Decreet houdende regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen

Datum 20/01/2012

Inhoudstafel

  1. HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen en definities
  2. HOOFDSTUK 2 De informatie en voorbereiding door het Steunpunt Adoptie
    1. Afdeling 1 De informatiesessie
    2. Afdeling 2 De voorbereiding
    3. Afdeling 3 Erkenning van het Steunpunt Adoptie
    4. Afdeling 4 Kosten van de voorbereiding en subsidiëring van het Steunpunt Adoptie
  3. HOOFDSTUK 3 Maatschappelijk onderzoek
    1. Afdeling 1 Het maatschappelijk onderzoek
    2. Afdeling 2 De erkenning van de [dienst (verv. decr. 16 maart 2018, art. 4, I: 1 september 2018)] voor maatschappelijk onderzoek inzake interlandelijke adoptie
    3. Afdeling 3 De subsidiëring van de [dienst (verv. decr. 16 maart 2018, art. 7, I: 1 september 2018)] voor maatschappelijk onderzoek inzake interlandelijke adoptie
  4. HOOFDSTUK 4 Adoptiebegeleiding
    1. Afdeling 1 Adoptiebegeleiding door de vergunde adoptiedienst
    2. Afdeling 2 Taken van de adoptiedienst
    3. Afdeling 3 Vergunning van de adoptiedienst
    4. Afdeling 4 Kosten van adoptiebegeleiding en subsidiëring van de adoptiedienst
  5. HOOFDSTUK 5 Het Vlaams Centrum voor Adoptie en de Vlaamse adoptieambtenaar
  6. HOOFDSTUK 6 ...
  7. HOOFDSTUK 7 ...
  8. HOOFDSTUK 8 Inzagerecht
  9. HOOFDSTUK 9 Het toezicht
  10. HOOFDSTUK 10 Strafbepalingen
  11. HOOFDSTUK 10/1 Samenwerking, vertrouwelijkheid, verwerking en bescherming van persoonsgegevens
  12. HOOFDSTUK 11 Slotbepalingen

Inhoud

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen en definities (... - ...)

Artikel 1. (01/01/2013- ...)

Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Artikel 2. (01/01/2013- ...)

Dit decreet is van toepassing op de interlandelijke adoptie van een kind, zijnde een persoon van minder dan achttien jaar.

Artikel 3. (20/07/2024- ...)

In dit decreet wordt verstaan onder :
1° interlandelijke adoptie : de adoptie zoals omschreven in artikel 360.2 van het Burgerlijk Wetboek;
2° adoptant : een persoon of personen zoals vermeld in artikel 343, § 1, van het Burgerlijk Wetboek;
3° afstandsouder : een ouder die voor zichzelf heeft uitgemaakt een kind af te staan;
4° adoptiebegeleiding: het geheel van activiteiten voor de voorbereiding, begeleiding en zorg in het kader van een adoptietraject;
5° adoptiedienst: een instelling die door de Vlaamse Regering is vergund, die betrokken is in verschillende fasen van het adoptietraject, en die zorg en begeleiding verstrekt;
6° ...;
7° ...;
8° Vlaams Centrum voor Adoptie : de afdeling aangewezen binnen het agentschap, die zal optreden als centrale autoriteit en belast is met de nakoming van de door het Haags Verdrag opgelegde verplichtingen en opdrachten, vermeld in dit decreet, het oud Burgerlijk Wetboek en het Gerechtelijk Wetboek;
9° Vlaamse adoptieambtenaar : de ambtenaar, benoemd binnen het Vlaams Centrum voor Adoptie, die de taken vervult die hem door dit decreet toegewezen worden;
10° Haags Verdrag : het verdrag inzake de bescherming van kinderen en de samenwerking op het gebied van de interlandelijke adoptie, ondertekend in Den Haag op 29 mei 1993;
11° samenwerkingsakkoord : het samenwerkingsakkoord van 12 december 2005 tussen de federale staat, de Vlaamse Gemeenschap en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie inzake de tenuitvoerlegging van de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie;
12° Steunpunt Adoptie : een door de Vlaamse Regering erkende instelling die de taken, vermeld in artikel 7, § 2, uitvoert;
13° agentschap: het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, dat is opgericht bij artikel 3 van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie;
14° afstammingscentrum: het afstammingscentrum, vermeld in het decreet van 26 april 2019 houdende de oprichting van een afstammingscentrum en een DNA-databank;
15° federale centrale autoriteit: de federale centrale autoriteit, vermeld in
artikel 360-1, 2°, van het oud Burgerlijk Wetboek;
16° algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
 

HOOFDSTUK 2 De informatie en voorbereiding door het Steunpunt Adoptie (... - 30/12/2025)

Afdeling 1 De informatiesessie (... - 30/12/2025)

Artikel 4. (03/12/2012- 30/12/2025)

De kandidaat-adoptanten dienen de informatiesessie te volgen bij het Steunpunt Adoptie. Het Vlaams Centrum voor Adoptie stelt in samenspraak met het adviescomité het programma en de werkwijze vast van de informatiesessie volgens de bepalingen van de Vlaamse Regering.

Afdeling 2 De voorbereiding (... - 30/12/2025)

Artikel 5. (01/09/2014- 30/12/2025)

De voorbereiding, vermeld in artikel 346.2, eerste lid, en artikel 361.1, tweede lid, van het Burgerlijk Wetboek wordt gevolgd in het door de Vlaamse Regering erkende Steunpunt Adoptie.

Na zijn aanmelding verwijst het Vlaams Centrum voor Adoptie de adoptant, rekening houdende met het principe van instroombeheer, door naar het Steunpunt Adoptie. De voorbereiding wordt gegeven binnen een redelijke termijn nadat de adoptant zich bij het Steunpunt Adoptie aangeboden heeft. Aan het einde van de voorbereiding geeft het Steunpunt Adoptie aan de adoptant een attest waaruit blijkt dat hij de voorbereiding heeft gevolgd. Indien de adoptant niet binnen het jaar het verzoekschrift, vermeld in artikel 1231-27 van het Gerechtelijk Wetboek, ontvankelijk neerlegt op de griffie van de familierechtbank, vervalt het voorbereidingsattest.

De Vlaamse Regering legt de principes voor het instroombeheer vast.
 

Artikel 6. (03/12/2012- 30/12/2025)

De Vlaamse Regering bepaalt de algemene inhoud en de minimumduur van de voorbereiding.

Het Vlaams Centrum voor Adoptie keurt de voorbereidingsprogramma's goed en bepaalt de momenten waarop de voorbereiding wordt gegeven.

Het Vlaams Centrum voor Adoptie kan nadere richtlijnen vastleggen met betrekking tot het voorbereidingsprogramma en het volgen ervan door kandidaat-adoptanten.

Afdeling 3 Erkenning van het Steunpunt Adoptie (... - ...)

Artikel 7. (20/07/2024- 30/12/2025)

§ 1. De Vlaamse Regering erkent het Steunpunt Adoptie op advies van het Vlaams Centrum voor Adoptie.

De erkenning wordt verleend voor minimaal twee jaar en maximaal vijf jaar en kan voor dezelfde termijnen worden verlengd.

§ 2. Het Steunpunt Adoptie heeft de volgende taken :
1° informatie verstrekken aan de adoptanten over alle aspecten van adoptie;
2° optreden als informatiepunt inzake nazorg en expertise rond adoptie bevorderen bij het bestaande hulpverleningsaanbod, alsook een netwerk opzetten met bestaande adoptiesensitieve algemene en gespecialiseerde welzijns- en gezondheidsdiensten, met het oog op een efficiënte doorverwijzing;
3° fungeren als aanspreek- en oriëntatiepunt voor geadopteerden, adoptanten en afstandsouders;
4° fungeren als vormings- en expertisecentrum;
5° een documentatie- en informatiecentrum uitbouwen;
6° het organiseren van de voorbereiding, vermeld in artikel 5;
7° het verstrekken van individuele (na)zorg aan de kandidaat-adoptant, de geadopteerde en de afstandsouder.

§ 3. Om erkend te worden, moet het Steunpunt Adoptie aan de volgende voorwaarden voldoen :
1° uitsluitend doelstellingen zonder winstoogmerk nastreven;
2° beschikken over een team dat is samengesteld zoals bepaald door de Vlaamse Regering;
3° zich engageren om regelmatig in het overleg tussen de verschillende actoren interlandelijke adoptie te participeren;
4° voorzien in bijscholing voor de hulpverleners;
5° de persoonlijke levenssfeer van de adoptant eerbiedigen en, zonder enige vorm van discriminatie, zijn ideologische, godsdienstige en filosofische overtuiging respecteren.

§ 4. Het erkende Steunpunt Adoptie moet, om erkend te blijven of een hernieuwing van zijn erkenning te verkrijgen, de volgende voorschriften naleven :
1° de discretie en het beroepsgeheim in acht nemen ten aanzien van de informatie die over de adoptanten wordt verkregen;
2° elke adoptant die door het Vlaams Centrum voor Adoptie wordt doorverwezen voor het volgen van een voorbereidingsprogramma aanvaarden en registreren;
3° een jaarverslag opmaken en het in de loop van het eerste trimester dat volgt op het einde van elk boekjaar bezorgen aan het Vlaams Centrum voor Adoptie. De Vlaamse Regering bepaalt de inhoud van het jaarverslag.

§ 5. De Vlaamse Regering kan bijkomende voorwaarden en nadere bepalingen vastleggen met betrekking tot paragraaf 3 en paragraaf 4.

§ 6. De Vlaamse Regering legt de procedure vast voor de erkenning en hernieuwing van erkenning van het Steunpunt Adoptie en voorziet in een bezwaarprocedure.
 

Artikel 8. (24/03/2016- ...)

De erkenning van het Steunpunt Adoptie kan door de Vlaamse Regering worden opgeheven of geschorst voor de termijn die ze bepaalt als de bepalingen van dit decreet niet worden nageleefd. Bij stopzetting van de activiteiten wordt de erkenning ambtshalve geschrapt.

De Vlaamse Regering bepaalt de procedure inzake opheffing en schorsing van de erkenning.

Afdeling 4 Kosten van de voorbereiding en subsidiëring van het Steunpunt Adoptie (... - ...)

Artikel 9. (03/12/2012- 30/12/2025)

Een deel van de kostprijs van de voorbereiding is ten laste van de adoptant. De Vlaamse Regering bepaalt het bedrag dat de adoptant bijdraagt aan de voorbereiding.

Het Steunpunt Adoptie ontvangt een jaarlijkse subsidie voor personeels- en werkingskosten.

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de subsidiëring van het Steunpunt Adoptie.

HOOFDSTUK 3 Maatschappelijk onderzoek (... - ...)

Afdeling 1 Het maatschappelijk onderzoek (... - ...)

Artikel 10. (01/01/2020- ...)

Het maatschappelijk onderzoek dat krachtens artikel 1231-1/4 van het Gerechtelijk Wetboek door de familierechtbank wordt bevolen, wordt gevoerd door een door de Vlaamse Regering erkende dienst voor maatschappelijk onderzoek.

Nadat de familierechtbank de opdracht tot maatschappelijk onderzoek heeft bevolen, verwijst het Vlaams Centrum voor Adoptie de adoptant door naar een dienst voor maatschappelijk onderzoek. Deze dienst neemt onverwijld contact op met de adoptant. De dienst meldt elke nieuwe aanvraag aan het Vlaams Centrum voor Adoptie.

