en Jongerenondersteuning, de afdeling Jeugdhulp, de afdeling Adoptie en de afdeling Groeipakket
    3. Afdeling 3. Delegatie voor het Organisatiemanagement
      1. Onderafdeling 1. Delegatie voor juridische aangelegenheden en geschillen
      2. Onderafdeling 2. Delegatie voor IT en digitale transformatie
    4. Afdeling 4 Delegatie inzake bedrijfs-en kwaliteitsbeheer
      1. Onderafdeling 1. Delegatie inzake financieel management
      2. Onderafdeling 2. Delegatie inzake facilitair beheer
    5. Afdeling 5. Delegaties betreffende de lokale en bovenlokale teams en de gemeenschapsinstellingen
  8. Hoofdstuk 8. Opheffings-en inwerkingtredingsbepalingen

Inhoud

(... - ...)

Rechtsgronden 
Dit besluit is gebaseerd op:  
- het Bestuursdecreet van 7 december 2018, artikel III.6; 
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2015 tot regeling van de delegatie van beslissingsbevoegdheden aan de hoofden van de intern verzelfstandigde agentschappen van de Vlaamse overheid, artikel 10, artikel 13 en 14, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juni 2017, artikel 15, artikel 15/1 en 15/2, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juni 2017, artikel 17, 2° en 4° tot en met 6°, artikel 20 en 21;
- het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 oktober 2008 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Opgroeien, artikel 14;
  
Juridisch kader 
Dit besluit sluit aan bij de volgende regelgeving: 
- het besluit van de waarnemend administrateur-generaal van 25 mei 2023 tot indeling van het agentschap Opgroeien en het agentschap Opgroeien regie in subentiteiten en tot vaststelling van het organogram.

DE ADMINISTRATEUR-GENERAAL VAN HET AGENTSCHAP OPGROEIEN EN HET AGENTSCHAP OPGROEIEN REGIE BESLUIT: 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen (10/06/2024 - ...)

Artikel 1. (10/06/2024- ...)

Dit besluit is van toepassing op de agentschappen Opgroeien en Opgroeien regie.

Artikel 2. (10/06/2024- ...)

In dit besluit wordt verstaan onder :
1° administrateur-generaal: het personeelslid dat belast is met de leiding van het  agentschap Opgroeien en Opgroeien regie;
2° algemeen directeurs en afdelingshoofden: de personeelsleden die belast zijn met de leiding van een afdeling in het agentschap Opgroeien of Opgroeien regie;
3° bestedingsplan: de aan de gemeenschapsinstellingen beschikbaar gestelde werkings- en investeringskredieten voor het lopende begrotingsjaar;
4° de directieraad: een periodieke vergadering waar de administrateur-generaal, de algemeen directeurs, de afdelingshoofden en de projectleider Jeugddelinquentierecht aanwezig zijn om beslissingen te nemen met betrekking tot personeelsaangelegenheden van het agentschap;
5° het agentschap: het agentschap Opgroeien regie, het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, vermeld in artikel 2, 8°, van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie en het agentschap Opgroeien, het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid vermeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering tot van 24 oktober 2008 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid Opgroeien.

Artikel 3. (10/06/2024- ...)

De bij dit besluit gedelegeerde bevoegdheden worden uitgeoefend binnen de perken en met inachtneming van de voorwaarden en modaliteiten die zijn vastgelegd in de bepalingen van relevante wetten, decreten, besluiten, omzendbrieven, dienstorders en andere vormen van reglementeringen, richtlijnen en beslissingen.

De bij dit besluit gedelegeerde beslissingsbevoegdheden kunnen alleen uitgeoefend worden voor de aangelegenheden waarvoor de vermelde personeelsleden bevoegdheid gekregen hebben en binnen de voorziene kredieten en middelen.

Artikel 4. (10/06/2024- ...)

Als in dit besluit de beslissingsbevoegdheid voor bepaalde aangelegenheden expliciet gedelegeerd wordt, strekt de delegatie zich ook uit tot:
1° de beslissingen die moeten genomen worden in het kader van de voorbereiding en 
de uitvoering van de bedoelde aangelegenheden;
2° de beslissingen van ondergeschikte of aanvullende aard die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de bevoegdheid of er inherent deel van uitmaken;
3° het afsluiten van overeenkomsten.

Artikel 5. (10/06/2024- ...)

