Artikel 1. ( 18/08/2023 - ... )
Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.
Artikel 2. ( 01/01/2024 - ... )
In dit decreet wordt verstaan onder:
1° administratie: de bevoegde dienst die de Vlaamse Regering aanwijst;
2° algemene verordening gegevensbescherming: verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
3° Cultuurconnect: Cultuurconnect vzw met ondernemingsnummer 0629.858.909;
4° cultuursector: de verschillende vormen, uitingen of richtingen van cultuur, namelijk kunsten, cultureel erfgoed, circuskunsten, amateurkunsten, bibliothe
ken en sociaal-cultureel werk;
5° culturele actoren: organisaties en personen die actief zijn in de cultuursector;
6° digitale transformatie: de adoptie van digitale technologie door een organisatie om efficiëntie, waarde of innovatie te verbeteren;
7° kansenstatuut: het statuut dat recht geeft op een kortingstarief, en dat blijkt uit het recht op een verhoogde tegemoetkoming in de zin van artikel 37, §19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, of uit de beslissing van een lokaal bestuur;
8° lokaal bestuur: een lokale overheid zoals vermeld in artikel I.3, 5°, a), b), c), d), e) en i), van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
9° meemoo: meemoo, Vlaams instituut voor het archief vzw met ondernemingsnummer 0644.450.380;
10° publiq: publiq vzw met ondernemingsnummer 0475.250.609;
11° sociaal-cultureel werk: het lokale cultuurbeleid, het volwassenenwerk en het jeugdwerk;
11°/1 UiTwisselingsplatform: een digitale basisinfrastructuur die de uitwisseling van data op basis van OSLO-data-uitwisselingsstandaarden faciliteert om onder andere de volgende functionaliteiten te ontwikkelen:
a) de ontwikkeling van een omgeving waarin dataproducenten hun data kunnen delen in de vorm van dataproducten op een decentrale manier;
b) de harmonisatie en verrijking van data uit decentrale dataproducten in geaggregeerde dataproducten;
c) de ontsluiting van dataproducten naar data-afnemers;
12° UiTPAS: een programma van voordelenkaarten voor toegang tot het Vlaamse vrijetijdsaanbod, met aandacht voor mensen met een kansenstatuut, dat publiq ontwikkelt en beheert ter uitvoering van de taak, vermeld in artikel 4;
13° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 3. ( 18/08/2023 - ... )
Om de digitale transformatie van de cultuursector te versnellen, subsidieert de Vlaamse Regering publiq, meemoo en Cultuurconnect, die op een transversale manier bijdragen aan de digitale transformatie.
In het eerste lid wordt verstaan onder transversale manier: de manier waarop verbindingen gelegd worden in de cultuursector en aansluiting gezocht wordt bij de digitale Vlaamse strategie.
Artikel 4. ( 01/01/2025 - ... )
Om de participatie in het vrijetijdsaanbod en in het bijzonder in het cultuur-, jeugd- en sportaanbod te consolideren, te verhogen en te verbreden, subsidieert de Vlaamse Regering publiq op voorwaarde dat publiq de strategische doelstelling heeft om participatie te stimuleren en te faciliteren via communicatie-, marketing- en informatiediensten. De ontwikkelde aanpak is gestoeld op een bewezen expertise in het veld, alsook het ontwikkelen van expertise en trajecten in kader van de participatie van kansengroepen.
Bij de uitvoering van de strategische doelstelling, vermeld in het eerste lid:
1° richt publiq zich prioritair op een actieve exploitatie van een digitaal platform waarin diverse instrumenten geïntegreerd zijn die participatie bevorderen;
2° zet publiq in op informatie- en communicatietechnologie, alsook op aanvullende strategieën in functie van de participatie van kansengroepen;
3° richt publiq zich zowel rechtstreeks tot het publiek als onrechtstreeks via partnerschappen met lokale besturen, andere collectieve actoren en alle organisatoren van vrijetijdsactiviteiten, met de nadruk op de sectoren cultuur, jeugd- werk en sport;
4° verbindt publiq zich ertoe de opgedane kennis over participatie met de vrijetijdssector te delen in zijn ecosysteem;
5° neemt publiq de rol op van expertisecentrum voor vrijetijdsparticipatie van kansengroepen in cultuur, jeugd en sport, vertrekkend vanuit de leefwereld en het perspectief van deze doelgroep. Het voormelde impliceert:
a) ondersteuning op het niveau van visie en methodes;
b) het faciliteren van samenwerkingsverbanden en concrete projecten.