Het Vlaams Centrum voor Adoptie kan nadere richtlijnen bepalen inzake de wijze waarop het maatschappelijk onderzoek gevoerd wordt conform artikel 1231-1/4 van het Gerechtelijk Wetboek en de bepalingen van het samenwerkingsakkoord.
 

Afdeling 2 De erkenning van de [dienst (verv. decr. 16 maart 2018, art. 4, I: 1 september 2018)] voor maatschappelijk onderzoek inzake interlandelijke adoptie (... - ...)

Artikel 11. (01/09/2018- ...)

§ 1. De Vlaamse Regering kan één dienst voor maatschappelijk onderzoek erkennen op advies van het Vlaams Centrum voor Adoptie.

§ 2. Om erkend te worden, moet de dienst voor maatschappelijk onderzoek aan de volgende voorwaarden voldoen :
1° beschikken over een team dat is samengesteld zoals bepaald door de Vlaamse Regering;
2° de persoonlijke levenssfeer van de adoptant eerbiedigen en, zonder enige vorm van discriminatie, zijn ideologische, godsdienstige en filosofische overtuiging respecteren;
3° ...;
4° naleven van wetenschappelijk onderbouwde criteria;
5° zich engageren om regelmatig in het overleg tussen de verschillende actoren interlandelijke adoptie te participeren.

§ 3. De erkenning wordt verleend voor minimaal twee jaar en maximaal vijf jaar en kan voor dezelfde termijnen worden verlengd. De erkende dienst voor maatschappelijk onderzoek moet, om erkend te blijven of opnieuw erkend te worden, de volgende verplichtingen naleven :
1° de discretie en het beroepsgeheim in acht nemen ten aanzien van de informatie die over de adoptanten wordt verkregen;
2° iedereen die zich voor het maatschappelijk onderzoek aanbiedt, registreren;
3° de vraagstelling beperken tot de informatie die relevant is voor het bekomen van een geschiktheidsvonnis tot interlandelijke adoptie;
4° de werking continu bijsturen in functie van wetenschappelijk onderbouwde criteria, conform de richtlijnen van het Vlaams Centrum voor Adoptie;
5° een jaarverslag opmaken en het in de loop van het eerste trimester dat volgt op het einde van elk boekjaar toesturen aan het Vlaams Centrum voor Adoptie. De inhoud van het jaarverslag wordt door de Vlaamse Regering bepaald;
6° de taken, vermeld in artikel 10 van dit decreet, kwaliteitsvol uitvoeren.

§ 4. De Vlaamse Regering stelt de procedure vast voor de aanvraag en de hernieuwing van de erkenning van de dienst voor maatschappelijk onderzoek. Tevens voorziet ze in een bezwaarprocedure.

§ 5. ...

Artikel 12. (01/09/2018- ...)

De erkenning, vermeld in artikel 11, § 1, kan door de Vlaamse Regering worden opgeheven of geschorst voor de termijn die ze bepaalt als de bepalingen van dit decreet niet worden nageleefd. Bij stopzetting van de activiteiten wordt de erkenning ambtshalve geschrapt.

De Vlaamse Regering bepaalt de procedure inzake opheffing en schorsing van de erkenning.
 

Afdeling 3 De subsidiëring van de [dienst (verv. decr. 16 maart 2018, art. 7, I: 1 september 2018)] voor maatschappelijk onderzoek inzake interlandelijke adoptie (... - ...)

Artikel 13. (01/09/2018- ...)

De erkende dienst voor maatschappelijk onderzoek ontvangt de volgende subsidies :
1° een jaarlijkse subsidie voor personeels- en werkingskosten;
2° een jaarlijkse subsidie op basis van het aantal gerealiseerde onderzoeken.

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regelen voor de subsidiëring van de dienst voor maatschappelijk onderzoek.
 

HOOFDSTUK 4 Adoptiebegeleiding (20/07/2024 - ...)

Afdeling 1 Adoptiebegeleiding door de vergunde adoptiedienst (20/07/2024 - ...)

Artikel 14. (20/07/2024- ...)

De adoptant van wie in het kader van een interlandelijke adoptie conform artikel 1231-1/7 van het Gerechtelijk Wetboek de bekwaamheid en de geschiktheid om te adopteren zijn vastgesteld, doet een beroep op de vergunde adoptiedienst voor de adoptiebegeleiding voor de voortzetting van het adoptietraject. De kandidaat-adoptant sluit hiervoor een overeenkomst met de voormelde adoptiedienst.

De voortzetting van het adoptietraject, vermeld in het eerste lid, gebeurt onder toezicht van het Vlaams Centrum voor Adoptie, conform artikel 20, §2.

De Vlaamse Regering kan nadere regels over de inhoud van de overeenkomst, vermeld in het eerste lid, vastleggen.

Afdeling 2 Taken van de adoptiedienst (20/07/2024 - ...)

Artikel 15. (20/07/2024- ...)

§1. De adoptiedienst heeft de volgende taken:
1°    de kandidaat-adoptant informeren, voorbereiden en begeleiden bij de dossiersamenstelling en de procedure in het land van herkomst;
2°    administratieve en procedurele ondersteuning bieden aan de kandidaat-adoptant en de geadopteerde;
3°    zorg en begeleiding verstrekken aan de kandidaat-adoptant en de geadopteerde;
4°    advies verlenen aan het Vlaams Centrum voor Adoptie over de behoeften van het kind en de navolgende matching.

De adoptiedienst heeft afzonderlijke taken in het traject van een intrafamiliale adoptie volgens de regels en specificaties die de Vlaamse Regering bepaalt.

In het tweede lid wordt verstaan onder intrafamiliale adoptie: adoptie van een kind dat tot in de vierde graad verwant is met de adoptant, met zijn echtgenoot of met de persoon met wie hij samenwoont, zelfs als die persoon overleden is, of van een kind dat tot in de vierde graad biologisch verwant is met een adoptiekind van de adoptant of van de adoptanten, of van een kind dat het dagelijkse leven op duurzame wijze gedeeld heeft met de adoptant of de adoptanten met een relatie, zoals geldt voor ouders, voor de adoptanten stappen met het oog op de adoptie hebben ondernomen.

De adoptiedienst werkt samen met het Vlaams Centrum voor Adoptie om het adoptietraject in de herkomstlanden op te volgen en te begeleiden.

§2. De taak van informeren en voorbereiden, vermeld in paragraaf 1, eerste lid, 1°, omvat:
1° de kandidaat-adoptant informeren over de herkomstlanden waarmee een lopende samenwerking bestaat, in samenspraak met het Vlaams Centrum voor Adoptie;
2° de kandidaat-adoptant, in samenspraak met het Steunpunt Adoptie, aanvullende vorming aanbieden over adoptiespecifieke onderwerpen die de Vlaamse Regering bepaalt;
3° de adoptiemotivatie verfijnen, de draagkracht van de kandidaat-adoptant versterken en de competenties en grenzen van de kandidaat-adoptant in kaart brengen in functie van de kindprofielen in de verschillende herkomstlanden.
 
§3. De begeleidingstaak, vermeld in paragraaf 1, eerste lid, 1°, en de administratieve en procedurele begeleiding, vermeld in paragraaf 1, eerste lid, 2°, omvat: 1°    de kandidaat-adoptant begeleiden bij de samenstelling van het dossier dat
verzonden moet worden naar het herkomstland;
2° het rapport, vermeld in artikel 361-2/1 van het oud Burgerlijk Wetboek, opmaken op de wijze die de Vlaamse Regering bepaalt;
3° de voortgang van de individuele adoptiedossiers begeleiden en de kandi- daatadoptant en het Vlaams Centrum voor Adoptie op de hoogte houden over de gerechtelijke of administratieve voortgang van het adoptiedossier;
4° de adoptie opvolgen in overeenstemming met de voorschriften en de wettelijke bepalingen van het herkomstland.

§4. Het verstrekken van zorg en begeleiding, vermeld in paragraaf 1, eerste lid, 3°, omvat:
1° een zorgplan opstellen dat aangepast is aan de behoeften van het adoptiekind;
2° instaan voor de nazorgvereiste en follow-uprapportage die wordt opgelegd door het herkomstland;
3° aan de kandidaat-adoptant psychosociale bijstand en bijstand bij de voorbereiding voor de aankomst van het kind in België bieden;
4° de hechting en gezinsvorming opvolgen en ondersteunen in de periode na de aankomst van het kind in België;
5° in een gestructureerd ondersteuningsaanbod voorzien voor de geadopteerde en het adoptiegezin, dat is aangepast aan de behoeften en maturiteit van de geadopteerde en dat, in samenspraak met Steunpunt Adoptie of andere partners, minstens bestaat uit huisbezoeken, individuele gesprekken, vorming en groepsactiviteiten;
6° in doorverwijzing en opvolging voorzien bij vragen of problemen die een specialistische hulpverlening in de tweede of derde lijn vereisen;
7° een nauwe samenwerking uitbouwen met het afstammingscentrum in het kader van rootszoektochten.

§5. De samenwerking met het Vlaams Centrum voor Adoptie in het kader van internationale samenwerkingen, vermeld in paragraaf 1, vierde lid, omvat:
1° aan het Vlaams Centrum voor Adoptie alle mogelijke afwijkingen en onregelmatigheden melden die opduiken tijdens de gerechtelijke of administratieve procedure in het herkomstland of na aankomst in België;
2° aan het Vlaams Centrum voor Adoptie melden dat het kind in België is aangekomen;
3° het verloop van adoptietrajecten in de herkomstlanden praktisch organiseren en evalueren;
4° aan het Vlaams Centrum voor Adoptie in het kader van de planning, vermeld in paragraaf 7, nieuwe samenwerkingen met herkomstlanden voorstellen, die door het Vlaams Centrum voor Adoptie binnen een redelijke termijn onderzocht worden.

§6. De adoptiedienst bezorgt alle beschikbare stukken met informatie over de herkomst en identiteit van de geadopteerde aan het Vlaams Centrum voor Adoptie, ook na uitspraak van de adoptie.

De adoptiedienst en het Vlaams Centrum voor Adoptie maken afspraken over de termijn waarin een kopie van de stukken, vermeld in het eerste lid, aan het Vlaams Centrum voor Adoptie wordt bezorgd.

§7. De adoptiedienst en het Vlaams Centrum voor Adoptie stellen tijdens het eerste kwartaal van ieder kalenderjaar samen een planning op in het kader van de internationale samenwerkingen, vermeld in paragraaf 5, en ook een grondige evaluatie van de lopende samenwerkingen met de herkomstlanden.
 
§8. De adoptiedienst informeert het Vlaams Centrum voor Adoptie zorgvuldig over de uitvoering van de taken, vermeld in paragraaf 1 tot en met 6.

§9. De Vlaamse Regering kan de taken van de adoptiedienst, vermeld in paragraaf 1 tot en met 8, verder specificeren en uitwerken.

Artikel 15/1. (20/07/2024- ...)

