Besluit van de Vlaamse Regering over de samenstelling, de opdrachten en de subsidiëring van een cliëntenforum als vermeld in artikel 45/2 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp

Datum 16/10/2020

Inhoudstafel

  1. HOOFDSTUK 1. Definities
  2. HOOFDSTUK 2. Samenstelling en opdrachten van het cliëntenforum
    1. Afdeling 1. Samenstelling van het cliëntenforum
    2. Afdeling 2. Aanvullende opdrachten van het cliëntenforum
  3. HOOFDSTUK 3. Subsidiëring van het cliëntenforum
    1. Afdeling 1. Subsidievoorwaarden
    2. Afdeling 2. Toekenning van de subsidie
    3. Afdeling 3. Opbouw van reserves
    4. Afdeling 4. Terugbetaling of opschorting van de subsidies
  4. HOOFDSTUK 4. Wijzigingsbepalingen
    1. Afdeling 1. Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 houdende samenstelling en werking van de raadgevende comités bij de intern verzelfstandigde agentschappen van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
    2. Afdeling 2. Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 februari 2014 betreffende de integrale jeugdhulp
  5. HOOFDSTUK 5. Slotbepalingen

Inhoud

(... - ...)

Rechtsgronden
Dit besluit is gebaseerd op :
-de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993;
- het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, artikel 19, gewijzigd bij het decreet van 1 maart 2019;
- het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp, artikel 45/2, eerste, derde en vierde lid, ingevoegd bij het decreet van 21 december 2018, artikel 66;
- Vlaamse Codex Overheidsfinanciën van 29 maart 2019, artikel 75.

Vormvereisten
De volgende vormvereisten zijn vervuld :
- De Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, heeft zijn akkoord gegeven op 17 juli 2020.
- De Raad van State heeft advies 67.880/1/V gegeven op 28 september 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Initiatiefnemer
Dit besluit wordt voorgesteld door de Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding.

Na beraadslaging,

DE VLAAMSE REGERING BESLUIT :

HOOFDSTUK 1. Definities (... - ...)

Artikel 1. (01/01/2021- ...)

In dit besluit wordt verstaan onder :
1° agentschap : het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie, vermeld in artikel 3 van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie;
2° cliënt : een persoon die behoort tot een van de categorieën, vermeld in artikel 45/1, § 1, tweede lid, 1°, a) en b), van het decreet van 12 juli 2013;
3° cliëntenforum : het cliëntenforum, vermeld in artikel 45/2 van het decreet van 12 juli 2013;
4° decreet van 12 juli 2013 : het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp.

HOOFDSTUK 2. Samenstelling en opdrachten van het cliëntenforum (... - ...)

Afdeling 1. Samenstelling van het cliëntenforum (... - ...)

Artikel 2. (01/01/2021- ...)

De cliëntenorganisaties die conform het besluit van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020 over de aanvullende erkenningsvoorwaarden en de subsidiëringsvoorwaarden van cliëntenorganisaties in de integrale jeugdhulp, vermeld in artikel 45/1 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp, erkend zijn, zijn van rechtswege lid van het cliëntenforum.

Andere organisaties hebben het recht om lid te worden van het cliëntenforum als ze voldoen aan al de volgende voorwaarden :
1° ze zijn een rechtspersoon of een feitelijke vereniging;
2° ze zijn minstens één jaar actief in de belangenbehartiging van cliënten met een vraag naar of ervaring met jeugdhulpverlening.

Overheden of organisaties die jeugdhulpverlening aanbieden, kunnen geen lid worden van het cliëntenforum.

Afdeling 2. Aanvullende opdrachten van het cliëntenforum (... - ...)

Artikel 3. (01/01/2021- ...)

Naast de opdrachten, vermeld in artikel 45/2, tweede lid, van het decreet van 12 juli 2013, heeft het cliëntenforum de volgende opdrachten :
1° het cliëntenforum en zijn activiteiten bekendmaken;
2° actief op zoek gaan naar ervaringen met jeugdhulpverlening van cliënten die niet door een rechtspersoon of feitelijke vereniging vertegenwoordigd worden;
3° fungeren als het aanspreekpunt voor de Vlaamse overheid om het cliëntperspectief in de jeugdhulpverlening in te brengen;
4° zijn werking en minimaal de uitvoering van de opdrachten, vermeld in artikel 45/2, tweede lid, van het voormelde decreet, en de opdrachten, vermeld dit artikel, systematisch evalueren, en daaruit verbeterpunten formuleren die opgenomen worden in het volgende jaarplan, vermeld in artikel 4, § 1, eerste lid, van dit besluit;
5° een samenwerkingsverband vormen met de volgende organisaties :
a) organisaties die geen lid zijn van het cliëntenforum, maar die mee het cliëntperspectief in de jeugdhulpverlening kunnen inbrengen;
b) organisaties die expertise hebben op het vlak van cliëntenrechten en participatie;
c) andere organisaties die een zinvolle bijdrage kunnen leveren om de opdrachten, vermeld in punt 1° tot en met 4°, en artikel 45/2, tweede lid, van het voormelde decreet, te volbrengen;
6° ervoor zorgen dat bij de uitvoering van de opdrachten, vermeld in punt 1° tot en met 4°, en artikel 45/2, tweede lid, van het voormelde decreet, aantoonbaar het perspectief van alle doelgroepen van de jeugdhulpverlening wordt meegenomen.