Artikel 4/1. ( 01/01/2024 - ... )
De Vlaamse Regering kan aan publiq een subsidie toekennen om het UiTwisselingsplatform te beheren en verder te ontwikkelen. Bij de uitvoering van de voormelde opdracht zijn de volgende principes richtinggevend voor alle nieuwe ontwikkelingen in het digitale culturele ecosysteem:
1° publiq stimuleert gedeelde data;
2° publiq werkt aan een gedeelde collectieve digitale infrastructuur;
3° publiq streeft een maximale meerwaarde na;
4° publiq hanteert publieke waarden.
De subsidie, vermeld in het eerste lid, wordt toegekend conform de procedure en onder de grenzen en voorwaarden, vermeld in artikel 8 tot en met 13.
Artikel 5. ( 18/08/2023 - ... )
De Vlaamse Regering subsidieert de vereniging meemoo. De Vlaamse Regering is gemachtigd om deel te nemen aan de voormelde vereniging, zonder de controle erover te mogen verwerven.
De subsidiering en de machtiging tot deelname, vermeld in het eerste lid, worden verleend op voorwaarde dat de voormelde vereniging de volgende strategische doelstellingen heeft:
1° dragers digitaliseren en digitale content, gedigitaliseerd of digitaal geboren, duurzaam archiveren en ontsluiten;
2° de toegankelijkheid en valorisatie van digitale content verwezenlijken en bestendigen voor bepaalde doelgroepen, zoals het nationale en internationale publiek, het onderwijs en het wetenschappelijk onderzoek, en de digitale content ter beschikking stellen voor professioneel hergebruik;
3° in haar werking digitale content en metadata centraal stellen, inclusief de werk- en verrijkingsprocessen en de gebruikersplatformen die daaraan verbonden zijn;
4° culturele actoren, mediaorganisaties en overheden met haar expertise en dienstenaanbod in deze domeinen ondersteunen.
Meemoo wordt voor de strategische doelstelling, vermeld in het tweede lid, 2°, erkend als instelling om werken ter illustratie bij onderwijs of wetenschappelijk onderzoek te reproduceren en mee te delen aan het publiek als vermeld in artikel XI.191/1, §1, 4° en 8°, en artikel XI.217/1, 4° en 7°, van het Wetboek van economisch recht.
Artikel 6. ( 18/08/2023 - ... )
De Vlaamse Regering subsidieert Cultuurconnect op voorwaarde dat Cultuurconnect als strategische doelstelling heeft cultuurorganisaties, met de klemtoon op openbare bibliotheken en cultuur- en gemeenschapscentra, te ondersteunen bij hun digitale transformatie om op die manier bij te dragen aan de ontwikkeling van een toekomstgerichte cultuurpraktijk.
Om de strategische doelstelling, vermeld in het eerste lid, uit te voeren:
1° zet Cultuurconnect kennisbevorderende trajecten uit;
2° zet Cultuurconnect in op innovatie via proefprojecten in samenwerking met cultuurprofessionals;
3° schaalt Cultuurconnect succesvolle proefprojecten op tot bovenlokale diensten waarop andere cultuurorganisaties kunnen intekenen;
4° zorgt Cultuurconnect voor een kwalitatieve exploitatie van de digitale bibliotheek en de via proefprojecten bekomen bovenlokale dienstverlening in een coöperatief beslissings- en beheersmodel met deelnemende cultuurorganisaties.
Artikel 7. ( 18/08/2023 - ... )
Om het subsidiebedrag en de ermee verbonden opdrachten te kunnen bepalen, dienen publiq, meemoo en Cultuurconnect uiterlijk op de datum die de Vlaamse Regering bepaalt bij de administratie een meerjarenplan in voor de volgende periode van vijf jaar. De Vlaamse Regering kan de inhoud van dat plan en de wijze van indiening nader bepalen.
Artikel 8. ( 18/08/2023 - ... )
§1. Om de opdrachten, vermeld in artikel 4, 5 en 6, uit te voeren, kent de Vlaamse Regering voor een periode van vijf jaar een jaarlijkse subsidie toe aan de betrokken verenigingen, waarvan ze het bedrag bepaalt.