§1. Er wordt een Adviescomité interlandelijke adoptie opgericht dat de volgende opdrachten heeft:
1°   advies verlenen in concrete adoptiedossiers conform artikel 15/2;
2° op eigen initiatief, op verzoek van het Vlaams Parlement, de Vlaamse Regering, de leidend ambtenaar van het agentschap, de Vlaamse adoptieambtenaar of de vergunde adoptiedienst advies verlenen over de globale aanpak en het verloop van interlandelijke adoptietrajecten.

§2. Het Adviescomité interlandelijke adoptie bestaat minstens uit:
1°    een vertegenwoordiger van de dienst voor maatschappelijk onderzoek, vermeld in artikel 11, §1, van dit decreet;
2°    een vertegenwoordiger van de adoptiedienst;
3°    een medewerker van het Vlaams Centrum voor Adoptie; 4°    twee onafhankelijke experten in interlandelijke adoptie.

Voor de adviesverlening, vermeld in paragraaf 1, 2°, bestaat het Adviescomité interlandelijke adoptie naast de leden, vermeld in het eerste lid, ook uit minstens twee onafhankelijke deskundigen op het gebied van adoptie, een vertegenwoordiger van de pleegzorgsector en minstens twee vertegenwoordigers van adoptieouders of geadopteerden.

De adviezen die volgen uit de adviesverlening, vermeld in paragraaf 1, 2°, worden gepubliceerd op de website van het agentschap.

§3. De Vlaamse Regering bepaalt de samenstelling van het Adviescomité interlandelijke adoptie. De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen voor de opdracht, de vergoeding van de leden en de werking van het Adviescomité interlandelijke adoptie.

Artikel 15/2. (20/07/2024- ...)

§1. Als het Vlaams Centrum voor Adoptie of de adoptiedienst vanuit een herkomstland een voorstel tot matching van een kind aan een kandidaat-adoptant verkrijgt als vermeld in artikel 361-4, 3°, c), van het oud Burgerlijk Wetboek, heeft de adoptiedienst de opdracht de psychosociale adopteerbaarheid van het kind op grond van de kindstudie, vermeld in artikel 361-3, 2°, van het oud Burgerlijk Wetboek, na te gaan en daarover advies te verlenen aan het Vlaams Centrum voor Adoptie, complementair aan de controle, vermeld in artikel 20, §2, 2°, e). Bij de voormelde adviesverlening onderzoekt de adoptiedienst of de kandidaat-adoptant voldoende matcht met de kenmerken en behoeften van het kind.

De adoptiedienst en het Vlaams Centrum voor Adoptie kunnen bijkomend advies inroepen van externe experten over de medische of psychosociale adopteerbaarheid of het dossier voorleggen aan het Adviescomité interlandelijke adoptie, vermeld in artikel 15/1. In voorkomend geval worden de voormelde externe experten betrokken bij de beoordeling door het voormelde Adviescomité interlandelijke adoptie.
 
Als het Vlaams Centrum voor adoptie het advies van het Adviescomité interlandelijke adoptie, vermeld in artikel 15/1, niet wil volgen, brengt het Vlaams Centrum voor Adoptie het voormelde Adviescomité interlandelijke adoptie op de hoogte van de redenen daarvoor.

§2. Als het Vlaams Centrum voor Adoptie of de adoptiedienst vanuit een herkomstland de vraag krijgt om een kandidaat-adoptant te zoeken voor een kind, al dan niet met special needs, doet het Vlaams Centrum voor Adoptie de controle, ver- meld in artikel 20, §2, 2°, e), en gaat de adoptiedienst, na controle van de psychosociale adopteerbaarheid van het kind, op zoek naar de best mogelijke match in gezinsverband voor het kind.

In het eerste lid wordt verstaan onder special needs: de behoeften die vallen onder een van de volgende categorieën:
1°    brussen;
2°    medische of lichamelijke problemen;
3°    extra belastende achtergrond, gedrags- of emotionele problemen;
4°    ontwikkelingsproblemen;
5°    ouder dan zes jaar zijn.

Als de adoptiedienst beslist dat er een geschikte kandidaat-adoptant kan wor den gevonden die voldoende matcht met de kenmerken en behoeften van het kind, wordt een voorstel voor plaatsing voorgelegd aan het Adviescomité interlandelijke adoptie, vermeld in artikel 15/1.

Als het Vlaams Centrum voor Adoptie bij de uiteindelijke beslissing over de match het advies van het Adviescomité interlandelijke adoptie niet wil volgen, dan brengt het Vlaams Centrum voor Adoptie het Adviescomité interlandelijke adoptie op de hoogte van de redenen daarvoor.

§3. De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen voor de opdracht en de vergoeding van de externe experten, vermeld in paragraaf 1, tweede lid, en ook de procedure voor de adviesverlening, vermeld in paragraaf 1 en 2, verder specificeren en uitwerken.

Afdeling 3 Vergunning van de adoptiedienst (20/07/2024 - ...)

Artikel 16. (20/07/2024- ...)

§1. De Vlaamse Regering vergunt één adoptiedienst op advies van het Vlaams Centrum voor Adoptie.

§2. Een adoptiedienst die voldoet aan al de volgende voorwaarden, kan worden vergund conform paragraaf 1:
1° hij is georganiseerd als een vereniging zonder winstoogmerk of als een publiek- rechtelijke rechtspersoon;
2° hij heeft zijn zetel in het Nederlandse taalgebied of in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad;
3° hij heeft adoptiebegeleiding en de verstrekking van zorg als vermeld in artikel 15 en 15/2 van dit decreet, als enige taak en oefent daarnaast geen andere activiteiten inzake bescherming van kinderen en jongeren uit; 
4° hij beschikt over een interdisciplinair team met voldoende expertise om de opdrachten, vermeld in artikel 15 en 15/2 van dit decreet, kwaliteitsvol uit te voeren en kan een beroep doen op een arts en een jurist met expertise op het vlak van kinderrechten en familierecht. De expertise blijkt verder uit de aanwezigheid van landenverantwoordelijken die kennis hebben over de taal, wetgeving, cultuur en gebruiken in de herkomstlanden waarmee wordt samengewerkt, en psychologen en maatschappelijk assistenten die instaan voor zorg en begeleiding;
5° hij wordt geleid door een persoon die beschikt over kwalificaties die de Vlaamse Regering bepaalt;
6° hij beschikt over een aangepaste infrastructuur en werkingsmiddelen om zijn opdrachten kwaliteitsvol uit te voeren en de continuïteit van de dienst te verzekeren;
7° hij neemt het belang van het kind en zijn nationale en internationale grondrechten in acht en werkt overeenkomstig de werkingsprincipes voor interlandelijke adoptie, vermeld in paragraaf 5;
8° hij voorziet een geïntegreerd en integraal kwaliteitsbeleid dat erop gericht is op systematische wijze de kwaliteit van de dienstverlening, alsook van de interne werking, te bepalen, te plannen, te evalueren en te verbeteren;
9° hij kan een beroep doen op een functionaris voor de gegevensbescherming als vermeld in artikel 37 van de algemene verordening gegevensbescherming.

De Vlaamse Regering kan de voorwaarden, vermeld in het eerste lid, nader specificeren met inbegrip van de kwalificaties en samenstelling van het interdisciplinair team, vermeld in punt 4°.

§3. De vergunning van een adoptiedienst wordt verleend voor een periode van minimaal twee jaar en maximaal vijf jaar en kan voor dezelfde termijnen worden verlengd. Om vergund te blijven of opnieuw vergund te worden, leeft de vergunde adoptiedienst de volgende verplichtingen na:
1° hij voert de taken, vermeld in dit decreet en de uitvoeringsbepalingen ervan, uit met het oog op het leveren van kwaliteit van zorg overeenkomstig het decreet van 5 mei 2023 over de kwaliteit van zorg in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin;
2° hij maakt een jaarverslag op en hij stuurt het in de loop van het eerste trimester dat volgt op het einde van elk boekjaar, naar het Vlaams Centrum voor Adoptie. De Vlaamse Regering legt de inhoud van het voormelde jaarverslag vast;
3° hij participeert, op verzoek van het Vlaams Centrum voor Adoptie, geregeld in het overleg tussen de verschillende actoren bij adoptie;
4° hij verwerkt de persoonsgegevens van alle betrokkenen van wie persoonsgegevens worden verwerkt, met respect voor de wetgeving over de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens, in het bij- zonder de algemene verordening gegevensbescherming;
5° hij zorgt dat de individuele medewerkers binnen de dienst strikt vertrouwelijk omgaan met alle informatie die hij verkrijgt bij de uitoefening van zijn opdrachten en de activiteiten die daarmee verband houden en hij zorgt dat deze informatie enkel kan gedeeld worden voor zover dit in dit decreet of andere wetgeving is voorzien;
6° hij stelt bij stopzetting van de activiteiten of bij opheffing van de vergunning alle gegevens die noodzakelijk zijn voor de overname van de activiteiten, ter beschikking van het Vlaams Centrum voor Adoptie in de vorm en binnen de termijnen die het Vlaams Centrum voor Adoptie bepaalt;
7° hij voorziet in maximale transparantie en informatiedeling ten aanzien van het Vlaams Centrum voor Adoptie;
8° hij voert een boekhouding volgens het genormaliseerd boekhoudkundig stelsel en organiseert die zo dat de financiële controle op de aanwending van de subsidies mogelijk is;
9° hij bezorgt jaarlijks, in de loop van het eerste trimester dat volgt op het einde van elk boekjaar, een bestuurskundige en financiële rapportering met jaarrekening en balans aan het Vlaams Centrum voor Adoptie. De Vlaamse Regering legt de inhoud van het voormelde verslag vast;
10° hij realiseert een strategie om de kwaliteit van de dienstverlening te bewaken en te evalueren samen met interne en externe stakeholders;
11° hij brengt het Vlaams Centrum voor Adoptie op de hoogte van een stopzetting van de activiteiten minstens zes maanden voor de effectieve stopzetting.

§4. Om vergund te worden, vergund te blijven en opnieuw te worden vergund, beschikt de adoptiedienst over een sterk beleidsvoerend vermogen om een kwaliteitsvolle dienstverlening te organiseren waarbij minimaal volgende aspecten gerealiseerd worden:
1° beschikken over een raad van bestuur waarvan de samenstelling bestaat uit:
a)    leden met juridische expertise, bestuurskundige expertise of financiële expertise en met kennis van de ethische aspecten die zijn verbonden aan de praktijk van interlandelijke adoptie;
b)    leden die professioneel verbonden zijn aan de adoptiethematiek alsook leden die als ervaringsdeskundige met de thematiek in aanraking komen;
2° een leidinggevende die beschikt over de competenties en ervaring om een professionele dienstverlening te garanderen;
3° een reflectieve, proactieve en reactieve houding van zowel de leden van de raad van bestuur als de leidinggevende van de organisatie met het oog op een voortdurende verbetering van de eigen werking, rekening houdend met de feedback en input van adoptieouders, geadopteerden, het Vlaams Centrum voor Adoptie, medewerkers en relevante expertise van externe organisaties.

De Vlaamse Regering kan de aspecten, vermeld in het eerste lid, nader specificeren.