De bij dit besluit verleende delegaties hebben zowel betrekking op de apparaatskredieten als op de beleidskredieten.

Artikel 6. (10/06/2024- ...)

De administrateur-generaal heeft het recht om, bij eenvoudige beslissing, de verleende delegaties tijdelijk, geheel of gedeeltelijk op te heffen.

In voorkomend geval worden de beslissingen over de aangelegenheden waarvoor de delegatie tijdelijk werd opgeheven, genomen door de administrateur-generaal of een door hem aangestelde algemeen directeur. 

Hoofdstuk 2. De organisatiestructuur van het agentschap (10/06/2024 - ...)

Artikel 7. (10/06/2024- ...)

Het agentschap is ingedeeld in de volgende afdelingen: 
1° afdeling Organisatiemanagement; 
2° afdeling Human resources management; 
3° afdeling Bedrijfs- en kwaliteitsbeheer; 
4° afdeling Beleidsontwikkeling; 
5° afdeling Lokale Teams;  
6° afdeling Bovenlokale Teams;  
7° afdeling Gemeenschapsinstellingen en Vlaams detentiecentrum;  
8° afdeling Kinderopvang; 
9° afdeling Preventieve gezins-en jongerenondersteuning; 
10° afdeling Jeugdhulp;  
11° afdeling Adoptie; 
12° afdeling Groeipakket.

De afdelingen, vermeld in het eerste lid, 1° en 2°, vormen een cluster Organisatiemanagement die overkoepelend wordt aangestuurd door een algemeen directeur van het agentschap Opgroeien regie.

Hoofdstuk 3. Mogelijkheid tot subdelegatie (10/06/2024 - ...)

Artikel 8. (10/06/2024- ...)

De algemeen directeurs en de afdelingshoofden kunnen een deel van de aan hen gedelegeerde bevoegdheden verder subdelegeren aan personeelsleden van hun afdeling, tot op het meest functionele niveau. 

De subdelegaties, vermeld in het eerste lid, worden na overleg en in consensus met de administrateur-generaal, vastgelegd in een gedateerd en ondertekend besluit van de algemeen directeur of het afdelingshoofd. Een afschrift wordt bezorgd aan de administrateur-generaal. 

Hoofdstuk 4. Regeling bij vervanging (10/06/2024 - ...)

Artikel 9. (10/06/2024- ...)

De bij dit besluit verleende delegaties worden ook verleend aan het personeelslid dat met de waarneming van het ambt van titularis is belast of dat hem vervangt bij tijdelijke afwezigheid of verhindering. In geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering plaatst het betrokken personeelslid boven de vermelding van zijn graad en zijn handtekening de formule “Voor (naam en graad van de titularis), afwezig,” of “Voor (naam en graad van de titularis), verhinderd,”  .

De algemeen directeurs en afdelingshoofden duiden een vervanger aan in geval van tijdelijke afwezigheid of verhindering, hetzij in de in artikel 8 vermelde subdelegatie, hetzij in een eenvoudige beslissing waarbij een ambtenaar wordt aangesteld om de algemeen directeur of afdelingshoofd te vervangen.

De algemeen directeur of het afdelingshoofd kan beslissen om zijn handtekeningbevoegdheid te delegeren, mits de beslissing door hem zelf werd genomen en dit in het dossier kan worden gedocumenteerd.

Hoofdstuk 5. Gebruik van de delegaties en verantwoording (10/06/2024 - ...)

Artikel 10. (10/06/2024- ...)

De algemeen directeurs en de afdelingshoofden, alsook de personeelsleden aan wie conform artikel 8 beslissingsbevoegdheden werden gesubdelegeerd, nemen de nodige zorgvuldigheid in acht bij het gebruik van de verleende delegaties.

Het gebruik van de verleende delegaties kan door de administrateur-generaal nader worden geregeld bij eenvoudige beslissing die wordt verspreid onder de vorm van een dienstorder of nota.

Artikel 11. (10/06/2024- ...)

De algemeen directeurs en de afdelingshoofden organiseren het systeem van interne controle op zodanige wijze dat de verleende delegaties op een doeltreffende en doelmatige wijze worden gebruikt en misbruiken worden vermeden.

Artikel 12. (10/06/2024- ...)

§1.De algemeen directeurs en de afdelingshoofden zijn ten aanzien van de administrateur-generaal verantwoordelijk voor het gebruik van de verleende delegaties. 
De verantwoordelijkheid, vermeld in het eerste lid, betreft eveneens de aangelegenheden waarvoor de beslissingsbevoegdheid door de afdelingshoofden werd gesubdelegeerd aan andere personeelsleden.