HOOFDSTUK 3. Subsidiëring van het cliëntenforum (... - ...)

Afdeling 1. Subsidievoorwaarden (... - ...)

Artikel 4. (01/01/2021- ...)

§ 1. Het cliëntenforum komt in aanmerking voor subsidiëring voor de uitvoering van de opdrachten, vermeld in artikel 3 van dit besluit en artikel 45/2, tweede lid, van het decreet van 12 juli 2013, als het cliëntenforum beschikt over een goedgekeurd jaarplan en als voldaan wordt aan al de volgende voorwaarden :
1° het cliëntenforum is opgericht als een privaatrechtelijke vereniging met rechtspersoonlijkheid die rechtstreeks noch onrechtstreeks enig vermogensvoordeel mag uitkeren of bezorgen, behalve voor het belangeloze doel dat in de statuten bepaald is;
2° het cliëntenforum stelt zijn statuten op in overeenstemming artikel 45/2 van het voormelde decreet en de bepalingen van dit besluit;
3° in het bestuursorgaan van het cliëntenforum zitten minstens twee bestuurders met ervaring als cliënt in de jeugdhulp, van wie er een behoort tot elke categorie, vermeld in artikel 45/1, § 1, tweede lid, 1°, a) en b), van het voormelde decreet.

§ 2. Het jaarplan, vermeld in paragraaf 1, betreft de periode van één kalenderjaar en bevat al de volgende gegevens :
1° de gegevens van de organisatie en specifieke kenmerken van het cliëntenforum, namelijk :
a) de missie en de visie op een participatieve jeugdhulpverlening;
b) de interne organisatiestructuur, waaronder een opsomming van de organisaties die lid zijn van het cliëntenforum;
c) het aantal beroepskrachten en de gegevens over de inschakeling, de omkadering en de ondersteuning van de vrijwilligers;
2° een omschrijving van de wijze waarop het cliëntenforum de opdrachten, vermeld in artikel 3 van dit besluit en artikel 45/2, tweede lid, van het decreet van 12 juli 2013, zal uitvoeren met een bepaling van maximaal vijf prioriteiten waarop het cliëntenforum dat jaar zal inzetten;
3° de beoogde resultaten;
4° het tijdstip en de wijze waarop de resultaten geëvalueerd worden;
5° de manier waarop de directe betrokkenheid van cliënten bij de opmaak en de uitvoering van het jaarplan gewaarborgd wordt;
6° de begroting voor de volledige periode van het jaarplan;
7° de datum en de handtekening van een rechtsgeldige vertegenwoordiger van het cliëntenforum.

Het cliëntenforum dient het plan via e-mail in bij het agentschap uiterlijk op 1 oktober van het jaar dat voorafgaat aan de periode waarop het jaarplan betrekking heeft. Als het jaarplan onvolledig is, meldt het agentschap dat binnen zeven dagen via e-mail aan het cliëntenforum. Vanaf die melding beschikt het cliëntenforum over zeven dagen om het jaarplan te vervolledigen.

Het agentschap beslist over de goedkeuring van het jaarplan. Voor het agentschap het jaarplan goedkeurt, kan het aan het cliëntenforum na overleg vragen om het jaarplan te wijzigen. Uiterlijk op 1 december van het jaar dat voorafgaat aan de periode waarop het jaarplan betrekking heeft, brengt het agentschap het cliëntenforum via e-mail op de hoogte van zijn beslissing.

Afdeling 2. Toekenning van de subsidie (... - ...)

Artikel 5. (01/01/2023- ...)

Binnen de beschikbare begrotingskredieten kent het agentschap, aan het cliëntenforum een jaarlijkse subsidie toe van maximaal 236.068 euro.

De subsidie, vermeld in het eerste lid, is gekoppeld aan de spilindex die van toepassing is op 1 januari 2023.
 

Artikel 6. (01/01/2021- ...)

Het cliëntenforum wendt ten minste 70 % van de jaarlijkse subsidie aan voor personeelskosten. Het overige deel kan worden aangewend voor een of meer van de volgende kosten :
1° werkingskosten;
2° overeenkomsten met derden, waaronder overeenkomsten over het inkopen van expertise vanuit cliëntperspectief.