§5. De naleving van de voorwaarde, vermeld in paragraaf 2, eerste lid, 7°, blijkt uit een werking met respect voor volgende principes:
1° iedere interlandelijke adoptie wordt verwezenlijkt met respect voor de geldende regionale, nationale en internationale wetgeving, in het bijzonder voor het Haags Verdrag en het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind, aangenomen in New York op 20 november 1989;
2° het belang van het kind vormt het uitgangspunt bij iedere interlandelijke adoptie;
3° adoptie wordt beschouwd als deel van een ruimer systeem van jeugdhulp en jeugdbescherming waarbij erover gewaakt wordt dat deze maatregel enkel wordt toegepast in het belang van de zorg voor een kind en subsidiair aan andere opvangmogelijkheden voor het kind in gezinsverband;
4° de beslissing tot samenwerking met een herkomstland valt onder de bevoegdheid van het Vlaams Centrum voor Adoptie dat als centrale adoptieautoriteit in de zin van het Haags Verdrag dient te waken over een zorgvuldig procesverloop, conform de geldende regelgeving ter zake;
5° iedere actor die op professionele wijze is betrokken in het adoptieproces werkt mee aan een loyale uitvoering van het geldende adoptiebeleid in Vlaanderen en zorgt voor een constructieve samenwerking met alle partners in de adoptieketen;
6° iedere adoptie wordt verwezenlijkt vanuit eerbied voor de persoonlijke levenssfeer van de adoptant en de geadopteerde en zonder enige vorm van discrimi natie en met respect voor ieders ideologie en filosofische overtuiging;
7° de realisatie van een interlandelijke adoptie mag niet leiden tot financieel gewin voor de betrokkenen in het adoptieproces en mogelijke tussenpersonen.
 
§6. De Vlaamse Regering stelt de procedure vast voor de aanvraag en de hernieuwing van de vergunning van een adoptiedienst. Als er meer dan één ontvankelijke vergunningsaanvraag is die aan de vergunningsvoorwaarden voldoet, wordt de vergelijkende procedure toegepast, waarbij de aanvragen vergeleken worden op basis van de vergelijkingscriteria die de Vlaamse Regering bepaalt en de vergunning alleen aan de hoogst gerangschikte aanvraag wordt toegekend. De Vlaamse Regering legt een bezwaarprocedure vast.

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de procedure die gevolgd moet worden bij de vrijwillige stopzetting van de activiteiten en bepaalt de nodige maatregelen om de continuïteit in de dienstverlening te garanderen.
 

Artikel 17. (20/07/2024- ...)

§1. Als wordt vastgesteld dat de adoptiedienst de bepalingen van dit decreet of de uitvoeringsbepalingen ervan niet naleeft of als een ernstig vermoeden bestaat dat de adoptiebegeleiding niet gebeurt in het belang van het kind, wordt de adoptiedienst schriftelijk aangemaand door het agentschap. De voormelde aanmaning vermeldt de termijn waarin de adoptiedienst moet voldoen aan de niet nageleefde bepalingen en kan specifieke voorwaarden bevatten om te voldoen aan de niet nageleefde bepalingen.

Bij dringende noodzakelijkheid of als een herstel van de inbreuk niet meer mogelijk is, kan de aanmaning, vermeld in het eerste lid, achterwege gelaten worden en kan onmiddellijk worden overgegaan tot de schorsing of opheffing van de vergunning.

§2. In de volgende gevallen kan het agentschap de vergunning van de adoptiedienst schorsen, opheffen of bestuurlijke maatregelen nemen:
1° de adoptiedienst leeft de bepalingen van dit decreet of de uitvoeringsbepalingen ervan niet na of er bestaat een ernstig vermoeden dat de adoptiebegeleiding niet gebeurt in het belang van het kind of bij dringende noodzakelijkheid of als een herstel van de inbreuk niet meer mogelijk is;
2° de adoptiedienst laat na om het vereiste gevolg te verlenen aan de aanmaning, vermeld in paragraaf 1;
3° de adoptiedienst verhindert het toezicht dat door of krachtens dit decreet wordt geregeld.

De schorsing van de vergunning heeft van rechtswege de opschorting van de uitoefening van de adoptiebegeleiding tot gevolg vanaf de dag die vermeld is in de schorsingsbeslissing tot het moment dat het agentschap vaststelt dat de adoptiedienst opnieuw voldoet aan de vergunningsvoorwaarden en uiterlijk tot de datum die vermeld is in de schorsingsbeslissing. Als op de einddatum van de schorsing de aanleiding van de maatregel niet is weggewerkt, kan het agentschap de schorsing verlengen, de vergunning opheffen of een andere bestuurlijke maatregel opleggen.

Gedurende de schorsing kan het Vlaams Centrum voor Adoptie maatregelen nemen om de lopende adoptiedossiers af te handelen en de taken, vermeld in artikel 15 tot en met 15/2 van dit decreet, tijdelijk gedeeltelijk toewijzen aan Steunpunt Adoptie en de dienst voor binnenlandse adoptie, vermeld in artikel 13 van het decreet Binnenlandse Adoptie van 3 juli 2015. De adoptiedienst bezorgt daarvoor op verzoek van het Vlaams Centrum voor Adoptie alle lopende adoptiedossiers en lopende contracten met kandidaat-adoptanten en alle nuttige informatie die betrekking heeft op de actuele samenwerking met de herkomstlanden.
 
De opheffing van de vergunning heeft van rechtswege de stopzetting van alle activiteiten van de adoptiedienst tot gevolg en de overdracht aan het Vlaams Centrum voor Adoptie van de volgende dossiers en documenten:
1°   alle lopende adoptiedossiers;
2°   de lopende contracten met de kandidaat-adoptanten;
3° de informatie en documenten die betrekking hebben op de actuele samenwerking met de herkomstlanden;
4° de gearchiveerde informatie over de afgesloten adoptiedossiers en de documenten over de afgesloten samenwerking met de herkomstlanden.

De bestuurlijke maatregelen zijn tijdelijke maatregelen waarbij de uitoefening van de adoptiebegeleiding niet volledig wordt opgeschort, tenzij het agentschap gelijktijdig met de bestuurlijke maatregel een schorsing oplegt. Als op de einddatum van de bestuurlijke maatregel de aanleiding van de maatregel niet is weggewerkt, kan het agentschap de maatregel verlengen of een andere bestuurlijke maatregel opleggen of de vergunning opheffen.

§3. De bestuurlijke maatregelen, vermeld in paragraaf 2, kunnen bestaan uit:
1° een specifieke ondersteuning of begeleiding door een externe partner opleggen op het vlak van organisatie en werking van de adoptiedienst om de vastgestelde inbreuken te remediëren. De voormelde externe partner wordt aangesteld door het Vlaams Centrum voor Adoptie;
2° een specifieke opleiding opleggen om de competenties en inhoudelijke expertise die is vereist om adopties te kunnen realiseren in het belang van de betrokken kinderen, te versterken bij de teamleden van de adoptiedienst;
3° een verbod opleggen om nieuwe contracten te sluiten met kandidaat-adoptanten;
4° een verbod opleggen om in een bepaald herkomstland activiteiten te ontwikkelen of uit te voeren.

§4. In de beslissing om een maatregel als vermeld in paragraaf 2, eerste lid, te nemen, worden de volgende elementen transparant omschreven:
1°    de inhoud van de bestuurlijke maatregel;
2°    de voorwaarden die in voorkomend geval vervuld moeten zijn, en de termijn waarin ze vervuld moeten zijn.

Het agentschap kan in voorkomend geval de kosten voor bepaalde bestuurlijke maatregelen volledig of gedeeltelijk ten laste van de adoptiedienst leggen.

§5. De Vlaamse Regering kan nadere regels opleggen voor de aanmaning en schorsing of opheffing van de vergunning.

Afdeling 4 Kosten van adoptiebegeleiding en subsidiëring van de adoptiedienst (20/07/2024 - ...)

Artikel 18. (20/07/2024- ...)

De adoptiebegeleiding door de adoptiedienst is kosteloos. De kandidaat-adoptant kan alleen verplicht worden om de onkosten die rechtstreeks ver- band houden met zijn adoptietraject, aan de adoptiedienst of het Vlaams Centrum voor Adoptie te betalen of om de onkosten die verbonden zijn aan de nazorgverplichtingen van de herkomstlanden, te betalen aan de adoptiedienst of het Vlaams Centrum voor Adoptie.

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels en voorwaarden voor de aanrekening van de onkosten, vermeld in het eerste lid.

Artikel 19. (20/07/2024- ...)

De vergunde adoptiedienst ontvangt de volgende subsidies :
1° een jaarlijkse subsidie voor personeels- en werkingskosten;
2° een jaarlijkse subsidie voor de dossierkosten.

De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regelen voor de subsidiëring van de adoptiedienst.
 

HOOFDSTUK 5 Het Vlaams Centrum voor Adoptie en de Vlaamse adoptieambtenaar (... - ...)

Artikel 20. (20/07/2024- ...)

§1. Het Vlaams Centrum voor Adoptie is de afdeling binnen het agentschap die optreedt als centrale autoriteit voor interlandelijke adoptie. Het Vlaams Centrum voor Adoptie ontwikkelt samen met de betrokken diensten en partners een gedragen visie en beleid over alle aspecten van interlandelijke adoptie, waaronder een kader voor de samenwerking met de herkomstlanden, en ook een kader voor de zorg en begeleiding van adoptiegezinnen, afstandsouders en geadopteerden.

Het Vlaams Centrum voor Adoptie treedt op als aanspreek- en oriëntatiepunt rond adoptie voor geadopteerden, adoptanten en afstandsouders.