§2. Over het gebruik van de verleende delegaties kan verantwoording worden gevraagd door middel van een rapport dat door de afdelingshoofden aan de administrateur-generaal wordt voorgelegd.

Het rapport, vermeld in het eerste lid, bevat de nodige informatie over de beslissingen die met toepassing van de verleende delegaties in de betrokken periode werden genomen, met inbegrip van informatie over de aangelegenheden waarvoor de beslissingsbevoegdheid werd gesubdelegeerd aan andere personeelsleden.

De administrateur-generaal kan nadere instructies geven betreffende de informatie die per gedelegeerde aangelegenheid in het rapport, vermeld in het eerste en tweede lid, moet worden verstrekt.

Hoofdstuk 6. Delegaties van algemene aard (10/06/2024 - ...)

Afdeling 1. Delegatie voor de interne organisatie (10/06/2024 - ...)

Artikel 13. (10/06/2024- ...)

De algemeen directeurs en de afdelingshoofden hebben delegatie om de beslissingen te nemen in verband met de organisatie van de werkzaamheden en het goed functioneren van hun afdeling.

Afdeling 2. Delegaties voor het personeelsmanagement (10/06/2024 - ...)

Artikel 14. (10/06/2024- ...)

Inzake personeelsmanagement hebben de algemeen directeur bevoegd voor organisatiemanagement en het afdelingshoofd bevoegd voor de afdeling Human resources management delegatie om beslissingen te nemen in overeenstemming met de afspraken binnen de directieraad en met uitzondering van:
1° de aangelegenheden waarvoor een wettelijk verbod op subdelegatie bestaat op 
grond van het Vlaams personeelsstatuut;
2° de personeelsaangelegenheden die werden gedelegeerd aan de afdelingshoofden, vermeld in artikel 15 en aan de rechtsreeks leidinggevenden, vermeld in artikel 16.

De algemeen directeur bevoegd voor organisatiemanagement en het afdelingshoofd bevoegd voor de afdeling Human resources management hebben onder meer delegatie voor:
1° de dienstaanwijzingen, functiewijzigingen of standplaatswijzigingen tussen de afdelingen;
2° het ondertekenen van besluiten tot bevordering van statutaire personeelsleden, na goedkeuring van de bevorderingsprocedure door de administrateur-generaal;
3° het ondertekenen van documenten over formele re-integratietrajecten;
4° het ondertekenen van besluiten over het pensioen van statutaire personeelsleden;
5° het ondertekenen van samenwerkingsovereenkomsten met de scholen in het kader van de tewerkstelling van schoolstagiairs. 

Artikel 15. (10/06/2024- ...)

§1. Inzake personeelsmanagement hebben de afdelingshoofden voor de personeelsleden toegewezen aan hun afdeling delegatie voor:
1° het ondertekenen van arbeidsovereenkomsten van contractuele personeelsleden  na goedkeuring van de contractuele selectieprocedure door de administrateur-generaal of de directieraad;
2° het valideren van relevante voorgaande diensten met het oog op het vaststellen van de geldelijke anciënniteit;
3° het ondertekenen van besluiten tot graadverandering, na goedkeuring van de selectieprocedure tot graadverandering door de administrateur-generaal of de directieraad;
4° het ondertekenen van besluiten tot ontslag of ontslagbrieven of andere documenten gerelateerd aan het ontslag van  personeelsleden, na overleg met de algemeen directeur bevoegd voor organisatiemanagement en melding aan de administrateur-generaal;
5° functiewijzigingen van personeelsleden binnen de afdeling;
6° het ondertekenen van addenda aan contracten over de standplaats of besluiten tot toewijzing van de standplaats, na goedkeuring van de standplaatswijziging door de administrateur-generaal of de directieraad;
7° het ondertekenen van andere addenda aan de arbeidsovereenkomst, waaronder deeltijdse prestaties, onbetaald verlof en zorgkrediet;
8° het toestaan van dienstvrijstellingen voor de personeelsleden die niet in het Vlaams personeelsstatuut of arbeidsreglement zijn voorzien;
9° het goedkeuren van reis- en verblijfkosten en andere vergoedingen bij door de leidend ambtenaar goedgekeurde buitenlandse dienstreizen en vormingen;
10° het aanvragen van medische controles bij het ziektecontroleorgaan;
11° het goedkeuren van cumulatieaanvragen.

