Decreet over het gecoördineerd Vlaams vrijwilligersbeleid

Datum 23/06/2023

Inhoudstafel

  1. Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen en doelstelling
  2. Hoofdstuk 2. Subsidiëring van vzw Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk
  3. Hoofdstuk 3. Bepalingen over de gegevensverwerking
  4. Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Inhoud

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen en doelstelling (... - ...)

Artikel 1. (17/08/2023- ...)

Dit decreet regelt een gemeenschaps- en gewestaangelegenheid.

Artikel 2. (17/08/2023- ...)

In dit decreet wordt verstaan onder:
1° administratie: de bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst;
2° vzw Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk, afgekort steunpunt: de vzw Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk met ondernemingsnummer 417.430.095;
3° vrijwilligerswerk: elke activiteit:
  a) die onbezoldigd en onverplicht wordt verricht;
  b) die verricht wordt ten behoeve van één of meer personen, andere dan degene die de activiteit verricht, van een groep of organisatie of van de samenleving als geheel;
  c) die ingericht wordt door een organisatie anders dan het familie- of privéverband van degene die de activiteit verricht; en
  d) die niet door dezelfde persoon en voor dezelfde organisatie wordt verricht in het kader van een arbeidsovereenkomst, een dienstencontract of een statutaire aanstelling;
4° vrijwilliger: elke natuurlijke persoon die een in punt 3° bedoelde activiteit verricht.

Artikel 3. (17/08/2023- ...)

Dit decreet heeft tot doel om het vrijwilligersklimaat in de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest te verbeteren door vrijwilligers beter te waarderen, beschermen en ondersteunen en het vrijwilligerswerk te stimuleren, promoten en zichtbaar te maken.

Het vrijwilligersbeleid is een gecoördineerd beleid. Om het vrijwilligersbeleid uit te voeren, voorziet de Vlaamse Regering in:
1° de coördinatie tussen beleidsdomeinen;
2° de subsidiëring van een sectoroverschrijdend expertisecentrum voor vrijwilligers, vrijwilligerswerk en vrijwilligersbeleid;
3° de afstemming met het Europese, federale en lokale beleid.

Hoofdstuk 2. Subsidiëring van vzw Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk (... - ...)

Artikel 4. (17/08/2023- ...)

In dit artikel wordt verstaan onder vrijwilligersorganisatie: elke feitelijke vereniging of private of publieke rechtspersoon zonder winstoogmerk die werkt met vrijwilligers. Daarbij wordt onder feitelijke vereniging verstaan elke vereniging zonder rechtspersoonlijkheid van twee of meer personen die in onderling overleg een activiteit organiseren met het oog op de verwezenlijking van een onbaatzuchtige doelstelling, met uitsluiting van enige winstverdeling onder haar leden en bestuurders, en die een rechtstreekse controle uitoefenen op de werking van de vereniging.
 
De Vlaamse Regering subsidieert het steunpunt op voorwaarde dat het, gestoeld op een bewezen expertise in het veld, als strategische doelstelling heeft om als sectoroverschrijdend expertisecentrum het vrijwilligerswerk in het Nederlandse taalgebied en het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad te promoten en om vrijwilligers, vrijwilligersorganisaties en overheden te ondersteunen met het oog op de doelstelling, vermeld in artikel 3.

Het steunpunt heeft de volgende opdrachten:
1° kennis en expertise opbouwen over vrijwilligerswerk en de geldende wet- en regelgeving over vrijwilligerswerk;
2° een actieve dienstverlening bieden aan vrijwilligers, vrijwilligersorganisaties en lokale overheden;
3° vrijwilligerswerk promoten en de beeldvorming rond vrijwilligerswerk bewaken;
4° een gratis vrijwilligersverzekering aanbieden en sensibiliseren voor de bescherming van vrijwilligers.

Het steunpunt realiseert zijn opdrachten, vermeld in het derde lid, in samenspraak en samenwerking met andere relevante expertisecentra, steunpunten, koepelorganisaties en de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

De Vlaamse Regering kan de opdrachten, vermeld in het derde lid, nader bepalen.

Artikel 5. (17/08/2023- ...)

Om ontvankelijk te zijn dient het steunpunt, vermeld in artikel 4, een aanvraag voor de werkingssubsidie tijdig en volledig in te dienen conform de regels, vermeld in artikel 12.

Artikel 6. (17/08/2023- ...)

Een werkingssubsidie als vermeld in artikel 5, wordt toegekend voor een beleidsperiode van vijf jaar.

Dit subsidiebedrag kan eenzijdig door de Vlaamse Regering naar beneden worden bijgesteld wegens beleidswijzigingen of besparingsmaatregelen.

Artikel 7. (17/08/2023- ...)