§2. Het Vlaams Centrum voor Adoptie heeft de volgende opdrachten: 1° in het kader van voorbereiding en registratie:
a)    de registratie van de adoptanten die zich aanmelden voor adoptie, en de doorverwijzing naar de voorbereiding en het maatschappelijk onderzoek;
b)    de doorverwijzing naar de vergunde adoptiedienst van de kandidaat-adoptant van wie, conform artikel 1231-1/7 van het Gerechtelijk Wetboek, de geschiktheid om te adopteren is vastgesteld;
c)    samen met Steunpunt Adoptie en de vergunde adoptiedienst informatie verstrekken over adoptie aan de kandidaat-adoptant en aan de afstandsouder;
d)    de bewaring van adoptiedossiers;
2° in het kader van interlandelijke adoptie:
a)    de herkomstlanden screenen om nieuwe samenwerkingen aan te gaan en lopende samenwerkingen in het kader van interlandelijke adopties evalueren, onder meer op basis van adviezen van de Belgische ambassades, consulaten en externe partners, waarbij het belang van het kind de eerste overweging vormt, zijn fundamentele rechten worden gewaarborgd en de rechtsregels van de gemeenschappen, federale en internationale overheden worden gerespecteerd;
b)    in het kader van samenwerkingen met herkomstlanden bilaterale samenwerkingsprotocollen sluiten en evalueren met eerbied en respect voor de opgelegde verplichtingen en opdrachten die door het Haags Verdrag zijn opgelegd;
c)    de opdrachten uitvoeren van de bevoegde centrale autoriteit van de gemeenschap, vermeld in artikel 361-3 tot en met 361-6, 362-1 tot en met 362-4, 363-2 tot en met 363-4 en 368-6 tot en met 368-8 van het oud Burgerlijk Wetboek;
d)    in het kader van een interlandelijke adoptie als vermeld in artikel 360- 2, eerste lid, 1° en 3°, van het oud Burgerlijk wetboek, het rapport en advies, vermeld in artikel 361-2/1 van het oud Burgerlijk Wetboek, bezorgen aan de bevoegde autoriteit of instantie voor adoptie in het herkomst- land en de vergunde adoptiedienst hierover informeren;
e)    in het kader van een interlandelijke adoptie als vermeld in artikel 360-2, eerste lid, 1° en 3°, van het oud Burgerlijk Wetboek, de documenten, vermeld in artikel 361-3, 2°, en artikel 361-5, 1° en 2°, van het oud Burgerlijk Wetboek, die van het herkomstland komen, in ontvangst nemen, de volledigheid ervan controleren en op basis daarvan de juridische adopteerbaarheid van het kind nagaan;
f)    de documenten, vermeld in punt e), tijdig aan de vergunde adoptiedienst bezorgen in het kader van zijn opdrachten;
g)    de opdrachten uitvoeren, vermeld in artikel 4, 5, 7, 8, 9, 11, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 30 en 33 van het Haags Verdrag;
h)    contacten opbouwen en onderhouden met autoriteiten, instanties en personen in de herkomstlanden die bevoegdheden hebben in adoptie;
i)    programma’s in binnen- en buitenland ontwikkelen of ondersteunen die de doelstellingen ondersteunen van het Haags Verdrag en van het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind, aangenomen in New York op 20 november 1989;
j)    werkafspraken maken met de federale centrale autoriteit en de adoptie- autoriteiten van de andere gemeenschappen in het kader van zijn taken, vermeld in het oud Burgerlijk Wetboek;
k)    aan binnenlandse en buitenlandse overheden, instanties en diensten informatie verstrekken over de regelgeving over adoptie;
l)    het jaarlijkse overleg met de adoptiedienst, vermeld in artikel 15, §7, van dit decreet, organiseren;
3°   in het kader van zorg:
a)    in samenwerking met Steunpunt Adoptie netwerken opzetten tussen bestaande diensten en projecten die een rol vervullen voor zorg en adoptie;
b)    samen met de diensten, vermeld in punt a), en de diensten voor pleegzorg, vermeld in artikel 7 van het decreet van 29 juni 2012 houdende de organisatie van pleegzorg, een overkoepelende visie en beleid op nazorg uitwerken;
4°   in het kader van voorzieningenbeleid:
a)    advies verstrekken aan het agentschap in het kader van de erkenning, vergunning en subsidiëring van de adoptiedienst, conform dit decreet;
b)    op eigen initiatief of op verzoek van de Vlaamse Regering advies verstrekken over specifieke nazorginitiatieven en -projecten;
c)    structureel overleg tussen alle betrokken partners uit het adoptiewerkveld organiseren;
d)    toezicht uitoefenen op de erkende en de vergunde adoptiedienst.

In het kader van zijn opdracht, vermeld in het eerste lid, 2°, b) en h), betrekt het Vlaams Centrum voor Adoptie de vergunde adoptiedienst in de voorbereiding van het samenwerkingsprotocol.

In het kader van rapportage brengt het Vlaams Centrum voor Adoptie jaarlijks een activiteitenverslag uit voor 31 mei van het volgende kalenderjaar. Dat activiteitenverslag wordt bezorgd aan de Vlaamse Regering en het Vlaams Parlement.

De Vlaamse Regering kan nadere regels vastleggen voor de werking en de taken van het Vlaams Centrum voor Adoptie.

§3. In het kader van de realisatie van zijn taken werkt het Vlaams Centrum voor Adoptie samen met overheden, instanties, instellingen, diensten en verenigingen die op het vlak van de toegewezen taken actief zijn en waarmee via het agentschap samenwerkingsakkoorden zijn gesloten.

§4. Het Vlaams Centrum voor Adoptie voert de taken, vermeld in paragraaf 2, voor zover het om beleidsuitvoerende taken gaat, uit in samenhang met:
1°    het beleid van andere beleidsdomeinen en beleidsniveaus;
2°    het beleid van de Vlaamse Gemeenschap over welzijn, gezondheid en jeugdbescherming.

Het Vlaams Centrum voor Adoptie ontwikkelt terreinexpertise in de taken, vermeld in paragraaf 2. In lijn hiermee beschikt het over de mogelijkheid om in overeenstemming met dit decreet en de uitvoeringsbepalingen ervan en voor zover het om beleidsuitvoerende taken gaat, bindende technische richtlijnen vast te stellen voor de bij dit decreet vergunde of erkende organisaties.

Het Vlaams Centrum voor Adoptie stelt zijn verworven kennis en expertise ter beschikking in het kader van de toepassing van artikel III.2, derde lid, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Vlaams Centrum voor Adoptie optimaliseert zijn dienstverlening permanent en het vernieuwt op basis van actuele ontwikkelingen inzake kennis en expertise.

§5. Met behoud van de toepassing van de behandeling van klachten over de eigen werking en dienstverlening, vermeld in titel II, hoofdstuk 5, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, neemt het agentschap alle klachten tegen partners op, behandelt die, en legt in voorkomend geval een sanctie op. De Vlaamse Regering bepaalt de regels om een sanctie op te leggen.

Artikel 20/1. (20/07/2024- ...)

De Vlaamse Regering bepaalt de rechtsgevolgen ten aanzien van kandidaat-adoptanten als een adoptiesamenwerking met een herkomstland, al dan niet door het Vlaams Centrum voor Adoptie, wordt opgeschort of stopgezet. Een van de mogelijke rechtsgevolgen is dat de kandidaat-adoptanten opgenomen worden op een andere wachtlijst voor interlandelijke adoptie.

Artikel 21. (20/07/2024- ...)

Binnen het Vlaams Centrum voor Adoptie wordt een Vlaamse adoptie- ambtenaar benoemd.

De Vlaamse adoptieambtenaar heeft de volgende taken:
1° de algemene leiding, werking en vertegenwoordiging van het Vlaams Centrum voor Adoptie op zich nemen in overeenstemming met de missie en doelstellingen van het Vlaams Centrum voor Adoptie, vermeld in artikel 20;
2° beslissingsbevoegdheden als vermeld in artikel 17, b) en c), van het Haags Verdrag uitoefenen.

De Vlaamse Regering kan nadere regels voor het profiel, de mandaatfunctie en het takenpakket van de Vlaamse adoptieambtenaar vastleggen.

HOOFDSTUK 6 ... (20/07/2024 - ...)

Artikel 22. (20/07/2024- ...)

...

Artikel 23. (20/07/2024- ...)

...

HOOFDSTUK 7 ... (20/07/2024 - ...)

Artikel 24. (20/07/2024- ...)

...

HOOFDSTUK 8 Inzagerecht (... - ...)

Artikel 25. (28/06/2021- ...)

§ 1. Elke geadopteerde heeft recht op informatie over zijn afkomst en over zijn adoptie. Als de geadopteerde minderjarig is, wordt de inhoud van de verstrekte informatie aangepast aan zijn leeftijd en maturiteit.

§ 2. Vanaf de leeftijd van twaalf jaar heeft de geadopteerde recht op inzage in zijn adoptiedossier als vermeld in paragraaf 3.

Als de geadopteerde minderjarig is, gebeurt de inzage met professionele begeleiding van een medewerker van de adoptiedienst of het afstammingscentrum en in aanwezigheid van zijn ouder, voogd of een meerderjarige vertrouwenspersoon.

§ 3. De geadopteerde heeft recht op inzage in de stukken van het adoptiedossier, vermeld in artikel 15, tweede lid, 1° tot en met 3°. De geadopteerde heeft daarnaast toegang tot het deel van het dossier met gegevens over de adoptant, vermeld in artikel 15, tweede lid, 4°, die betrekking hebben op de motivatie voor de adoptie, de redenen voor de aanvaarding van de kandidaat-adoptant en de reden tot plaatsing bij de adoptant.

§ 4. De geadopteerde heeft recht op toelichting bij de gegevens uit zijn adoptiedossier. Als bepaalde gegevens ook betrekking hebben op een derde en een volledige inzage in de gegevens door de geadopteerde afbreuk zou doen aan het recht van die derde op bescherming van zijn persoonlijke levenssfeer, wordt de toegang tot die gegevens verstrekt via een gesprek, gedeeltelijke inzage of rapportage.

§ 5. De geadopteerde dient zijn verzoek tot inzage schriftelijk in bij het afstammingscentrum. Het afstammingscentrum registreert de aanvraag en stuurt binnen een maand na de datum van de aanvraag een ontvangstbevestiging aan de aanvrager met informatie over het verdere verloop van de aanvraag.

De inzage kan, naar keuze van de geadopteerde, worden verleend door het afstammingscentrum, door het Vlaams Centrum voor Adoptie of door de adoptiedienst die de adoptie heeft gerealiseerd.

Als de inzage door het afstammingscentrum wordt verleend, bezorgt het Vlaams Centrum voor Adoptie of de adoptiedienst zo snel mogelijk een kopie van de stukken van het adoptiedossier aan het afstammingscentrum. Het afstammingscentrum werkt bij elke inzage die het verstrekt, nauw samen met het Vlaams Centrum voor Adoptie en met de adoptiedienst die de adoptie heeft gerealiseerd.

§ 6. De inzage wordt verleend binnen een maand nadat het afstammingscentrum aan de aanvrager een ontvangstbevestiging heeft gestuurd.

De termijn, vermeld in het eerste lid, geldt niet als de adoptiedienst of het Vlaams Centrum voor Adoptie het adoptiedossier niet in het bezit hebben en er verder moet worden nagegaan waar de stukken over de adoptie zich bevinden. De geadopteerde wordt daarvan op de hoogte gebracht. Als er maar een beperkt aantal stukken over de adoptie beschikbaar zijn, wordt al inzage in die stukken verleend.

§ 7. Als door de kennisgeving van bepaalde gegevens uit het dossier de fysieke of psychische integriteit van een derde persoon in het gedrang kan komen, neemt de instantie die de inzage verleent, contact op met de betrokken persoon om hem te informeren over het verzoek tot inzage en om na te gaan welke informatie aan de geadopteerde kan worden verstrekt. Als er geen contact kan worden opgenomen met de betrokken persoon, maakt de instantie die de inzage verleent, een afweging tussen de verschillende belangen alvorens te beslissen of, hoe en in welke mate de geadopteerde van die informatie op de hoogte kan worden gebracht. Die afweging wordt beschreven en in het adoptiedossier bewaard.

§ 8. Elke geadopteerde kan het afstammingscentrum verzoeken om verdere informatie over die geadopteerde op te vragen. Het afstammingscentrum werkt daarvoor samen met het Vlaams Centrum voor Adoptie en de adoptiedienst die de adoptie heeft gerealiseerd. Daarbij wordt de mogelijkheid onderzocht om via de bevoegde autoriteiten of contactpersonen in het land van herkomst extra informatie op te vragen. Het afstammingscentrum wijst de geadopteerde in voorkomend geval door naar de personen, diensten of instellingen die hem verdere informatie kunnen verstrekken.

Het afstammingscentrum is gerechtigd om bij elke instantie die daarover beschikt, in naam van de geadopteerde alle informatie of stukken op te vragen die betrekking hebben op zijn afstamming en zijn adoptie.