De subsidie, vermeld in het eerste lid, wordt toegekend om de personeels- en werkingskosten te ondersteunen en omvat gelijktijdig de subsidiëring van een kern van personeelsleden, de jaarlijkse toekenning van een basistoelage voor de werking en een subsidiëring op grond van werkelijk gepresteerde activiteiten. De Vlaamse Regering kan bepalen welke categorieën van kosten subsidiabel zijn en welke niet.
Met behoud van de toepassing van andere decreten, wordt het bedrag van de subsidie gekoppeld aan hetzelfde prijsindexcijfer, dat berekend en benoemd wordt voor de toepassing van artikel 2 van het koninklijk besluit van 24 december 1993 ter uitvoering van de wet van 6 januari 1989 tot vrijwaring van ’s lands concurrentievermogen.
§2. Naast de subsidie, vermeld in paragraaf 1, kan de Vlaamse Regering gedurende de periode van vijf jaar op jaarbasis variabele subsidies toekennen aan de betrokken verenigingen.
§3. De Vlaamse Regering bepaalt het subsidiebedrag op basis van het meerjarenplan, vermeld in artikel 7. Dit subsidiebedrag kan eenzijdig door de Vlaamse Regering naar beneden worden bijgesteld wegens beleidswijzigingen of besparingsmaatregelen.
Artikel 9. ( 18/08/2023 - ... )
In dit artikel wordt verstaan onder Algemene Groepsvrijstellingsverordening: de verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard.
De subsidies die worden toegekend op grond van artikel 8, worden verleend binnen de grenzen en de voorwaarden, vermeld in de Algemene Groepsvrijstellingsverordening.
Conform de Algemene Groepsvrijstellingsverordening, voldoen de aanvragen voor deze subsidies aan de volgende subsidievoorwaarden:
1° ten aanzien van de aanvrager of subsidieontvanger staat er geen bevel tot terugvordering uit door een eerder besluit van de Europese Commissie waarbij de steun onrechtmatig en onverenigbaar is verklaard met de interne markt;
2° de aanvrager of subsidieontvanger is geen onderneming in moeilijkheden als vermeld in artikel 2, 18, van de voormelde verordening;
3° de toekenning van de subsidie leidt niet tot een schending van het Unierecht als vermeld in artikel 1, lid 5, van de voormelde verordening.
De aanmeldingsdrempels voor investerings- en exploitatiesteun voor cultuur, vermeld in artikel 4, 1, z), van de Algemene Groepsvrijstellingsverordening, worden in acht genomen bij de toekenning van steun aan individuele subsidieontvangers. Als deze individuele aanmeldingsdrempels overschreden worden, wordt de voorgenomen steun voorafgaandelijk aangemeld bij de Europese Commissie.
Artikel 10. ( 18/08/2023 - ... )
De subsidies, vermeld in artikel 8, worden toegekend op voorwaarde dat de Vlaamse Regering een vijfjarige beheersovereenkomst sluit met publiq, meemoo en Cultuurconnect waarin de opdrachten die aan hen toegewezen zijn, en hun bijdrage aan het digitale culturele ecosysteem worden geconcretiseerd in strategische en operationele doelstellingen.
De Vlaamse Regering kan de nadere regels bepalen om de beheersovereenkomst, vermeld in het eerste lid, op te stellen en goed te keuren. De Vlaamse Regering bepaalt de inhoud van de voormelde beheersovereenkomst nader.
Als de Vlaamse Regering variabele subsidies toekent als vermeld in artikel 8, §2, voegt ze een addendum bij de beheersovereenkomsten, vermeld in het eerste lid.
De administratie kan op regelmatige tijdstippen overleggen met publiq, meemoo en Cultuurconnect over de uitvoering van de beheersovereenkomst, vermeld in het eerste lid.
Artikel 11. ( 18/08/2023 - ... )
De Vlaamse Regering kan de nadere procedure bepalen om de meerjarenplannen, vermeld in artikel 7, te beoordelen, en om de subsidies, vermeld in artikel 8, toe te kennen en uit te betalen.
De Vlaamse Regering kan de regels bepalen voor de verantwoording van de subsidies, vermeld in artikel 8.