De aanvraag van een werkingssubsidie als vermeld in artikel 5, wordt getoetst aan de volgende beoordelingscriteria om het bedrag van de voormelde werkingssubsidie te bepalen en toe te kennen:
1° de kwaliteit van de aanwezige expertise;
2° de wijze waarop de doelstelling en de opdrachten, vermeld in artikel 4, worden opgenomen;
3° de samenwerking, netwerking en afstemming met relevante partners;
4° de kwaliteit van het zakelijke beheer en de haalbaarheid en het realiteitsgehalte van de begroting.

Artikel 8. (17/08/2023- ...)

De administratie onderzoekt of de organisatie voldoet aan de ontvankelijkheidsvoorwaarde, vermeld in artikel 5, de subsidievoorwaarde, vermeld in artikel 4, en toetst de aanvraag van een werkingssubsidie als vermeld in artikel 5, aan de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 7. Op basis van het voormelde onderzoek stelt de administratie een ontwerp van beslissing op.

Artikel 9. (17/08/2023- ...)

De Vlaamse Regering beslist over de toekenning en het bedrag van de werkingssubsidie, vermeld in artikel 5, en sluit een beheersovereenkomst met het steunpunt, vermeld in artikel 4.

De werkingssubsidie wordt toegekend om de personeels- en werkingskosten te ondersteunen en omvat gelijktijdig de subsidiëring van een kern van personeelsleden, de jaarlijkse toekenning van een basistoelage voor de werking en een
 
subsidiëring op grond van werkelijk gepresteerde activiteiten. De Vlaamse Regering kan bepalen welke kosten in aanmerking komen.

Met behoud van de toepassing van andere decreten, wordt het bedrag van de werkingssubsidie gekoppeld aan hetzelfde prijsindexcijfer dat berekend en benoemd wordt voor de toepassing van artikel 2 van het koninklijk besluit van 24 december 1993 ter uitvoering van de wet van 6 januari 1989 tot vrijwaring van het concurrentievermogen.

Voor het gedeelte werkingskosten van de werkingssubsidie, vermeld in het tweede lid, wordt het prijsindexcijfer, vermeld in het derde lid, beperkt tot 75%, tenzij de Vlaamse Regering een ander percentage bepaalt.

De Vlaamse Regering bepaalt het bedrag van de werkingssubsidie op basis van de aanvraag, vermeld in artikel 5.

Artikel 10. (17/08/2023- ...)

Het steunpunt, vermeld in artikel 4, legt jaarlijks een verantwoording voor aan de administratie.

Artikel 11. (17/08/2023- ...)

De administratie is belast met het toezicht op de werkingssubsidie, vermeld in artikel 5. Als er bij het voormelde toezicht ernstige tekortkomingen worden vastgesteld, kan de administratie in afwijking van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de werkingssubsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof een of meer van de volgende maatregelen nemen:
1° de inhouding of terugvordering van de volledige toegekende werkingssubsidie of van een deel ervan;
2° een evaluatie en bijstelling of definitieve stopzetting van de toegekende werkingssubsidie;
3° een bijsturing van het beleid. De Vlaamse Regering bepaalt de mogelijke maatregelen nader in de beheersovereenkomst.

De maatregelen, vermeld in het eerste lid, staan in een redelijke verhouding tot de vastgestelde tekortkomingen, vermeld in het eerste lid.

Artikel 12. (17/08/2023- ...)

De Vlaamse Regering kan de nadere regels bepalen voor de volgende aspecten:
1° de indiening van de aanvraag;
2° de beoordeling van de aanvraag;
3° de toekenning van de werkingssubsidie;
4° de opmaak van de beheersovereenkomst;
5° de uitbetaling van de werkingssubsidie;
6° de verantwoording van de werkingssubsidie;
7° het toezicht op de aanwending van de werkingssubsidie;
8° de eventuele maatregelen in het kader van het toezicht, vermeld in artikel 11;
9° de beoordelingscriteria, vermeld in artikel 7;
10° de categorieën van de subsidiabele en niet-subsidiabele kosten;
11° de indicatoren voor de beleidsevaluatie;
12° de subsidievereisten, vermeld in artikel 13.

Artikel 13. (17/08/2023- ...)

Het steunpunt, vermeld in artikel 4:
1° erkent het belang van het gebruik van het Nederlands bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten;
2° vermeldt in alle gedrukte en digitale communicatie, bij elke mededeling, verklaring, publicatie en presentatie in het kader van de gesubsidieerde activiteit de steun van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest door de standaardlogo’s en de bijbehorende tekst en baselines te gebruiken die de Vlaamse Regering vaststelt.

Hoofdstuk 3. Bepalingen over de gegevensverwerking (... - ...)

Artikel 14. (17/08/2023- ...)