§ 9. Een geadopteerde die contact wil opnemen met leden van zijn biologische familie, kan het afstammingscentrum daarvoor om bijstand verzoeken. Het afstammingscentrum werkt daarvoor samen met het Vlaams Centrum voor Adoptie of de adoptiedienst die de adoptie heeft gerealiseerd. Het afstammingscentrum gaat na of er contact mogelijk is en op welke wijze dat contact tot stand kan worden gebracht. Het verwijst in voorkomend geval door naar andere diensten of instellingen in binnen- of buitenland die de geadopteerde verder kunnen begeleiden om het contact tot stand te brengen.

§ 10. Afstandsouders en biologische verwanten tot de derde graad van de geadopteerde hebben recht op algemene en niet-identificerende informatie over de geadopteerde.

Als verzoekers concretere informatie willen, waardoor de identificatie van de geadopteerde of zijn familieleden mogelijk wordt, kan dat pas na uitdrukkelijke, geïnformeerde toestemming van de geadopteerde en, als hij nog minderjarig is, van de adoptanten. De uitdrukkelijke, geïnformeerde toestemming van de minderjarige geadopteerde is vereist als hij over de nodige maturiteit beschikt en steeds vanaf de leeftijd van twaalf jaar.

§ 11. De Vlaamse Regering kan de nadere regels bepalen voor de uitoefening van het inzagerecht en voor de wijze waarop het afstammingscentrum de geadopteerde bijstaat als hij meer informatie over zichzelf wil verkrijgen of contact wil opnemen met leden van zijn biologische familie.

HOOFDSTUK 9 Het toezicht (... - ...)

Artikel 26. (20/07/2024- ...)

§ 1. Het Vlaams Centrum voor Adoptie oefent het toezicht uit op de naleving van de bepalingen van dit decreet. Het Steunpunt Adoptie, de dienst voor maatschappelijk onderzoek, de adoptiedienst verlenen hun medewerking aan de uitoefening van het toezicht.

§ 2. ...

§ 3. De Vlaamse Regering kan boekhoudkundige regels vastleggen.

§ 4. De Vlaamse Regering kan de regels voor het toezicht en de bevoegdheid van het Vlaams Centrum voor Adoptie nader bepalen.
 

HOOFDSTUK 10 Strafbepalingen (... - ...)

Artikel 27. (20/07/2024- ...)

§1. Elke persoon of organisatie die zich profileert als adoptiedienst en in die hoedanigheid taken uitvoert als vermeld in artikel 15 of 15/2 zonder in het bezit te zijn van de vereiste vergunning, wordt gestraft met een gevangenis- straf van één tot vijf jaar en met een geldboete van 12,50 euro tot 620 euro.

§2. Elke persoon die enig ongeoorloofd materieel voordeel haalt uit de tussenkomst in een adoptie of die met kennis van zaken een persoon heeft geholpen of bijgestaan om de overtreding te plegen, wordt gestraft met een gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met een geldboete van 2,5 euro tot 25 euro of met een van beide straffen.

§3. ...

§4. Iedereen die in het bezit is van een adoptiedossier van een derde en dit dossier niet aan het Vlaams Centrum voor Adoptie heeft bezorgd na de inwerkingtreding van dit decreet, wordt gestraft met een gevangenisstraf van één maand of met een geldboete van 2,5 tot 25 euro.
 

HOOFDSTUK 10/1 Samenwerking, vertrouwelijkheid, verwerking en bescherming van persoonsgegevens (20/07/2024 - ...)

Artikel 27/1. (20/07/2024- ...)

§1. Het Vlaams Centrum voor Adoptie verwerkt voor de uitvoering van dit decreet en de uitvoeringsbesluiten ervan persoonsgegevens van de kandidaat-adoptant, de geadopteerde en de afstandsouder en meer specifiek:
1° voor de taak, vermeld in artikel 20, §2, eerste lid, 1°, a), van dit decreet: de identificatiegegevens van de kandidaat-adoptant;
2° voor de taken, vermeld in artikel 20, §2, eerste lid 1°, b), en 2°, d), van dit decreet: de volgende categorieën persoonsgegevens van de kandidaat-adoptant:
a)    identificatiegegevens;
b)    gegevens over de sociaaleconomische situatie en beroepsactiviteiten;
c)    persoonlijkheidskenmerken;
d)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
e)    sociaalpsychologische capaciteiten;
f)    woningkenmerken;
g)    fysieke gegevens;
h)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
i)    gegevens over het huidige of het vorige huwelijk of de vorm van samenleven;
j)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
k)    gegevens over de loopbaan;
l)    gegevens over de organisatie van het werk;
m)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
n)    afbeeldingen;
o)    raciale of etnische gegevens;
p)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
q)    gegevens over het opleidingsniveau;
r)    gegevens over de talenkennis;
s)    gegevens over de wettelijke bekwaamheid, de beweegredenen, de opvattingen en de verwachtingen om te adopteren;
t)    justitiële gegevens als vermeld in artikel 10 van de algemene verordening gegevensbescherming in de mate dat deze voortvloeien uit het moraliteits- onderzoek, vermeld in artikel 1231-1/5 van het Gerechtelijk Wetboek;
u)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
v)    rijksregisternummer;
 
3°    voor de taken, vermeld in artikel 20, §2, eerste lid, 2°, e) en f), van dit decreet: de volgende categorieën persoonsgegevens:
a)    van de geadopteerde:
1)    identificatiegegevens;
2)    persoonlijkheidskenmerken;
3)    bijzonderheden over de andere familie- of gezinsleden;
4)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
5)    woningkenmerken;
6)    fysieke gegevens;
7)    sociaalpsychologische capaciteiten;
8)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
9)    gegevens over de vorige en de huidige vorm van samenleven;
10)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
11)    afbeeldingen;
12)    beeldopnames;
13)    raciale of etnische gegevens;
14)    gegevens over het schoolcurriculum;
15)    gegevens over de talenkennis;
16)    rijksregisternummer;
17)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
18)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
b)    van de afstandsouder:
1)    identificatiegegevens;
2)    gegevens over het huwelijk of de huidige vorm van samenleven;
3)    gegevens over het opleidingsniveau;
4)    persoonlijkheidskenmerken;
5)    raciale of etnische gegevens;
6)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
7)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
8)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
9)    gegevens over de loopbaan;
10)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
11)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
12)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
13)    afbeeldingen;
14)    beeldopnames;
4°    voor de taken, vermeld in artikel 20, §2, eerste lid, 1°, d), en 2°, c), g) en i), van dit decreet: de volgende categorieën persoonsgegevens:
a)    van de kandidaat-adoptant:
1)    identificatiegegevens;
2)    gegevens over de sociaaleconomische situatie en beroepsactiviteiten;
3)    persoonlijkheidskenmerken;
4)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
5)    sociaalpsychologische capaciteiten;
6)    woningkenmerken;
7)    fysieke gegevens;
8)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
9)    gegevens over het huidige of het vorige huwelijk of de vorm van samenleven;
10)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
11)    gegevens over de loopbaan;
12)    gegevens over de organisatie van het werk;
13)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
14)    afbeeldingen;
15)    raciale of etnische gegevens;
16)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
17)    gegevens over het opleidingsniveau;
18)    gegevens over de talenkennis;
19)    gegevens over de wettelijke bekwaamheid, de beweegredenen, de opvattingen en de verwachtingen om te adopteren;
20)    justitiële gegevens als vermeld in artikel 10 van de algemene verordening gegevensbescherming in de mate dat deze voortvloeien uit het moraliteitsonderzoek, vermeld in artikel 1231-1/5 van het Gerechtelijk Wetboek;
21)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
22)    rijksregisternummer;
b)    van de geadopteerde:
1)    identificatiegegevens;
2)    persoonlijkheidskenmerken;
3)    bijzonderheden over de andere familie- of gezinsleden;
4)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
5)    woningkenmerken;
6)    fysieke gegevens;
7)    sociaalpsychologische capaciteiten;
8)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
9)    gegevens over de vorige en de huidige vorm van samenleven;
10)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
11)    afbeeldingen;
12)    beeldopnames;
13)    raciale of etnische gegevens;
14)    gegevens over het schoolcurriculum;
15)    gegevens over de talenkennis;
16)    rijksregisternummer;
17)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
18)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
c)    van de afstandsouder:
1)    identificatiegegevens;
2)    gegevens over het huwelijk of de huidige vorm van samenleven;
3)    gegevens over het opleidingsniveau;
4)    persoonlijkheidskenmerken;
5)    raciale of etnische gegevens;
6)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
7)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
8)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
9)    gegevens over de loopbaan;
10)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
11)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
12)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
13)    afbeeldingen;
14)    beeldopnames.

De verwerking, vermeld in het eerste lid, gebeurt conform artikel 6, lid 1, c) en e), en artikel 9, lid 2, g), van de algemene verordening gegevensbescherming. Het Vlaams Centrum voor Adoptie is verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de voormelde verordening, voor de persoonsgegevens die het verwerkt.

De toegang tot de gegevens wordt beperkt tot de Vlaamse adoptieambtenaar en die personeelsleden van het Vlaams Centrum voor Adoptie die rechtstreeks
 
betrokken zijn bij de opdrachten inzake registratie van adoptanten die zich aanmelden voor adoptie en de doorverwijzing naar de voorbereiding, het maatschappelijk onderzoek en de adoptiedienst, de opdrachten inzake de bewaring van adoptiedossiers, informatie-, zoek- of afstammingsvragen van de geadopteerde of afstandsouder, de opdrachten die voortvloeien uit de taken als centrale autoriteit conform het Haags Verdrag alsmede de opdracht tot controle van de volledigheid van het kinddossier en de juridische adopteerbaarheid van het kind. Ook de kandidaat-adoptant, de geadopteerde en de afstandsouder van wie de persoonsgegevens worden verwerkt, hebben overeenkomstig artikel 15 van de algemene verordening gegevensbescherming toegang tot hun gegevens.

Adoptiedossiers die resulteren in een adoptiebeslissing en die de persoonsgegevens bevatten, vermeld in het eerste lid, 4°, worden door het Vlaams Centrum voor adoptie eeuwigdurend bewaard.

Adoptiedossiers die niet resulteren in een adoptiebeslissing worden gedurende zeven jaar bewaard waarbij de bewaartermijn begint te lopen vanaf de stopzetting van het adoptietraject.