Artikel 7. (01/01/2021- ...)

De subsidie wordt uitbetaald in de volgende drie schijven :
1° een eerste schijf van 45 % wordt uitbetaald in de loop van de maand februari van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft;
2° een tweede schijf van 45 % wordt uitbetaald in de loop van de maand september van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft;
3° het saldo van 10 % wordt uitbetaald na goedkeuring van de verslagen, vermeld in artikel 8.

In afwijking van het eerste lid wordt de subsidie in het eerste jaar waarin ze toegekend wordt, uitbetaald in de volgende schijven :
1° een eerste schijf van 90 % wordt uitbetaald in de loop van de maand februari;
2° het saldo van 10 % wordt uitbetaald na de goedkeuring van de verslagen, vermeld in artikel 8.

Artikel 8. (01/01/2021- ...)

§ 1. Het cliëntenforum verantwoordt jaarlijks de aanwending van de subsidie in een inhoudelijk verslag en in een financieel verslag waarin de volgende elementen worden aangetoond :
1° welke kosten gemaakt zijn om de opdrachten, vermeld in artikel 3 van dit besluit en artikel 45/2, tweede lid, van het decreet van 12 juli 2013, te realiseren;.
2° welke opbrengsten in het kader van die opdrachten zelf, uit de uitvoering ervan of uit andere bronnen, zijn verworven.

De verslagen worden uiterlijk op 1 juli van het jaar dat volgt op het kalenderjaar waarop het betrekking heeft, via e-mail bij het agentschap ingediend.

§ 2. Het inhoudelijke verslag is een document waarin de uitvoering van het jaarplan wordt beschreven en toegelicht.

Het financiële verslag bevat al de volgende elementen :
1° een resultatenrekening waarin alle kosten voor de gesubsidieerde activiteiten tijdens de gesubsidieerde periode zijn opgenomen. In die resultatenrekening worden ook de eventuele bijkomende subsidies vermeld die het cliëntenforum van de Vlaamse Gemeenschap of andere overheden ontvangt;
2° een balans van activa en passiva;
3° een verklaring op erewoord om de voorwaarde, vermeld in artikel 4, § 1, 3°, van dit besluit, te staven;
4° een genummerde en gedateerde lijst van de bewijsstukken met telkens het bedrag.

De rechtsgeldige vertegenwoordiger van het cliëntenforum ondertekent het financiële verslag.

De originele, genummerde en gedateerde bewijsstukken die betrekking hebben op de subsidieperiode en op de uitvoering van de opdrachten, worden voor controle ter beschikking gehouden.

§ 3. Het agentschap beslist over de goedkeuring van het inhoudelijke verslag en het financiële verslag uiterlijk drie maanden nadat het agentschap de verslagen ontvangen heeft.

Als het agentschap het cliëntenforum vraagt om het dossier te vervolledigen, wordt de termijn van drie maanden, vermeld in het eerste lid, geschorst vanaf de datum van verzending van de vraag tot en met de datum waarop het agentschap de ontbrekende inlichtingen heeft ontvangen.

Nadat de verslagen zijn goedgekeurd, is de subsidie definitief verworven voor het cliëntenforum.

§ 4. Als het inhoudelijke verslag of het financiële verslag te laat wordt ingediend, wordt 5 % afgehouden van de subsidie, vermeld in artikel 5.

Afdeling 3. Opbouw van reserves (... - ...)

Artikel 9. (01/01/2021- ...)

Als het cliëntenforum zijn subsidie in het jaar waarvoor de subsidie wordt toegekend, niet volledig aanwendt, kan het met het niet-aangewende gedeelte reserves aanleggen. Ze wendt die reserves aan om de jaarplannen van de volgende jaren te realiseren.

Maximaal 5 % van de jaarlijkse subsidie mag als reserve worden overgedragen naar het volgende jaar. De reserves die in het boekjaar zijn opgebouwd en die meer bedragen dan 5 % van de jaarlijkse subsidie, worden voor het bedrag dat 5 % van de jaarlijkse subsidie overschrijdt, teruggestort aan de Vlaamse Gemeenschap.

De gecumuleerde reserves die uit de jaarlijkse subsidies zijn opgebouwd, bedragen niet meer dan 10 % van de laatst toegekende jaarlijkse subsidie. Als de gecumuleerde reserves op het ogenblik waarop het boekjaar wordt afgesloten, meer bedragen dan 10 % van de laatst toegekende jaarlijkse subsidie, wordt het bedrag dat 10 % van de jaarlijkse subsidie overschrijdt, teruggestort aan de Vlaamse Gemeenschap.

Afdeling 4. Terugbetaling of opschorting van de subsidies (... - ...)

Artikel 10. (01/01/2021- ...)