Artikel 12. ( 18/08/2023 - ... )
De administratie is belast met het toezicht op de subsidies, vermeld in artikel 8. Als ze bij het toezicht ernstige tekortkomingen vaststelt, kan ze in afwijking van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof, een of meer van de volgende maatregelen nemen:
1° inhouding of terugvordering van de volledige toegekende subsidie of van een deel ervan;
2° evaluatie en bijstelling of definitieve stopzetting van de toegekende subsidie;
3° bijsturing van het beleid.
De Vlaamse Regering bepaalt de maatregelen, vermeld in het eerste lid, nader in de beheersovereenkomst, vermeld in artikel 10.
De maatregelen, vermeld in het eerste lid, staan in een redelijke verhouding tot de vastgestelde tekortkomingen.
De Vlaamse Regering kan de nadere regels bepalen voor het toezicht op de naleving van de subsidievoorwaarden.
De Vlaamse Regering kan de nadere regels bepalen betreffende de indicatoren die toelaten om bij de beleidsevaluatie de subsidie inhoudelijk en financieel te evalueren.
Artikel 13. ( 18/08/2023 - 31/12/2026 )
Publiq, meemoo en Cultuurconnect:
1° erkennen het belang van het gebruik van het Nederlands bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten;
2° vermelden in alle gedrukte en digitale communicatie, en bij elke mededeling, verklaring, publicatie en presentatie in het kader van de gesubsidieerde activiteit de steun van de Vlaamse Gemeenschap door de standaardlogo’s en de bijbehorende tekst en baselines te gebruiken die de Vlaamse Regering vaststelt.
Artikel 14. ( 18/08/2023 - ... )
§1. De administratie treedt op als de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van dit decreet, namelijk bij:
1° de beoordeling van de meerjarenplannen, vermeld in artikel 7;
2° de toekenning en uitbetaling van de subsidies, vermeld in artikel 8;
3° het sluiten van de beheersovereenkomsten, vermeld in artikel 10;
4° het toezicht op de toegekende subsidies, vermeld in artikel 12;
5° de ondersteuning van de gesubsidieerde organisaties.
§2. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van betrokkenen:
1° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij publiq, meemoo en Cultuurconnect;
2° personen die vermeld worden in het meerjarenplan, vermeld in artikel 7, de beheersovereenkomst, vermeld in artikel 10, en de bewijsstukken met betrekking tot de toegekende subsidie.
§3. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van persoonsgegevens:
1° de identificatiegegevens, het rijksregisternummer of het identificatienummer van de sociale zekerheid en andere (unieke) identificatoren;
2° de contactgegevens;
3° de financiële gegevens;
4° de opleidingsgegevens;
5° de loon- en tewerkstellingsgegevens;
6° de gegevens over expertise.
§4. De volgende categorieën van personen hebben toegang tot de persoonsgegevens die conform dit artikel verwerkt worden:
1° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij de administratie;
2° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij publiq, meemoo en Cultuurconnect.
§5. De administratie vraagt in eerste instantie de persoonsgegevens die conform dit artikel verwerkt worden, en andere gegevens op bij de authentieke gegevensbronnen, vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 houdende de uitvoering van artikel III.66, III.67 en III. 68 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018. Als een authentieke gegevensbron ontbreekt, kunnen de voormelde gegevens verkregen worden bij de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2.
De administratie wisselt in het kader van de uitvoering van dit decreet minstens de volgende persoonsgegevens uit met de volgende instanties:
1° de tewerkstellingsgegevens van de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2, met de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid;
2° het rijksregisternummer en de identificatiegegevens van de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2, met het Rijksregister van de natuurlijke personen.
De uitwisselingen van persoonsgegevens, vermeld in het tweede lid, vinden plaats met tussenkomst van de bevoegde dienstenintegratoren, vermeld in artikel 3 van het decreet van 13 juli 2012 houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator.
§6. De persoonsgegevens die conform dit artikel door de administratie worden verwerkt, kunnen op basis van dit decreet uiterlijk bewaard worden tot 10 jaar na afloop van de taken, vermeld in paragraaf 1. Na afloop van die 10 jaar wordt conform artikel III.87, §1, 3°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 aan deze persoonsgegevens een definitieve bestemming toegewezen.