§2. De adoptiedienst verwerkt voor de uitvoering van dit decreet en de uitvoeringsbesluiten ervan persoonsgegevens van de kandidaat-adoptant, de geadopteerde en de afstandsouder en meer specifiek:
1° voor de taak, vermeld in artikel 15, §2, 2°, van dit decreet: de identificatiegegevens van de kandidaat-adoptant;
2° voor de taak, vermeld in artikel 15, §4, 6°, van dit decreet: de identificatiegegevens van de kandidaat-adoptant en de geadopteerde;
3° voor de taken, vermeld in artikel 15, §2, 3°, artikel 15, §3, 1° en 2°, en artikel 15, §4, 3°, van dit decreet: de volgende categorieën persoonsgegevens van de kandidaat-adoptant:
a)    identificatiegegevens;
b)    gegevens over de sociaaleconomische situatie en beroepsactiviteiten;
c)    persoonlijkheidskenmerken;
d)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
e)    sociaalpsychologische capaciteiten;
f)    woningkenmerken;
g)    fysieke gegevens;
h)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
i)    gegevens over het huidige of het vorige huwelijk of de vorm van samenleven;
j)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
k)    gegevens over de loopbaan;
l)    gegevens over de organisatie van het werk;
m)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
n)    afbeeldingen;
o)    raciale of etnische gegevens;
p)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
q)    gegevens over het opleidingsniveau;
r)    gegevens over de talenkennis;
s)    gegevens over de wettelijke bekwaamheid, de beweegredenen, de opvattingen en de verwachtingen om te adopteren;
t)    justitiële gegevens als vermeld in artikel 10 van de algemene verordening gegevensbescherming in de mate dat deze voortvloeien uit het moraliteitsonderzoek, vermeld in artikel 1231-1/5 van het Gerechtelijk Wetboek;
u)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
v)    rijksregisternummer;
4° voor de taken, vermeld in artikel 15, §3, 3° en 4°, artikel 15, §4, 2° en 4°, artikel 15, §5, 1°, en artikel 15/2 van dit decreet: de volgende categorieën persoonsgegevens:
a)    van de kandidaat-adoptant:
1)    identificatiegegevens;
2)    gegevens over de sociaaleconomische situatie en beroepsactiviteiten;
3)    persoonlijkheidskenmerken;
4)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
5)    sociaalpsychologische capaciteiten;
6)    woningkenmerken;
7)    fysieke gegevens;
8)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
9)    gegevens over het huidige of het vorige huwelijk of de vorm van samenleven;
10)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
11)    gegevens over de loopbaan;
12)    gegevens over de organisatie van het werk;
13)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
14)    afbeeldingen;
15)    raciale of etnische gegevens;
16)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
17)    gegevens over het opleidingsniveau;
18)    gegevens over de talenkennis;
19)    gegevens over de wettelijke bekwaamheid, de beweegredenen, de opvattingen en de verwachtingen om te adopteren;
20)    justitiële gegevens als vermeld in artikel 10 van de algemene verordening gegevensbescherming in de mate dat deze voortvloeien uit het moraliteitsonderzoek, vermeld in artikel 1231-1/5 van het Gerechtelijk Wetboek;
21)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
22)    rijksregisternummer;
b)    van de geadopteerde:
1)    identificatiegegevens;
2)    persoonlijkheidskenmerken;
3)    bijzonderheden over de andere familie- of gezinsleden;
4)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
5)    woningkenmerken;
6)    fysieke gegevens;
7)    sociaalpsychologische capaciteiten;
8)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
9)    gegevens over de vorige en de huidige vorm van samenleven;
10)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
11)    afbeeldingen;
12)    beeldopnames;
13)    raciale of etnische gegevens;
14)    gegevens over het schoolcurriculum;
15)    gegevens over de talenkennis;
16)    rijksregisternummer;
17)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
18)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen.
c)    van de afstandsouder:
1)    identificatiegegevens;
2)    gegevens over het huwelijk of de huidige vorm van samenleven;
3)    gegevens over het opleidingsniveau;
4)    persoonlijkheidskenmerken;
5)    raciale of etnische gegevens;
6)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
7)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
8)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
9)    gegevens over de loopbaan;
10)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
11)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
12)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
13)    afbeeldingen;
14)    beeldopnames;
5°    voor de taak, vermeld in artikel 15, §5, 2°, van dit decreet: de identificatiegegevens van de geadopteerde;
6°    voor de taken, vermeld in artikel 15, §4, 7°, en artikel 15, §6, van dit decreet: de volgende categorieën van persoonsgegevens:
a)    van de geadopteerde:
1)    identificatiegegevens;
2)    persoonlijkheidskenmerken;
3)    bijzonderheden over de andere familie- of gezinsleden;
4)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
5)    woningkenmerken;
6)    fysieke gegevens;
7)    sociaalpsychologische capaciteiten;
8)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
9)    gegevens over de vorige en de huidige vorm van samenleven;
10)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
11)    afbeeldingen;
12)    beeldopnames;
13)    raciale of etnische gegevens;
14)    gegevens over het schoolcurriculum;
15)    gegevens over de talenkennis;
16)    rijksregisternummer;
17)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
18)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
b)    van de afstandsouder:
1)    identificatiegegevens;
2)    gegevens over het huwelijk of de huidige vorm van samenleven;
3)    gegevens over het opleidingsniveau;
4)    persoonlijkheidskenmerken;
5)    raciale of etnische gegevens;
6)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
7)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
8)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
9)    gegevens over de loopbaan;
10)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
11)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
12)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
13)    afbeeldingen;
14)    beeldopnames;
7°    voor de taak, vermeld in artikel 15, §7, van dit decreet: de volgende categorieën van persoonsgegevens:
a)    van de kandidaat-adoptant:
1)    identificatiegegevens;
2)    gegevens over de sociaaleconomische situatie en beroepsactiviteiten;
3)    persoonlijkheidskenmerken;
4)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
5)    sociaalpsychologische capaciteiten;
6)    woningkenmerken;
7)    fysieke gegevens;
8)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
9)    gegevens over het huidige of het vorige huwelijk of de vorm van samenleven;
10)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
11)    gegevens over de loopbaan;
12)    gegevens over de organisatie van het werk;
13)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
14)    afbeeldingen;
15)    raciale of etnische gegevens;
16)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
17)    gegevens over het opleidingsniveau;
18)    gegevens over de talenkennis;
19)    gegevens over de wettelijke bekwaamheid, de beweegredenen, de opvattingen en de verwachtingen om te adopteren;
20)    justitiële gegevens als vermeld in artikel 10 van de algemene verordening gegevensbescherming in de mate dat deze voortvloeien uit het moraliteitsonderzoek, vermeld in artikel 1231-1/5 van het Gerechtelijk Wetboek;
21)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
22)    rijksregisternummer;
b)    van de geadopteerde:
1)    identificatiegegevens;
2)    persoonlijkheidskenmerken;
3)    bijzonderheden over de andere familie- of gezinsleden;
4)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
5)    woningkenmerken;
6)    fysieke gegevens;
7)    sociaalpsychologische capaciteiten;
8)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
9)    gegevens over de vorige en de huidige vorm van samenleven;
10)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
11)    afbeeldingen;
12)    beeldopnames;
13)    raciale of etnische gegevens;
14)    gegevens over het schoolcurriculum;
15)    gegevens over de talenkennis;
16)    rijksregisternummer;
17)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
18)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen.

De verwerking, vermeld in het eerste lid, gebeurt conform artikel 6, lid 1, c) en e), en artikel 9, lid 2, g), van de algemene verordening gegevensbescherming. De adoptiedienst is verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de voormelde verordening, voor de persoonsgegevens die hij verwerkt.

De toegang tot de gegevens wordt beperkt tot de leidinggevende van de dienst, de landenverantwoordelijken die rechtstreeks betrokken zijn bij de opdrachten inzake de internationale samenwerking met het Vlaams Centrum voor Adoptie, de dossiersamenstelling voor het herkomstland, de procedurele en administratieve ondersteuning van de kandidaat-adoptant en de geadopteerde en het verlenen van advies over de behoeften van het kind en de navolgende matching, zoals nader gespecificeerd in artikel 15, §2, §3, §5 en §6, de arts en jurist die desgevallend medische of juridische adviezen dienen te verstrekken in concrete dossiers en de psychologen en maatschappelijk assistenten die instaan voor de opdrachten inzake voorbereiding en zorg en begeleiding zoals nader gespecificeerd in artikel 15, §2 en §4. Ook de kandidaat-adoptant, de geadopteerde en de afstandsouder van wie de persoonsgegevens worden verwerkt, hebben overeenkomstig artikel 15 van de algemene verordening gegevensbescherming toegang tot hun gegevens.

De persoonsgegevens die door de adoptiedienst worden verwerkt, worden bewaard tot het moment dat de geadopteerde de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt. De persoonsgegevens in dossiers die niet resulteren in een adoptiebeslissing, worden gedurende zeven jaar bewaard vanaf de stopzetting van het adoptietraject. In het kader van de zevenjarige bewaartermijn worden de betreffende persoonsgegevens, waar mogelijk, gepseudonimiseerd.

§3. De dienst voor maatschappelijk onderzoek, vermeld in artikel 11, §1, van dit decreet, verwerkt ter uitvoering van de taak, vermeld in artikel 10 van dit decreet en ter uitvoering van het maatschappelijk onderzoek, vermeld in artikel 1231-1/4 en 1231-1/11 van het Gerechtelijk Wetboek, de volgende categorieën van persoonsgegevens van de kandidaat-adoptant:
1° identificatiegegevens;
2°    gegevens over de financiële middelen en beroepsactiviteiten;
3°    persoonlijkheidskenmerken;
4°    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
5°    sociaalpsychologische capaciteiten;
6°    woningkenmerken;
7°    fysieke gegevens;
8°    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
9°    gegevens over het huidige huwelijk, het vorige huwelijk of de vorm van samenleven;
10° gegevens over de huidige tewerkstelling;
11° gegevens over de loopbaan;
12° gegevens over de organisatie van het werk;
13° gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
14° raciale of etnische gegevens;
15° gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
16° gegevens over het opleidingsniveau;
17° gegevens over de talenkennis;
18° gegevens over de wettelijke bekwaamheid, de beweegredenen, de opvattingen en de verwachtingen om te adopteren;
19° justitiële gegevens als vermeld in artikel 10 van de algemene verordening gegevensbescherming in de mate dat deze voortvloeien uit het moraliteitsonderzoek, vermeld in artikel 1231-1/5 van het Gerechtelijk Wetboek;
20° gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
21° rijksregisternummer.

De verwerking, vermeld in het eerste lid, gebeurt conform artikel 6, lid 1, c) en e), en artikel 9, lid 2, g), van de algemene verordening gegevensbescherming. De dienst voor maatschappelijk onderzoek, vermeld in artikel 11, §1, van dit decreet is verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de voormelde verordening.

De toegang tot de gegevens wordt beperkt tot de coördinator van de dienst en de leden van het multidisciplinair team die rechtstreeks betrokken zijn bij de opdrachten inzake het maatschappelijk onderzoek dat door de familierechtbank wordt bevolen. Ook de kandidaat-adoptant van wie de persoonsgegevens worden verwerkt, heeft overeenkomstig artikel 15 van de algemene verordening gegevensbescherming toegang tot zijn gegevens.
 
De gegevens worden gedurende zeven jaar bewaard vanaf de datum waarop het verslag van het maatschappelijk onderzoek aan het Vlaams Centrum voor Adoptie wordt bezorgd. Waar mogelijk worden deze gegevens gepseudonimiseerd.