De afdelingshoofden nemen hun beslissingen in overeenstemming met de HR-kaders en de andere richtlijnen van de afdeling HR.   

§2. Inzake de aanstelling van stagiaires hebben de afdelingshoofden voor de binnen hun afdeling aangestelde stagiaires delegatie voor het ondertekenen en registreren van de individuele stageovereenkomsten in overeenstemming met het HR-kader en andere richtlijnen van de afdeling HR.

Artikel 16. (10/06/2024- ...)

Inzake personeelsmanagement hebben de rechtsreeks leidinggevenden voor de personeelsleden waarover ze leiding geven delegatie voor:
1° het goedkeuren van de dienstvrijstellingen die een recht zijn volgens het Vlaams Personeelsstatuut;
2° het goedkeuren van de dienstvrijstellingen voor kortlopende vorming;
3° het goedkeuren van reis- en verblijfkosten en maaltijd- en carpoolvergoedingen bij binnenlandse dienstreizen;
4° het goedkeuren van de verloven met en zonder financiële impact.

De rechtsreeks leidinggevenden nemen de beslissingen, vermeld in het eerste lid, in overeenstemming met de HR-kaders en vragen indien nodig het advies van de HR-account van hun afdeling en het bevoegde inhoudelijke afdelingshoofd. 

Afdeling 3. Delegatie voor het ondertekenen van briefwisseling (10/06/2024 - ...)

Artikel 17. (10/06/2024- ...)

§1. De algemeen directeurs en de afdelingshoofden hebben delegatie voor de ondertekening van de briefwisseling van schriftelijke of elektronische aard die verband houdt met de opdrachten voor de afdelingen waarvoor ze verantwoordelijkheid hebben gekregen.

De delegatie, vermeld in het eerste lid, omvat onder meer :
1° de dagelijkse briefwisseling van schriftelijke of elektronische aard die geen beleidsimplicaties heeft en louter uitvoerend van aard is;
2° gewone en aangetekende briefwisseling die bestemd zijn voor de afdeling in ontvangst te nemen, met uitzondering van dagvaardingen;
3° uittreksels en afschriften van documenten eensluidend te verklaren en af te leveren;
4° het ondertekenen van brieven die bestemd zijn voor de bevoegde Inspecteur van Financiën, mits akkoord van de financieel adviseur.

§2. Met behoud van de toepassing van paragraaf 1 worden volgende categorieën van briefwisseling ofwel door de administrateur-generaal ondertekend, ofwel ter goedkeuring van de administrateur-generaal voorgelegd alvorens ze aan de bestemmeling te verzenden:
1° briefwisseling gericht aan een minister of aan een leidend ambtenaar van een administratie, het Rekenhof of het Agentschap Audit Vlaanderen;
2° de antwoorden op vragen om uitleg, interpellaties en schriftelijke vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers.

Afdeling 4. Delegatie voor de uitvoering van de begroting (10/06/2024 - ...)

Artikel 18. (10/06/2024- ...)

De algemeen directeur en de afdelingshoofden hebben delegatie om in het kader van de uitvoering van de begroting en met betrekking tot de aan hen gedelegeerde beslissingsbevoegdheden, binnen de perken van de kredieten en middelen die onder het beheer van hun afdelingen vallen en voor bedragen tot 30.000 euro, de beslissingen te nemen met betrekking tot het aangaan van verbintenissen, het nemen van vastleggingen, het goedkeuren van verplichtingen, uitgaven en betalingen, met inbegrip van de ondertekening van de vastleggingsdocumenten en opdrachten tot betaling, het vaststellen van vorderingen en het verkrijgen van ontvangsten en inkomsten.

De budgethouders hebben de bevoegdheid om in de boekhouding bedragen goed te keuren tot een bedrag van 10.000 euro, mits goedkeuring door de inhoudelijke goedkeurder.

Artikel 19. (10/06/2024- ...)

De algemeen directeur en de afdelingshoofden hebben met betrekking tot de aangelegenheden, waarvoor de beslissing bij de Vlaamse Regering, de minister, de administrateur-generaal of een ander orgaan berust en binnen de perken van de kredieten en middelen die onder het beheer van hun afdeling ressorteren, delegatie om de administratieve beslissingen te nemen en handelingen te stellen, met inbegrip van de ondertekening van de vastleggingsdocumenten en opdrachten tot betaling, die in het kader van de ontvangsten en uitgavencyclus noodzakelijk zijn voor de voorbereiding en de uitvoering van de beslissing van de Vlaamse Regering, de minister, de administrateur-generaal of een ander orgaan.

