(... - ...)
De Vlaamse Regering,
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 1.1.5, 5.2.7, 5.3.1 en 5.3.2;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 mei 2001 tot uitvoering van artikel 134, §§ 2 en 3 van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2005 tot bepaling van de nadere regels voor de aanvraag en de afgifte van het stedenbouwkundig attest;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 februari 2003 houdende bepaling van het model van het uittreksel uit het plannenregister;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 30 maart 2009;
Gelet op het advies van de strategische adviesraad Ruimtelijke Ordening, gegeven op 30 april 2009;
Gelet op het advies nr. 46.746/1 van de Raad van State, gegeven op 25 juni 2009, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport;
Na beraadslaging,
Besluit :
Artikel 1. (01/04/2010- ...)
Het stedenbouwkundig attest doet een uitspraak op stedenbouwkundig en ruimtelijk vlak in de zin van artikel 5.3.1, § 1, eerste lid, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, en sorteert de rechtsgevolgen, vermeld in artikel 5.3.1, § 2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het stedenbouwkundig attest kan uitdrukkelijk aangeven onder welke voorwaarden een overwogen project in redelijkheid de toets aan de stedenbouwkundige voorschriften, de eventuele verkavelingsvoorschriften en een goede ruimtelijke ordening doorstaat.
Artikel 2. (23/10/2020- ...)
Het stedenbouwkundig attest wordt aangevraagd door het formulier, dat is opgenomen in bijlage 1 die bij dit besluit is gevoegd, en de bewijsstukken, vermeld in dat formulier, in tweevoud te bezorgen aan het bevoegde vergunningverlenende bestuursorgaan. Dat bestuursorgaan kan bijkomende exemplaren eisen om de adviezen, vermeld in artikel 3, § 1, in te winnen.
De aanvraag wordt aangetekend of tegen afgifte tegen ontvangstbewijs ingediend.
Artikel 3. (23/02/2017- ...)
§ 1. In de gevallen waarin met toepassing van artikel 24 en 42 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning advies moet worden gevraagd over de aanvragen tot een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of voor het verkavelen van gronden, wordt ook advies gevraagd bij de behandeling van de aanvraag van een stedenbouwkundig attest.
Aan de adviesvereiste, vermeld in het eerste lid, kan worden voorbijgegaan als het advies niet wordt verleend binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op de dag na de dag van de ontvangst van de adviesvraag.
§ 2. De adviesprocedure, termijnen en rechtskracht van de adviezen, vermeld in paragraaf 1, zijn dezelfde als deze die gelden binnen de vergunningenprocedure.
Artikel 4. (23/10/2020- ...)
Het stedenbouwkundig attest wordt binnen een ordetermijn van 75 dagen na de ontvangst van de aanvraag afgegeven.
Artikel 5. (23/02/2017- ...)
...
Artikel 6. (23/02/2017- ...)
...
Artikel 7. (23/02/2017- ...)
...
Artikel 8. (23/02/2017- ...)
...
Artikel 9. (23/02/2017- ...)
...
Artikel 10. (22/10/2024- ...)
Met behoud van de mogelijkheid om op grond van titel II, hoofdstuk 3, van het bestuursdecreet van 7 december 2018 inzage te krijgen in en uittreksels te krijgen uit het vergunningenregister en het plannenregister, gelden volgende regelen voor wat betreft de aanvraag van een stedenbouwkundig uittreksel :
1° de aanvraag wordt afgegeven op het gemeentehuis of bezorgd bij gewone brief of elektronisch ingediend via het VIP, vermeld in artikel 2, 20°, van het decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
2° het stedenbouwkundig uittreksel wordt afgegeven via het voormelde VIP binnen de termijn, [opgenomen in de productcatalogus], vermeld in artikel 7, eerste lid, 5°, van het decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform, of als er geen termijn is bepaald, binnen twintig dagen vanaf de dag na de ontvangst van de aanvraag.
Artikel 11. (25/05/2014- ...)
...
Artikel 12. (01/04/2010- ...)
De Vlaamse minister, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is gemachtigd om de bijlagen bij dit besluit te wijzigen.
Artikel 13. (01/04/2010- ...)
De volgende regelingen worden opgeheven :
1° het besluit van de Vlaamse Regering van 18 mei 2001 tot uitvoering van artikel 134, §§ 2 en 3 van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening;
2° het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juli 2005 tot bepaling van de nadere regels voor de aanvraag en de afgifte van het stedenbouwkundig attest;
3° het ministerieel besluit van 7 februari 2003 houdende bepaling van het model van het uittreksel uit het plannenregister.
Artikel 14. (01/04/2010- ...)
Dit besluit treedt in werking op 1 april 2010.
Artikel 15. (01/04/2010- ...)
De Vlaamse minister, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE 1 (23/10/2020- ...)
Formulier als vermeld in artikel 2, eerste lid - Aanvraag van een stedenbouwkundig attest
BIJLAGE 2 (23/10/2020- ...)
...
Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 05/12/2024