Als het agentschap een inbreuk overeenkomstig artikel 13 en 14 van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten vaststelt, bezorgt het agentschap het voornemen tot terugbetaling of opschorting van de subsidiëring aan het cliëntenforum. Het voornemen bevat de termijn waarin het cliëntenforum zijn verweer op nuttige wijze kan bekendmaken. Het cliëntenforum kan vragen om gehoord te worden.

Artikel 11. (01/01/2021- ...)

Het agentschap bezorgt de beslissing om de subsidies terug te betalen of op te schorten, zo spoedig mogelijk elektronisch en met een aangetekende brief aan het cliëntenforum.

Artikel 12. (01/01/2021- ...)

De beslissing tot terugbetaling of opschorting van de subsidie vermeldt al de volgende gegevens :
1° het bedrag waarop de beslissing betrekking heeft;
2° de termijn waarin de beslissing wordt uitgevoerd;
3° de motivering voor het opleggen van de maatregel ten aanzien van de beslissing conform artikel 2 van de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
4° de wijze waarop en de termijn waarin tegen de beslissing beroep kan worden ingediend.

HOOFDSTUK 4. Wijzigingsbepalingen (... - ...)

Afdeling 1. Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 houdende samenstelling en werking van de raadgevende comités bij de intern verzelfstandigde agentschappen van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin (... - ...)

Artikel 13. (01/01/2021- ...)

In artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2007 houdende samenstelling en werking van de raadgevende comités bij de intern verzelfstandigde agentschappen van het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 28 oktober 2016, 16 juni 2017 en 5 april 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in het eerste lid wordt de zinsnede " § 3, eerste lid, 1° " vervangen door de zinsnede " § 3, eerste lid, 2° ";
2° er worden een derde lid en een vierde toegevoegd, die luiden als volgt :
"Vier van de acht vertegenwoordigers van de gebruikers, vermeld in artikel 2, § 3, eerste lid, 1°, van dit besluit, worden voorgedragen door een cliëntenforum als vermeld in artikel 45/2 van het decreet van 12 juli 2013 betreffende de integrale jeugdhulp.
De voordracht van de andere vier vertegenwoordigers van de gebruikers dan de vertegenwoordigers, vermeld in het derde lid, gebeurt met toepassing van het eerste en tweede lid.".

Afdeling 2. Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 februari 2014 betreffende de integrale jeugdhulp (... - ...)

Artikel 14. (01/01/2021- ...)

In artikel 75 van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 februari 2014 betreffende de integrale jeugdhulp, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 maart 2019, wordt punt 3° opgeheven.

Artikel 15. (01/01/2021- ...)

In artikel 97 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 maart 2019, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° in het tweede lid, 1° en 2°, worden de woorden "op basis van een gemotiveerde kandidaatstelling door te schrijven naar een naamlijst van verenigingen in de betreffende regio" vervangen door de zinsnede "op voordracht van een cliëntenforum als vermeld in artikel 45/2 van het decreet van 12 juli 2013";
2° in het tweede lid, 3°, worden de woorden "op voordracht van het Minderhedenforum" vervangen door de zinsnede "op voordracht van een cliëntenforum als vermeld in artikel 45/2 van het decreet van 12 juli 2013";
3° in het tweede lid, 4°, worden de woorden "op voordracht van het Vlaams Netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen" vervangen door de zinsnede "op voordracht van een cliëntenforum als vermeld in artikel 45/2 van het decreet van 12 juli 2013";
4° in het tweede lid, 5°, worden de woorden "op voordracht van het Vlaams Gebruikersoverleg voor Personen met een Handicap" vervangen door de zinsnede "op voordracht van een cliëntenforum als vermeld in artikel 45/2 van het decreet van 12 juli 2013";
5° in het tweede lid wordt punt 10° opnieuw opgenomen in de volgende lezing :
"10° een vertegenwoordiger van de Vlaamse Gemeenschap, belast met de ondersteuning van het Intersectoraal Regionaal Overleg Jeugdhulp;";
6° aan het derde lid wordt een punt 3° toegevoegd, dat luidt als volgt :
"3° een vertegenwoordiger van gebruikers van pleegzorg, op voordracht van een cliëntenforum als vermeld in artikel 45/2 van het decreet van 12 juli 2013.".

HOOFDSTUK 5. Slotbepalingen (... - ...)

Artikel 16. (01/01/2021- ...)

De vertegenwoordigers van de gebruikers en hun plaatsvervangers die benoemd zijn bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 tot benoeming van de leden en plaatsvervangers van het Raadgevend Comité bij het agentschap Opgroeien regie blijven zetelen tot het einde van hun mandaat.

Artikel 17. (01/01/2021- ...)

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021.

Artikel 18. (01/01/2021- ...)

De Vlaamse minister, bevoegd voor opgroeien, is belast met de uitvoering van dit besluit.


Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 02/05/2024