Artikel 15. ( 18/08/2023 - ... )
§1. In dit artikel wordt verstaan onder:
1° eventorganisatoren: de organisaties en entiteiten die UiTPAS aanvaarden en op basis van UiTPAS individuele pashouders punten laten sparen, voordelen aanbieden in ruil voor gespaarde punten, en pashouders met kansenstatuut een aanzienlijke korting op de deelnameprijs bieden;
2° UiTdatabank: een databank die publiq ontwikkelt en beheert ter uitvoering van de taak, vermeld in artikel 4, waarin informatie over het ruime vrijetijdsaanbod wordt verzameld, deels via invoer door eventorganisatoren, en deels via technische koppelingen en importkoppelingen. Daarna wordt de verzamelde informatie onder meer ter beschikking gesteld van eventorganisatoren, lokale besturen en media.
§2. Publiq treedt op als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de taken, vermeld in artikel 4.
§3. In deze paragraaf wordt verstaan onder UiTiD: een gebruikersprofiel, dat publiq ontwikkelt en beheert ter uitvoering van de taken, vermeld in artikel 4. Het gebruikersprofiel wordt gebruikt voor de toegang tot en het beheer van gebruikersaccounts en als login voor de verschillende toepassingen en programma’s die publiq opzet, ontwikkelt en beheert in eigen beheer of met medewerking van partners.
De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van betrokkenen:
1° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij publiq;
2° organisatoren van vrijetijdsactiviteiten, en hun contactpersonen;
3° uitvoerders, begeleiders, lesgevers en andere personen die betrokken zijn bij vrijetijdsactiviteiten als vermeld in artikel 4, tweede lid, 3°, en, in geval van organisaties hun personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij de organisaties;
4° contactpersonen van locaties waar vrijetijdsactiviteiten als vermeld in artikel 4, tweede lid, 3°, plaatsvinden;
5° personen die vrijetijdsactiviteiten als vermeld in artikel 4, tweede lid, 3°, invoeren in de UiTdatabank;
6° de houders van een UiTPAS voor de standaardtoepassing als spaar- en voordelenprogramma dat gekoppeld is aan vrijetijdsactiviteiten als vermeld in artikel 4, tweede lid, 3°;
7° de houders van een UiTPAS met kansenstatuut met het oog op een kortingstarief;
8° personen die de UiTiD gebruiken om toegang te krijgen tot toepassingen van publiq, en om hun gegevens en voorkeuren te beheren;
9° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij lokale besturen, sectorale partners en content- en mediapartners die de UiTiD, de UiTdatabank en de UiTPAS gebruiken;
10° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij de dienstverleners en leveranciers op wie publiq een beroep doet om de taken, vermeld in artikel 4, uit te voeren.
§4. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van persoonsgegevens:
1° de identificatiegegevens, het rijksregisternummer of het identificatienummer van de sociale zekerheid, en andere (unieke) identificatoren;
2° de contactgegevens;
3° de loggegevens van gebruikersactiviteiten;
4° de geboorteplaats en -datum;
5° het geslacht;
6° de nationaliteit;
7° de hoofdverblijfplaats;
8° het kansenstatuut;
9° de opleidingsgegevens;
10° de gegevens over artistieke output en expertise;
11° de tewerkstellingsgegevens en professionele historiek.
§5. De volgende categorieën van personen hebben toegang tot de persoonsgegevens die conform dit artikel verwerkt worden:
1° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij publiq, als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van hun taken;
2° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij lokale besturen, sectorale partners en content- en mediapartners die de UiTdatabank gebruiken om informatie van evenementen, activiteiten en andere vormen van vrijetijdsaanbod te verzamelen en te ontsluiten;
3° medewerkers en personen die aangesteld zijn bij lokale besturen, die de gegevens gebruiken om de UiTPAS toe te kennen en kortingen toe te kennen, te beheren en te verrekenen;
4° medewerkers en personen die aangesteld zijn bij eventorganisatoren om de UiTPAS te controleren en kortingen en voordelen toe te kennen;
5° medewerkers en personen die aangesteld zijn bij de administratie voor de gegevens die de administratie nodig heeft om haar taak als verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 14, §1, uit te oefenen;
6° organisaties die aangesteld zijn door lokale besturen om de UiTPAS met kansenstatuut toe te kennen en te beheren.
§6. Publiq vraagt in eerste instantie de persoonsgegevens en andere gegevens op bij de authentieke gegevensbronnen, vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 houdende de uitvoering van artikel III.66, III.67 en III. 68 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018. Als een authentieke gegevensbron ontbreekt, kunnen de voormelde gegevens verkregen worden bij de betrokkenen, vermeld in paragraaf 3, tweede lid.
