Besluit van de Vlaamse Regering houdende opheffing van reservatiestroken die in overdruk zijn afgebakend in gewestplannen of algemene plannen van aanleg

Datum 14/12/2018

Inhoud

(30/09/2019- ...)

DE VLAAMSE REGERING,

Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, artikel 7.4.2/3, § 1, eerste lid, ingevoegd bij het decreet van 8 december 2017;

Gelet op het koninklijk besluit van 6 december 1976 houdende de vaststelling van het gewestplan Veurne-Westkust, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 26 januari 1976 houdende de vaststelling van het gewestplan Oostende - Middenkust, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 april 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan Brugge - Oostkust, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 5 februari 1979 houdende de vaststelling van het gewestplan Diksmuide - Torhout, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 augustus 1979 houdende de vaststelling van het gewestplan Ieper - Poperinge, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 17 december 1979 houdende de vaststelling van het gewestplan Roeselare - Tielt, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 4 november 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan Kortrijk, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 september 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan Gentse en Kanaalzone, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 maart 1978 houdende de vaststelling van het gewestplan Eeklo - Aalter, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 november 1978 houdende de vaststelling van het gewestplan Dendermonde, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 februari 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan Oudenaarde, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende de vaststelling van het gewestplan Aalst - Ninove - Geraardsbergen - Zottegem, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 november 1978 houdende de vaststelling van het gewestplan Sint-Niklaas - Lokeren, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 3 oktober 1979 houdende de vaststelling van het gewestplan Antwerpen, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 5 augustus 1976 houdende de vaststelling van het gewestplan Mechelen, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan Turnhout, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 28 juli 1978 houdende de vaststelling van het gewestplan Herentals - Mol, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 22 maart 1978 houdende de vaststelling van het gewestplan Neerpelt - Bree, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 1979 houdende de vaststelling van het gewestplan Hasselt - Genk, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 1980 houdende de vaststelling van het gewestplan Limburgs Maasland, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 5 april 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan Sint-Truiden - Tongeren, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 november 1978 houdende de vaststelling van het gewestplan Aarschot - Diest, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 april 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan Leuven, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 maart 1979 houdende de vaststelling van het gewestplan Tienen - Landen, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 maart 1977 houdende de vaststelling van het gewestplan Halle - Vilvoorde - Asse, en latere wijzigingen;

Gelet op het algemeen plan van aanleg van de gemeente Hoeilaart, goedgekeurd op 19 juli 1984;

Gelet op artikel 3, § 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 februari 1973;

Overwegende dat de meeste reservatiestroken op het einde van de jaren `70 werden ingetekend op de gewestplannen; dat intussen, veertig jaar later, moet worden vastgesteld dat een aantal van deze reservatiestroken nog steeds niet of slechts gedeeltelijk gerealiseerd zijn; dat een aantal reservatiestroken na de jaren `70 werden aangeduid, naar aanleiding van gewestplanwijzigingen of in een algemeen plan van aanleg, maar dat ook deze reservatiestroken veelal minstens tien jaar oud zijn;

Overwegende dat de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening daarom heeft voorzien dat de Vlaamse Regering kan bepalen welke reservatiestroken, die in overdruk zijn afgebakend in gewestplannen of algemene plannen van aanleg, opgeheven kunnen worden; dat deze beslissing betrekking kan hebben op de volledige reservatiestrook of een deel ervan en een cartografische aanduiding moet bevatten;

Overwegende dat, na opheffen van de reservatiestroken die in overdruk zijn afgebakend, de grondkleur van de vigerende plannen van aanleg of de ruimtelijke uitvoeringsplannen behouden blijft;

Overwegende dat deze beslissing tot opheffing van een reservatiestrook niet MER-plichtig is; dat het opheffen van de reservatiestrook immers alleen tot gevolg heeft dat een infrastructuur niet zal worden gerealiseerd en dat ruimtegebruik volgens de grondkleur voortaan mogelijk is zonder dat afstand van meerwaarde wordt gevraagd bij de realisatie van bouwwerken;

Overwegende dat de motivering voor het volledig of gedeeltelijk opheffen van de reservatiestroken kan ingedeeld worden in verschillende categorieën: gerealiseerde infrastructuren, deels gerealiseerde infrastructuren, restant van reeds geschrapte reservatiestrook, geen plannen voor aanleg, andere infrastructuur die de functie overneemt en beperking van de breedte; dat voor enkele reservatiestroken, die niet gevat zijn in deze categorieën, de opheffing ervan individueel gemotiveerd wordt;
1. Gerealiseerde infrastructuren