Artikel 20. (10/06/2024- ...)

De delegatie aan de afdelingshoofden en de algemeen directeur, vermeld in artikel 18 en 19, geldt met behoud van de bevoegdheden en opdrachten van andere actoren in de ontvangsten en uitgavencyclus en het systeem van interne controle en de inrichting van de processen voor de financiële afhandeling van dossiers.

Afdeling 5. Delegatie voor overheidsopdrachten van beperkte waarde (10/06/2024 - ...)

Artikel 21. (10/06/2024- ...)

De algemeen directeurs en de afdelingshoofden hebben delegatie om overheidsopdrachten van beperkte waarde die tot stand komen met aanvaarde factuur als vermeld in artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, te plaatsen, binnen de perken van hun bevoegdheden en mits het voorafgaand akkoord van de bevoegde budgethouder;

De algemeen directeurs en de afdelingshoofden hebben delegatie om opdrachten te plaatsen in het kader van een raamovereenkomst, binnen het voorwerp en de bepalingen ervan, tot een bedrag lager dan 30.000 euro.

Hoofdstuk 7. Specifieke delegaties (10/06/2024 - ...)

Afdeling 1. Delegaties voor overheidsopdrachten boven de grens van een overheidsopdracht van beperkte waarde als vermeld in artikel 92 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (10/06/2024 - ...)

Artikel 22. (10/06/2024- ...)

§1. De algemeen directeur bevoegd voor de afdeling Organisatiemanagement en de afdelingshoofden die bevoegd zijn voor de afdeling Bedrijfs-en kwaliteitsbeheer en voor de afdeling Gemeenschapsinstellingen en Vlaams detentiecentrum zijn gemachtigd overheidsopdrachten, prijsvragen en raamovereenkomsten in het kader van de werking van de afdeling te plaatsen tot het drempelbedrag van Inspectie van Financiën, mits voorafgaand akkoord van de bevoegde budgethouder en met inachtneming van de bepalingen vermeld in paragraaf 3.

De vermelde algemeen directeur en de in het eerste lid vermelde afdelingshoofden hebben delegatie om opdrachten die verband houden met hun afdeling, te plaatsen in het kader van een raamovereenkomst, binnen het voorwerp en de bepalingen ervan, tot het drempelbedrag voor advies van Inspectie van Financiën.

Als de vermelde algemeen directeur of de vermelde afdelingshoofden voor een bepaalde overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst delegatie hebben om de gunningsbeslissing te nemen, heeft die ook delegatie om de beslissingen te nemen over de uitvoering van die overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst, ongeacht de financiële weerslag ervan.

Als de vermelde algemeen directeur en de vermelde afdelingshoofden voor een bepaalde overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst geen delegatie hebben om de gunningsbeslissing te nemen, heeft die toch de bevoegdheid om de beslissingen te nemen over de uitvoering van de overheidsopdracht, prijsvraag of raamovereenkomst van opdrachten die verband houden met hun afdeling binnen het wettelijke kader en tot het drempelbedrag voor advies van Inspectie van Financiën.

§2. De algemeen directeur bevoegd voor de afdeling Organisatiemanagement en het afdelingshoofd bevoegd voor de afdeling Bedrijfs-en kwaliteitsbeheer zijn gemachtigd om overheidsopdrachten, prijsvragen en raamovereenkomsten in het kader van de werking van elke andere afdeling te plaatsen tot het drempelbedrag van Inspectie van Financiën, en zijn gemachtigd tot het plaatsen van bestellingen in het kader van een raamovereenkomst, binnen het voorwerp en de bepalingen ervan, tot het drempelbedrag voor advies van Inspectie van Financiën, mits voorafgaand akkoord van de bevoegde budgethouder en inhoudelijk bevoegd afdelingshoofd.

§3. Het afdelingshoofd bevoegd voor Bedrijfs-en kwaliteitsbeheer heeft delegatie voor de overheidsopdrachten die betrekking hebben op infrastructuurwerken aan de gemeenschapsinstellingen en die opgenomen zijn in een door het managementteam goedgekeurd bestedingsplan, tot het drempelbedrag voor advies van de Inspectie van Financiën.