§4. Het Adviescomité interlandelijke adoptie, vermeld in artikel 15/1 van dit decreet, verwerkt de volgende categorieën van persoonsgegevens als de verwerking noodzakelijk is om de taak, vermeld in artikel 15/1, §1, 1°, en artikel 15/2 van dit decreet, uit te voeren:
1°   van de kandidaat-adoptant:
a)    identificatiegegevens;
b)    gegevens over de financiële middelen en beroepsactiviteiten;
c)    persoonlijkheidskenmerken;
d)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
e)    sociaalpsychologische capaciteiten;
f)    woningkenmerken;
g)    fysieke gegevens;
h)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
i)    gegevens over het huidige of het vorige huwelijk of de vorm van samenleven;
j)    gegevens over de huidige betrekking;
k)    gegevens over de loopbaan;
l)    gegevens over de organisatie van het werk;
m)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
n)    afbeeldingen;
o)    raciale of etnische gegevens;
p)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
q)    gegevens over het opleidingsniveau;
r)    gegevens over de talenkennis;
s)    gegevens over de wettelijke bekwaamheid om te adopteren;
t)    justitiële gegevens als vermeld in artikel 10 van de algemene verordening gegevensbescherming in de mate dat deze voortvloeien uit het moraliteitsonderzoek, vermeld in artikel 1231-1/5 van het Gerechtelijk Wetboek;
u)    gegevens over de filosofische of de religieuze overtuigingen;
v)    rijksregisternummer;
w)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
2°    van de geadopteerde:
a)    identificatiegegevens;
b)    persoonlijkheidskenmerken;
c)    bijzonderheden over de andere familie- of gezinsleden;
d)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
e)    woningkenmerken;
f)    fysieke gegevens;
g)    sociaalpsychologische capaciteiten;
h)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
i)    gegevens over de vorige en de huidige vorm van samenleven;
j)    gegevens over de lichamelijke en psychische gezondheid;
k)    afbeeldingen;
l)    beeldopnames;
m)    raciale of etnische gegevens;
n)    gegevens over het schoolcurriculum;
o)    gegevens over de talenkennis;
p)    rijksregisternummer;
q)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
r)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
3°    van de afstandsouder:
a)    identificatiegegevens;
b)    gegevens over het huwelijk of de huidige vorm van samenleven;
c)    gegevens over het opleidingsniveau;
d)    persoonlijkheidskenmerken;
e)    raciale of etnische gegevens;
f)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
g)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
h)    gegevens over de huidige tewerkstelling;
i)    gegevens over de loopbaan;
j)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
k)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
l)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
m)    afbeeldingen.

In het kader van de taak, vermeld in artikel 15/1, §1, 2°, van dit decreet worden de persoonsgegevens, vermeld in het eerste lid, gepseudonimiseerd.

Naar aanleiding van de publicatie van de adviezen die volgen uit artikel 15/1,
§1, 2°, van dit decreet, kunnen de identificatiegegevens en gegevens over de huidige betrekking van de leden van het Adviescomité, alsook van de betrokken onafhankelijke deskundigen, vertegenwoordigers van de pleegzorgsector en verte- genwoordigers van adoptieouders of geadopteerden worden verwerkt.

De toegang tot de gegevens wordt beperkt tot de leden van het Adviescomité interlandelijke adoptie die zetelen op het moment van de concrete adviesaanvraag en die rechtstreeks betrokken zijn bij de adviesverlening in concrete adoptiedossiers, conform artikel 15/2 van dit decreet. Ook de kandidaat-adoptant, de geadopteerde en de afstandsouder van wie de persoonsgegevens worden ver- werkt, hebben overeenkomstig artikel 15 van de algemene verordening gegevens- bescherming toegang tot hun gegevens.

De verwerking van persoonsgegevens gebeurt conform artikel 6, lid 1, c) en e), en artikel 9, lid 2, g), van de algemene verordening gegevensbescherming. Het Vlaams Centrum voor Adoptie is verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de voormelde verordening.

De gegevens worden bewaard tot een jaar nadat het Adviescomité interlandelijke adoptie, vermeld in artikel 15/1, advies heeft uitgebracht aan het Vlaams Centrum voor Adoptie.

§5. Het Steunpunt Adoptie kan ter uitvoering van de taak, vermeld in artikel 7, §2, 7°, van dit decreet, de volgende categorieën van persoonsgegevens verwerken:
1°    van de kandidaat-adoptant:
a)    identificatiegegevens;
b)    gegevens over het huwelijk of de huidige vorm van samenleven;
c)    persoonlijkheidskenmerken;
d)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
e)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
f)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
2°    van de geadopteerde:
a)    identificatiegegevens;
b)    gegevens over het huwelijk of de huidige vorm van samenleven;
c)    gegevens over het opleidingsniveau;
d)    persoonlijkheidskenmerken;
e)    raciale of etnische gegevens;
f)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
g)    gegevens over de vrijetijdsbesteding en interesses;
h)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
i)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
j)    gegevens over de gewoonten, levensstijl en sociale contacten;
3°    van de afstandsouder:
a)    identificatiegegevens;
b)    gegevens over het huwelijk of de huidige vorm van samenleven;
c)    gegevens over het opleidingsniveau;
d)    persoonlijkheidskenmerken;
e)    raciale of etnische gegevens;
f)    gegevens over traumatische of bijzondere gebeurtenissen;
g)    gegevens over de huidige en vroegere relationele situatie voor zover deze relevant kunnen zijn in het kader van de verklaring van een eventuele zorg- of ondersteuningsnood;
h)    gegevens over filosofische of religieuze overtuigingen;
i)    afbeeldingen.

In het kader van de taken, vermeld in artikel 7, §2, 2° en 3°, van dit decreet, worden de identificatiegegevens van de kandidaat-adoptant verwerkt.

In het kader van de taken, vermeld in artikel 5, artikel 7, §2, 6°, en artikel 7, §4, 2°, van dit decreet, worden de identificatiegegevens en het rijksregisternummer van de kandidaat-adoptant verwerkt zolang het Steunpunt Adoptie belast blijft   met deze taken.

De verwerking, vermeld in het eerste lid, gebeurt conform artikel 6, lid 1, c) en e), en 9, lid 2, g), van de algemene verordening gegevensbescherming. Het Steunpunt Adoptie is verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de voormelde verordening.

De toegang tot de gegevens wordt beperkt tot personeelsleden van de dienst die rechtstreeks betrokken zijn bij de opdrachten inzake de organisatie van de voorbereiding en het nazorgaanbod. Ook de kandidaat-adoptant, de geadopteerde en de afstandsouder van wie de persoonsgegevens worden verwerkt, hebben overeenkomstig artikel 15 van de algemene verordening gegevensbescherming toegang tot hun gegevens.

De gegevens die worden verzameld in het kader van een verzoek om nazorg en expertise als vermeld in artikel 7, §2, 7°, van dit decreet worden zeven jaar bewaard vanaf de laatst gestelde vraag in het dossier in kwestie.

De gegevens die worden verzameld in het kader van het voorbereidingsprogramma, vermeld in artikel 5, artikel 7, §2, 2°, 3° en 6°, en artikel 7, §4, 2°, van dit decreet worden zeven jaar bewaard na afronding van de voorbereiding.

Artikel 27/2. (20/07/2024- ...)

§1. Het Vlaams Centrum voor Adoptie wisselt in het kader van de uitvoering van dit decreet en de uitvoeringsbepalingen ervan de volgende categorieën persoonsgegevens uit met de volgende instanties:
1° met Steunpunt Adoptie: de identificatiegegevens van de kandidaat-adoptant, in het kader van de taak, vermeld in artikel 20, §2, 1°, a) en c), van dit decreet;
2° met de dienst voor maatschappelijk onderzoek, vermeld in artikel 11, §1, van dit decreet: de gegevens, vermeld in artikel 27/1, §1, eerste lid, 2°, van dit decreet, in het kader van het maatschappelijk onderzoek, vermeld in artikel 1231-1/4 en 1231-1/11 van het Gerechtelijk Wetboek, en ter uitvoering van de bepalingen van het samenwerkingsakkoord;
3°   met de familierechtbank:
a)    de gegevens, vermeld in artikel 27/1, §1, eerste lid, 2°, van dit decreet, in het kader van het maatschappelijk onderzoek, vermeld in artikel 1231-1/4 vanhet Gerechtelijk Wetboek, enhetonderzoek, vermeld in artikel 1231-1/11 van het Gerechtelijk Wetboek;
b)    de gegevens, vermeld in artikel 27/1, §1, eerste lid, 3°, van dit decreet, in het kader van het maatschappelijk onderzoek, vermeld in artikel 1231-35 van het Gerechtelijk Wetboek;
4° met de dienst voor binnenlandse adoptie, vermeld in artikel 13 van het decreet Binnenlandse Adoptie van 3 juli 2015: de gegevens, vermeld in artikel 27/1, §1, eerste lid, 3°, van dit decreet, in het kader van het maatschappelijk onderzoek, vermeld in artikel 1231-35 van het Gerechtelijk Wetboek;
5° met de federale centrale autoriteit: de gegevens, vermeld in artikel 27/1, §1, eerste lid, 1° tot en met 3°, van dit decreet, ter uitvoering van artikel 346-2/1, 361-2, 361-6, 362-1, 362-3, 363-2, 363-3, 365-6 van het oud Burgerlijk Wetboek, artikel 1231-34, 1231-35 en 1231-42 van het Gerechtelijk Wetboek en artikel 6/1, 9 en 10 van het samenwerkingsakkoord;
6° met de vergunde adoptiedienst: de gegevens, vermeld in artikel 27, §1, eerste lid, 1° tot en met 3°, van dit decreet, in het kader van de taken, vermeld in artikel 14, artikel 15, §1, eerste lid, 4°, artikel 15, §1, vierde lid, §3, 1° tot en met 3°, §5, 1° en 2°, §6 en §8, en artikel 15/2, §1 en §2, van dit decreet;
7° met de bevoegde autoriteit inzake adoptie in het herkomstland: de gegevens, vermeld in artikel 27/1, §1, eerste lid, 1° tot en met 3°, van dit decreet, ter uitvoering van artikel 361-2/1, 361-3, 361-4, 361-5 en 363-4 van het oud Burgerlijk Wetboek en ter uitvoering van de bepalingen van het Haags Verdrag;
8° met het agentschap: de gegevens, vermeld in artikel 27/1, §1, eerste lid, 2°, a), en 3°, a), 1) en 10), van dit decreet, in het kader van de vaststelling van de gevolgen van de aandoening waaruit een specifieke ondersteuningsbehoefte voortvloeit als vermeld in artikel 16 van het Groeipakketdecreet van 2018 en het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2018 betreffende de nadere regels voor het verkrijgen van een zorgtoeslag.

§2. De vergunde adoptiedienst wisselt in het kader van de uitvoering van de opdracht, vermeld in artikel 15, §1, eerste lid, 1°, §3, 1°, 3° en 4°, §4, 2° en 7°, en artikel 15/2, §1, eerste lid, en §2, eerste lid, van dit decreet de persoonsgegevens, vermeld in artikel 27/1, §2, eerste lid, 4°, van dit decreet uit met de bevoegde autoriteit voor adoptie in het herkomstland.

§3. De vergunde adoptiedienst wisselt in het kader van de uitvoering van de opdracht, vermeld in artikel 15, §4, 7°, van dit decreet de persoonsgegevens, vermeld in artikel 27/1, §1, eerste lid, 3°, van dit decreet uit met het afstammingscentrum.

HOOFDSTUK 11 Slotbepalingen (... - ...)

Artikel 28. (01/01/2013- ...)

Het decreet van 15 juli 2005 tot regeling van de interlandelijke adoptie van kinderen wordt opgeheven.

Artikel 29. (03/12/2012- ...)

De Vlaamse Regering bepaalt de maatregelen die nodig zijn om de overgang van het in artikel 28 vermelde decreet naar dit decreet op een coherente manier te laten verlopen.

Artikel 30. (03/12/2012- ...)

Dit decreet treedt in werking op een door de Vlaamse Regering vast te stellen datum en uiterlijk op 1 januari 2013.


Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 27/07/2024