Overwegende dat volgende reservatiestroken worden opgeheven aangezien de infrastructuur waarvoor de reservatiestrook voorzien werd, gerealiseerd is en er geen uitbreidingsplannen, aanpassingswerken of rechttrekkingen voorzien zijn:
In de provincie Antwerpen:
- Het Albertkanaal in Massenhoven (ANT_13_03)
- Het Albertkanaal (ANT_13_04)
- De N117 (ANT_16)
- Een omleiding ter hoogte van Sint-Lenaarts (ANT_18)
- De aanleg van de R14 (ANT_23_03)
- Het Kanaal naar Beverlo (ANT_28_02)
- Het Zeekanaal Brussel-Schelde (ANT_29 en ANT_30)
- De doortrekking van de N171 (ANT_31_01)
- De N16 (ANT_34)
- De omleiding van de N19 rond Zammel (ANT_38_01)
- De omleiding van de N19 rond Bergom (ANT_38_03)
- De omleiding van de N152 rond Zoerle-Parwijs (ANT_39)
In de provincie Limburg:
- Het Albertkanaal (LIM_06_13, LIM_06_14 en LIM_06_15)
- De N713 (LIM_08)
- De verbinding Peer-Kaulille (LIM_12)
- De omleiding van de N730 (LIM_13)
- De N78 (LIM_17)
- De knoop E314 Maasmechelen (LIM_19_02)
- De N78 en de spoorlijn (LIM_21)
- De Fabrieksstraat (LIM_22)
- De TGV parallel met de E40 (LIM_31)
In de provincie Oost-Vlaanderen:
- De N448 Oosteeklo (OVL_07)
- De Verbinding N9 (OVL_08)
- De Durmstraat (OVL_09)
- Het vervolledigen van de R4-zuid en het verbeteren van de aansluiting te Merelbeke (OVL_12_05)
- De N41 tussen N70 en spoorlijn (OVL_14_02)
- De N41 tussen Hamme en N47 Dendermonde (OVL_14_03)
- De N451 (OVL_15)
- De R42 tussen N70 en Vijfstraten (OVL_18_01)
- De R42 tussen Vijfstraten en N403 (langs spoorlijn) (OVL_18_02)
- De R42 tussen N403 en Hoge Bokstraat (Scheerderslaan) (OVL_18_03)
- R42 deel tussen N41 en Hoge Bokstraat (OVL_18_04)
- De aanleg van de N473 Martelarenlaan (OVL_20)
- De aanleg van de B402 (OVL_21)
- De N445 (OVL_23)
- De N445-N47 (OVL_24)
- De N8c omleiding Brakel (OVL_32)
- De N46 Nederzwalm (OVL_33)
- De sluizen op de Boven-Schelde (OVL_34_01, OVL_34_02 en OVL_34_03)
- N460 Schendelbeke (OVL_37)
In de provincie Vlaams-Brabant:
- Het Kanaal Brussel-Charleroi (VLB_01_02)
- A2/E314 (VLB_04_02 en VLB_04_04)
- Spoorweg Geetbets (VLB_05)
- De aanleg van de R27 (VLB_09_01)
- De aanleg van de R25 oost (VLB_10_01)
- N227 Steenokkerzeel (VLB_14)
- Ontsluiting industrie (VLB_16_02)
- De E411 (VLB_20)
In de provincie West-Vlaanderen:
- De E 40 Veurne - De Panne (WVL_01_01)
- De E 40 Nieuwpoort - Veurne (WVL_01_02)
- Het kanaal Duinkerke - Plassendale en N39 (WVL_02_01, WVL_02_02, WVL_02_03 en WVL_02_04)
- Het Lokanaal tussen Veurne en Oeren (WVL_03_01, WVL_03_02 en WVL_03_03)
- De N355 van E40 tot Groenedijk (Koksijde) (WVL_05)
- De IJzer (WVL_07_01, WVL_07_02, WVL_07_03, WVL_07_04, WVL_07_05 en WVL_07_06)
- De N369 omleiding Leke (Diksmuide) (WVL_09)
- De N38 Vlamertinge - Poperinge (WVL_13)
- De N369 omleiding Boezinge (WVL_14)
- De Ringweg tussen N58 en Leie (WVL_17_02 en WVL_17_03)
- De N362 (WVL_18)
- De Leie (WVL_19_08)
- De omleiding van de N32 Menen tot Halluin (WVL_20)
- Kortrijk centrum, Burgemeester Lambrechtlaan (WVL_24)
- De doortrekking van de N36 van N50 tot N43 (WVL_25)
- De doortrekking van de N382 van Waregem tot Mandelkanaal (WVL_27_01 en WVL_27_02)
- De omleiding van de N391 te Zwevegem (WVL_29)
- De R32 tussen N32 en N36 (WVL_33_01 en WVL_33_02)
- Het knooppunt van de A17 en de N36 (WVL_34)
- De ring van Tielt, oostelijk deel (WVL_35_02)
- De N368c Omleiding Eernegem (N33 - Aartrijke) (WVL_36)
- De E403 (WVL_39)
- De N325 omleiding Slijpe (WVL_40)
- De R31 - Kortsluiting Kennedy - De Bolle (WVL_41)
- De A10 (WVL_42)
- Het kanaal Gent-Oostende (WVL_43_01, WVL_43_02, WVL_43_03 en WVL_43_04)
- De R30/bruggen over Kanaal Gent-Oostende (WVL_44_01)
- De N34 (WVL_47)