Afdeling 2. Specifieke delegatie aan de afdelingshoofden verantwoordelijk voor de afdeling Kinderopvang, de afdeling Preventieve gezins-en Jongerenondersteuning, de afdeling Jeugdhulp, de afdeling Adoptie en de afdeling Groeipakket (10/06/2024 - ...)

Artikel 23. (10/06/2024- ...)

De afdelingshoofden, verantwoordelijk voor de afdeling Kinderopvang , de afdeling Preventieve gezins-en Jongerenondersteuning, de afdeling Jeugdhulp, de afdeling Adoptie en de afdeling Groeipakket hebben elk binnen hun afdeling delegatie voor het verlenen van nominatim subsidies die alleen een rechtsgrond hebben in het decreet houdende de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap en waarvan de begunstigde en het bedrag uitdrukkelijk vermeld zijn in het decreet.

Artikel 24. (10/06/2024- ...)

§1. De afdelingshoofden, verantwoordelijk voor de afdeling Kinderopvang, de afdeling Preventieve gezins-en Jongerenondersteuning, de afdeling Jeugdhulp, de afdeling Adoptie en de afdeling Groeipakket, zijn gemachtigd, wat betreft een erkende, vergunde of gesubsidieerde voorziening of voorzieningen met kwaliteitslabel kleuteropvang, tot:
1° het nemen van beslissingen met betrekking tot de ontvankelijkheid van de aanvragen met betrekking tot een subsidiebelofte, subsidie, kwaliteitslabel, erkenning of vergunning;
2° het nemen van beslissingen in uitvoering van een toegekende subsidiebelofte, subsidie, kwaliteitslabel, erkenning of vergunning met inbegrip van de verlenging van een reeds toegekende subsidiebelofte, subsidie of erkenning. De verlengingsbeslissing is niet verder delegeerbaar;
3° het nemen van beslissingen met betrekking tot het toezicht op en de handhaving van de voorwaarden tot erkenning, kwaliteitslabel of vergunning, met uitzondering van de schorsing en opheffing van een erkenning, kwaliteitslabel of vergunning;
4° het nemen van beslissingen met betrekking tot het toezicht op en de handhaving van de voorwaarden tot subsidies, met uitzondering van de schorsing of stopzetting van een subsidie;
5° wat betreft VIPA, het geven van functioneel advies ter voorbereiding van een subsidiebelofte;
6° wat betreft de goedgekeurde projecten, experimenten en partnerschappen, uitvoerende beslissingen te nemen over de ter zake aangegane overeenkomst of genomen beleidsbeslissing.

De bepaling, vermeld in het eerste lid, 3°, is niet van toepassing op de personeelsleden die een gezagsfunctie hebben en die beschikken over de eenzijdige beslissingsbevoegdheid om de decretaal vastgelegde beslissingen inzake handhaving ten aanzien van voorzieningen of burgers te nemen. 

§2. De afdelingshoofden, verantwoordelijk voor de afdeling Kinderopvang, de afdeling Preventieve gezins-en Jongerenondersteuning, de afdeling Jeugdhulp, de afdeling Adoptie en de afdeling Groeipakket, zijn gemachtigd tot het nemen van beslissingen over de invordering van schuldvorderingen van gesubsidieerde voorzieningen en de invordering van onverschuldigde subsidies.

De afdelingshoofden, vermeld in het eerste lid, zijn gemachtigd om in het kader van beslissingen, vermeld in het eerste lid, aangiftes te doen van schuldvorderingen  inzake faillissementen en collectieve schuldenregelingen.

§3. De afdelingshoofden, verantwoordelijk voor de afdeling Kinderopvang, de afdeling Preventieve gezins-en Jongerenondersteuning, de afdeling Jeugdhulp, de afdeling Adoptie en de afdeling Groeipakket zijn gemachtigd tot :
1° het afleveren van attesten of verklaringen die betrekking hebben op de erkenning, de vergunning of het kwaliteitslabel van voorzieningen en de vergunning van de diensten voor pleegzorg;
2° het opleggen van doelstellingen aan de vergunde diensten voor pleegzorg op grond van hun evaluatie.