§1. In dit artikel wordt verstaan onder algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

§2. De administratie treedt op als verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming, voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van dit decreet, om de opdrachten, vermeld in artikel 4 van dit decreet, uit te voeren, namelijk bij:
1° de beoordeling van de aanvraag, vermeld in artikel 5 van dit decreet;
2° de toekenning en uitbetaling van de werkingssubsidie, vermeld in artikel 9 van dit decreet;
3° het sluiten van de beheersovereenkomst, vermeld in artikel 9 van dit decreet;
4° het toezicht op de toegekende werkingssubsidie, vermeld in artikel 11 van dit decreet;
5° de ondersteuning van het steunpunt, vermeld in artikel 4 van dit decreet;
6° het voeren, of laten voeren, van een onderzoek over de beleidsdoelstellingen, vermeld in artikel 4 van dit decreet.

§3. Het steunpunt, vermeld in artikel 4 van dit decreet, mag persoonsgegevens verwerken in het kader van het opstellen en indienen van de aanvraag, vermeld in artikel 5 van dit decreet, en van de verantwoording van de werkingssubsidie die conform artikel 5 van dit decreet is toegekend. Het steunpunt, vermeld in artikel 4 van dit decreet, treedt op als verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming, voor de voormelde verwerking.

Het steunpunt, vermeld in artikel 4 van dit decreet, treedt ook op als verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming, voor de verwerking van persoonsgegevens om een gratis vrijwilligersverzekering aan te bieden als vermeld in artikel 4, derde lid, 4°, van dit decreet.

§4. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op al de volgende categorieën van betrokkenen:
1° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij het steunpunt, vermeld in artikel 4;
2° personen die vermeld worden in de aanvraag, vermeld in artikel 5, in de beheersovereenkomst, vermeld in artikel 9, en in de bewijsstukken voor de toegekende werkingssubsidie;
3° vertegenwoordigers van de verenigingen die een aanvraag doen om gebruik te maken van de gratis vrijwilligersverzekering, vermeld in artikel 4, derde lid, 4°.

§5. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van persoonsgegevens:
1° het rijksregisternummer, het identificatienummer van de sociale zekerheid, en andere identificatiegegevens;
2° de contactgegevens;
3° de tewerkstellingsgegevens.
 
§6. De volgende categorieën van personen hebben toegang tot de verwerkte persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van dit artikel:
1° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn door de administratie;
2° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn door het steunpunt, vermeld in artikel 4.

§7. De administratie vraagt in eerste instantie de persoonsgegevens en andere gegevens op bij de authentieke gegevensbronnen, vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 houdende de uitvoering van artikel III.66, III.67 en III.68 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018. Als de gegevens niet bij een authentieke gegevensbron teruggevonden kunnen worden, kan de administratie die gegevens verkrijgen bij de aanvrager van de werkingssubsidie, vermeld in artikel 4.

De administratie wisselt in het kader van de uitvoering van dit decreet minstens de volgende persoonsgegevens uit met de volgende instanties:
1° de tewerkstellingsgegevens van de aanvrager van de werkingssubsidie, vermeld in artikel 4, met de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid;
2° het rijksregisternummer, de identificatiegegevens van de aanvrager van de werkingssubsidie, vermeld in artikel 4, met het Rijksregister van de natuurlijke personen.

De uitwisselingen van persoonsgegevens, vermeld in het tweede lid, vinden plaats met tussenkomst van de bevoegde dienstenintegratoren, vermeld in het decreet van 13 juli 2012 houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator.

§8. De persoonsgegevens die conform dit artikel door de administratie worden verwerkt, kunnen op basis van dit decreet uiterlijk bewaard worden tot tien jaar na afloop van de taken vermeld in paragraaf 2. Na afloop van die tien jaar wordt conform artikel III.87, §1, 3°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 aan deze persoonsgegevens een definitieve bestemming toegewezen.

§9. Het steunpunt, vermeld in artikel 4 van dit decreet, bepaalt als verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming, de bewaartermijn van de persoonsgegevens die het op basis van dit artikel verwerkt. De gegevens kunnen op basis van dit decreet bewaard worden tot tien jaar na afloop van de decretale opdracht(en).

§10. De Vlaamse Regering kan de regels voor de verwerking van de persoonsgegevens, vermeld in dit artikel, de beveiliging van de voormelde persoonsgegevens, en de passende waarborgen voor de rechten en vrijheden van de betrokkenen nader bepalen. De Vlaamse Regering kan de entiteiten waaraan en de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens mogen worden verstrekt nader omschrijven.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen (... - ...)

Artikel 15. (17/08/2023- ...)

De subsidiëring van het steunpunt, vermeld in artikel 4, in het kader van artikel 13 van het Participatiedecreet van 18 januari 2008 eindigt op 31 december
2023.

Artikel 16. (17/08/2023- ...)

In afwijking van artikel 6 loopt de eerste beleidsperiode over een periode van twee jaar die aanvangt op 1 januari 2024.


Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 30/04/2024