2. Infrastructuur deels gerealiseerd

Overwegende dat volgende delen van reservatiestroken opgeheven worden aangezien de waterweg waarvoor de reservatiestrook voorzien werd, gerealiseerd is en ook de aanpassingswerken voor het betreffende deel van de infrastructuur afgerond zijn:
- Het Albertkanaal in Massenhoven (ANT_13_01)
- Het Kanaal Bocholt-Herentals en het kanaal Dessel-Kwaadmechelen (ANT_25_02, 26_01 en 26_04)
- Het Kanaal Dessel-Kwaadmechelen (LIM_05_01)
- Het Albertkanaal (LIM_06_02, LIM_06_03, LIM_06_05, LIM_06_07, LIM_06_09, LIM_06_11 )
- De Leie (WVL_19_04 en WVL_19_06)

3. Restant van reeds geschrapte reservatiestrook

Overwegende dat volgende reservatiestroken worden opgeheven aangezien het restanten betreft van een langere reservatiestrook, waarvan grote delen reeds opgeheven zijn middels een gewestplanwijziging of een ruimtelijke uitvoeringsplan, waardoor het behoud van de reservatiestrook weinig zinvol is;
- De doortrekking van de R10 (ANT_03)
- De omleidingsweg N730 (LIM_26)
- De N442 (OVL_40)
- Zuidelijke ontsluiting bedrijventerrein aansluitend aan de Hannuitsesteenweg (VLB_07)
- Ring rond Asse (VLB_18)
- De aan te leggen snelweg Rotselaar - Aalst (restant) te Kampenhout (VLB_19)

Overwegende dat de in de vigerende plannen van aanleg aangeduide aan te leggen lijnelementen die gekoppeld zijn aan deze reservatiestroken, eveneens worden opgeheven;

4. Geen plannen voor aanleg

Overwegende dat volgende reservatiestroken worden opgeheven aangezien er geen intenties, plannen of concrete visie is voor de aanleg van de betreffende infrastructuur:
In de provincie Antwerpen:
- De omleiding van de N133 ter hoogte van Wuustwezel (ANT_17)
- De omleiding van de N14 rond Hoogstraten (ANT_19_01)
- De N12 (ANT_20)
- De zuidelijke omleiding rond Balen (N18) (ANT_27_01 en ANT_27_02)
- De omleiding van de N127 rond Veerle (ANT_40)
In de provincie Limburg:
- De omleiding van de N747 rond Kaulille (LIM_10)
- De N762 (LIM_16)
- De rechttrekking van de N754 in Stevoort (LIM_25)
- De omleiding rond Moelingen (LIM_33)
In de provincie Oost-Vlaanderen:
- De N456 te Kaprijke (OVL_06_01)
- De Hellestraat Heikant (Stekene) (OVL_13)
- De verbinding N41 Dendermonde-Hoge Jan (OVL_14_06)
- De N407 (OVL_22)
- De Doortrekking ring Aalst R41 (OVL_26)
- De verbinding N9 - N45 (OVL_27)
- N460 tussen N42 en N8 (Parike) (OVL_31)
- N495 omleiding Moerbeke-Geraardsbergen (OVL_38)
In de provincie Vlaams-Brabant:
- De omleiding Linter (N283) (VLB_08)
- De omleiding Betekom (VLB_11)
- De ombouw van de A12 tot autosnelweg te Londerzeel (VLB_17_02)
- De alternatieve weg voor de Stationsstraat te Boutersem (VLB_21)
In de provincie West-Vlaanderen:
- De N396 omleiding Oostduinkerke-dorp (WVL_04)
- Zuidwege - Tuimelaar (WVL_38)
- De Omleiding De Haan (baan van Vlissegem) (WVL_46)