§4. Het afdelingshoofd verantwoordelijk voor de afdeling Groeipakket is gemachtigd tot:
1° het nemen van beslissingen wat betreft het toezicht op en de handhaving van de naleving van de voorwaarden tot vergunning van de uitbetalingsactoren van de toelagen in het kader van het gezinsbeleid;
2° het nemen van beslissingen met het oog op de terugvordering van de onverschuldigd betaalde toelagen in het kader van het gezinsbeleid, overeenkomstig artikel 103 van het Groeipakketdecreet van 2018 en met het oog op de samenwerking met de Vlaamse Belastingdienst;
3° het aanstellen van advocaten, het betalen van de erelonen van advocaten en van de uitgaven verbonden aan de uitvoering van vonnissen en arresten en het verrichten van alle nodige proceshandelingen wat betreft de betwistingen in rechte, vermeld in artikel 115 van het Groeipakketdecreet van 2018;
4° ter uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018 betreffende de nadere regels voor het verkrijgen van een zorgtoeslag, het voorbereiden en nemen van beslissingen met het oog op de organisatie en uitvoering van de vaststellingen van de specifieke ondersteuningsbehoefte van de betrokken kinderen;
5° het toekennen van voorschotten en het nemen van andere beslissingen wat betreft het beheer en de toekenning van de beleidskredieten aan de private uitbetalingsactoren, voor de uitbetaling van de toelagen in het kader van het gezinsbeleid.

Afdeling 3. Delegatie voor het Organisatiemanagement (10/06/2024 - ...)

Onderafdeling 1. Delegatie voor juridische aangelegenheden en geschillen (10/06/2024 - ...)

Artikel 25. (10/06/2024- ...)

De Algemeen directeur bevoegd voor organisatiemanagement is gemachtigd tot:
1° het aanstellen van advocaten en het goedkeuren van het bedrag van erelonen en de vergoedbare kosten van de advocaten;
2° het verrichten van alle nodige proceshandelingen voor de rechtsgedingen, als eiser, verweerder of tussenkomende partij, voor de hoven en rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Rekenhof, met uitzondering van de rechtsgedingen voor het Grondwettelijk hof;
3° het goedkeuren van de uitgaven die verbonden zijn aan de uitvoering van vonnissen, arresten, dadingen, minnelijke schikkingen, schulderkenningen en arbitrageovereenkomsten;
4° het voeren van briefwisseling in verband met de verzekeringscontracten en schadedossiers en de erkenning of weigering van arbeidsongevallen.

Onderafdeling 2. Delegatie voor IT en digitale transformatie (10/06/2024 - ...)

Artikel 26. (10/06/2024- ...)

De algemeen directeur bevoegd voor organisatiemanagement is gemachtigd om:
1° beslissingen te nemen over de uitrusting, de informatie- en communicatiesystemen;
2° voorbereidende beslissingen te nemen met het oog op de ontwikkeling, de uitbouw en het beheer van het gegevensnetwerk voor de uitwisseling van alle noodzakelijke gegevens met Vlaamse en federale authentieke gegevensbronnen en de uitbetalingsactoren in het kader van de toelagen in het gezinsbeleid;
3° voorbereidende beslissingen te nemen met het oog op de gegevensuitwisseling van alle gegevens die noodzakelijk zijn voor de dienstverlening van het agentschap met Vlaamse en federale authentieke gegevensbronnen in het kader van alle opdrachten van het agentschap;
4° licentie- en onderhoudsovereenkomsten te ondertekenen voor software en bedrijfstoepassingen;
5° het plaatsen van de nodige bestellingen, wat de dataopslagcapaciteit, verwerkingscapaciteit en ondersteunende dienstverlening betreft, ten einde de bedrijfszekerheid van de ICT componenten te garanderen;
6° het nemen van beslissingen wat betreft de uitvoering van het online gebruikersbeheertoepassing voor de Vlaamse overheid.

Afdeling 4 Delegatie inzake bedrijfs-en kwaliteitsbeheer (10/06/2024 - ...)

Onderafdeling 1. Delegatie inzake financieel management (10/06/2024 - ...)

Artikel 27. (10/06/2024- ...)

Het afdelingshoofd, verantwoordelijk voor bedrijfs-en kwaliteitsbeheer, is gemachtigd tot het nemen van beslissingen ter uitvoering van de, in voorkomend geval, door een afdelingshoofd behoorlijk gecontroleerde en goedgekeurde uitgaven.

Hij is tevens bevoegd alle briefwisseling te voeren die noodzakelijk is voor het financieel management van het agentschap, met uitsluiting evenwel van de jaarrekening, de zesmaandelijkse afsluiting en de briefwisseling met het Rekenhof.