Overwegende dat de in de vigerende plannen van aanleg aangeduide aan te leggen lijnelementen die gekoppeld zijn aan deze reservatiestroken, eveneens worden opgeheven; dat dit van toepassing is op alle bovenstaande reservatiestroken, met uitzondering van de reservatiestrook voor de N460 tussen N42 en N8 (Parike) (OVL_31), de -alternatieve weg voor de Stationsstraat te Boutersem (VLB_21) en Zuidwege - Tuimelaar (WVL_38);

5. Andere infrastructuur die de functie overneemt

Overwegende dat volgende reservatiestroken worden opgeheven aangezien een andere infrastructuur in de omgeving de functie grotendeels overneemt van de met de reservatiestrook beoogde infrastructuur:
- De omleiding van de N19 rond Aarschot (ANT_38_05)
- De N455 (OVL_03)
- De aanleg van de R25 west (VLB_10_02)
- De verlengde N382 tot Wielsbeke (WVL_27_03)

6. Beperking van de breedte

Overwegende dat volgende reservatiestroken aan reeds gerealiseerde spoorwegen worden opgeheven aangezien deze breder zijn dan nodig voor eventuele aanpassingenwerken of verbredingen; dat het meer specifiek een gedeeltelijke opheffing van de reservatiestrook betreft door een beperking van de breedte ervan:
- De spoorweg Brussel- Rijsel (Halle) (VLB_02_01 en VLB_02_03)
- De HSL Brussel - Luik (VLB_03_01)
- De spoorlijn Brussel - Hasselt (bocht) en de HSL Brussel-Luik (VLB_03_05)
- De HSL Brussel - Luik (VLB_03_06 en VLB_03_08)

7. Overige


- Overwegende dat de reservatiestrook voor de aanleg van de N47 tussen N407 en Eksaardebaan (OVL_19) wordt opgeheven aangezien de infrastructuur ten zuiden van de N70 reeds gerealiseerd is en de reservatiestrook voor dit gedeelte derhalve kan opgeheven worden; dat ook het gedeelte van de reservatiestrook ten noorden van de N70 kan opgeheven worden aangezien er geen plannen zijn voor de realisatie van dit gedeelte van de infrastructuur; dat de in het vigerende plan van aanleg aangeduide aan te leggen lijnelement dat gekoppeld is aan deze reservatiestrook, eveneens wordt opgeheven;
- Overwegende dat de reservatiestrook van de N464 Herzele (OVL_28) kan opgeheven worden vermits een BPA deze strook de facto heeft herbestemd, maar dat een BPA het gewestplan enkel kan verfijnen en niet kan wijzigen; dat deze strook wordt opgeheven om meer rechtszekerheid te geven aan het betreffende BPA;

- Overwegende dat delen van de reservatiestroken voor het Schipdonkkanaal (OVL_02_01, OVL_02_02, WVL_50_03 en WVL_50_04) worden opgeven aangezien uit een nautische analyse over de nautische behoeften bij een opwaardering van het Afleidingskanaal kan worden geconcludeerd dat delen van de huidige reservatiestrook niet nodig zijn voor een eventuele realisatie; dat deze delen worden opgeheven;

- Overwegende dat de reservatiestrook voor de Havengeul Nieuwpoort (WVL_06_01) voorzien was om een verbreding van de IJzermonding op linkeroever mogelijk te maken; dat deze behoefte ondertussen achterhaald is; dat vigerende gewestplanbestemming garandeert dat de zone bouwvrij blijft; dat de reservatiestrook derhalve kan opgeheven worden;

Overwegende dat de in de vigerende plannen van aanleg aangeduide aan te leggen lijnelementen die gekoppeld zijn aan deze reservatiestroken, eveneens worden opgeheven;

Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw;

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. (18/02/2019- ...)

De reservatiestroken zoals aangeduid op de verordenende plannen, die zijn opgenomen in bijlage bij dit besluit, worden opgeheven.

Artikel 2. (18/02/2019- ...)

De Vlaamse minister, bevoegd voor de ruimtelijke ordening, is belast met de uitvoering van dit besluit.