Onderafdeling 2. Delegatie inzake facilitair beheer (10/06/2024 - ...)

Artikel 28. (10/06/2024- ...)

Het afdelingshoofd verantwoordelijk voor bedrijfs-en kwaliteitsbeheer zijn gemachtigd tot:
1° het nemen van beslissingen wat betreft het beheer, de exploitatie en het onderhoud van onroerende goederen en infrastructuur;
2° het sluiten van contracten met betrekking tot de werkingskosten van het facilitair beheer;
3° het sluiten van contracten wat betreft de veiligheids- en beveiligingsinstallaties;
4° de ondertekening van de leasingcontacten voor dienstvoertuigen;
5° het goedkeuren van de uitgaven over de werkingsmiddelen met betrekking tot het facilitair beheer.

Ten aanzien van het patrimonium van de gemeenschapsinstellingen is het afdelingshoofd verantwoordelijk voor bedrijfs-en kwaliteitsbeheer gemachtigd tot:
1° het nemen van beslissingen wat betreft de uitbreiding en aanpassing van het patrimonium van de gemeenschapsinstellingen, met inachtneming van de door het afdelingshoofd bevoegd voor de gemeenschapsinstellingen bepaalde infrastructurele noden voor de uitvoering van de opdracht van de gemeenschapsinstellingen;
2° het opmaken van een bestedingsplan voor investerings- en werkingsmiddelen met betrekking tot het facilitair beheer in overleg met het afdelingshoofd bevoegd voor de gemeenschapsinstellingen.

Afdeling 5. Delegaties betreffende de lokale en bovenlokale teams en de gemeenschapsinstellingen (10/06/2024 - ...)

Artikel 29. (10/06/2024- ...)

De afdelingshoofden bevoegd voor de lokale en bovenlokale teams zijn bevoegd om beslissingen te nemen wat betreft het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met de lokale en provinciale partners in functie van de uitvoering van de opdrachten van de lokale en bovenlokale teams.

Artikel 30. (10/06/2024- ...)

Het afdelingshoofd van de afdeling Gemeenschapsinstellingen en het Vlaams detentiecentrum is gemachtigd tot:
1° het organiseren van de werking van de gemeenschapsinstellingen en het dagelijkse beheer van het patrimonium, bestemd voor het uitvoeren van de opdracht van de gemeenschapsinstellingen;
2° het beheren en het toewijzen van de opnamecapaciteit van de voorzieningen en de gemeenschapsinstellingen via de CAP-module.

Artikel 31. (10/06/2024- ...)

Het afdelingshoofd bevoegd voor de bovenlokale teams is gemachtigd tot:
1° het beslissen over de toevoeging van vrijwillige consulenten overeenkomstig, respectievelijk artikel 57 en 77 van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 februari 2014 betreffende de integrale jeugdhulp:
  a) aan de ondersteuningscentra jeugdzorg;
  b) aan de sociale diensten voor gerechtelijke jeugdhulpverlening;
2° het beroep doen op en uitbetalen van externe deskundigen overeenkomstig artikel 19 en 60 van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 februari 2014 betreffende de integrale jeugdhulp conform de vooropgestelde procedure.

Artikel 32. (10/06/2024- ...)

Het afdelingshoofd bevoegd voor de bovenlokale teams heeft delegatie voor:
1° het goedkeuren van het zorgplan in het kader van de inzet van een aanvullend geïndividualiseerd hulpaanbod;
2° het afwijken van de maximumbedragen en termijnen in het kader van het aanvullend geïndividualiseerd hulpaanbod.

Hoofdstuk 8. Opheffings-en inwerkingtredingsbepalingen (10/06/2024 - ...)

Artikel 33. (10/06/2024- ...)

De volgende regelingen worden opgeheven:
1° het besluit van de administrateur-generaal van 9 april 2021 tot subdelegatie van sommige beslissingsbevoegdheden aan personeelsleden van de agentschappen Opgroeien en Opgroeien regie;
2° het besluit van de administrateur-generaal van 26 januari 2023 van het agentschap Opgroeien en Opgroeien regie tot tijdelijke delegatie van sommige beslissingsbevoegdheden inzake voorzieningenbeleid kinderopvang.

Artikel 34. (10/06/2024- ...)

Dit besluit treedt in werking op datum van ondertekening.


Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 21/11/2024