Publiq wisselt in het kader van de uitvoering van dit decreet minstens de volgende persoonsgegevens uit met de volgende instanties:
1° het statuut verhoogde tegemoetkoming van de betrokkenen, vermeld in paragraaf 3, tweede lid, 6° en 7°, met de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid;
2° het rijksregisternummer en de identificatiegegevens van de betrokkenen, vermeld in paragraaf 3, tweede lid, met het Rijksregister van de natuurlijke personen.
De uitwisselingen van persoonsgegevens, vermeld in het tweede lid, vinden plaats met tussenkomst van de bevoegde dienstenintegratoren, vermeld in artikel 3 van het decreet van 13 juli 2012 houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator.
§7. Publiq bepaalt als verwerkingsverantwoordelijke de bewaartermijn van de persoonsgegevens die hij conform dit artikel verwerkt. De persoonsgegevens kunnen daarbij, op basis van dit decreet, uiterlijk bewaard worden tot 10 jaar na afloop van de decretale taken, opgenomen in artikel 4.
In afwijking van het eerste lid worden de persoonsgegevens die verwerkt worden in het kader van het beheren van de UiTPAS, maar bijgehouden zolang de registratie van de betrokkenen, vermeld in paragraaf 3, tweede lid, 6° en 7°, actief is.
§8. Publiq kan de persoonsgegevens die conform dit artikel worden verwerkt, bekendmaken in het kader van de uitvoering van zijn taken en verplichtingen, vermeld in dit decreet.
Artikel 15/1. ( 01/01/2024 - ... )
§1. Publiq treedt op als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die plaatsvindt in het kader van de uitvoering van de opdracht, vermeld in artikel 4/1.
§2. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van betrokkenen:
1° platformgebruikers;
2° organisatoren van vrijetijdsactiviteiten, en hun medewerkers, contactpersonen en andere aangestelden;
3° beheerders van vrijetijdslocaties en -infrastructuur, en hun medewerkers, contactpersonen en andere aangestelden;
4° personen die betrokken zijn bij de uitvoering van vrijetijdsactiviteiten.
§3. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van persoonsgegevens:
1° voor de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2, 1° tot en met 3°:
a) de identificatiegegevens;
b) de functiegegevens;
c) de contactgegevens;
d) de loggegevens van gebruikersactiviteiten;
2° voor de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2, 4°:
a) de identificatiegegevens;
b) de contactgegevens;
c) de gegevens over artistieke output en expertise;
d) de geboortedatum, de geboorteplaats, het geslacht en andere biografische gegevens.
§4. De volgende categorieën van personen hebben toegang tot de persoonsgegevens die conform dit artikel verwerkt worden:
1° de platformgebruikers als ze toegang hebben tot de dataproducten die via het UiTwisselingsplatform verwerkt en ter beschikking gesteld worden;
2° de personeelsleden, de medewerkers en andere personen die aangesteld zijn door publiq, als dat noodzakelijk is om hun taken uit te voeren in het kader van het beheer en de doorontwikkeling van het UiTwisselingsplatform.
§5. Publiq bepaalt als verwerkingsverantwoordelijke de bewaartermijn van de persoonsgegevens die het conform dit artikel verwerkt. De persoonsgegevens die verwerkt worden op basis van dit artikel, kunnen uiterlijk bewaard worden tot tien jaar na afloop van de opdracht, vermeld in artikel 4/1.
In afwijking van het eerste lid worden de persoonsgegevens van platformgebruikers als vermeld in paragraaf 2, 1°, uiterlijk bewaard tot tien jaar nadat hun toegang tot het UiTwisselingsplatform is afgesloten.
Artikel 16. ( 18/08/2023 - ... )
§1. Meemoo treedt op als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de taken, vermeld in artikel 5.
Meemoo verwerkt in het bijzonder persoonsgegevens met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden als vermeld in artikel 89 van de algemene verordening gegevensbescherming.
§2. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van betrokkenen:
1° alle personen die voorkomen in de digitale content of de metadata;
2° de personen die toegang hebben, of toegang vragen, tot de digitale content of metadata;
3° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij de culturele actoren, mediaorganisaties en overheden, vermeld in artikel 5, tweede lid, 4°;
4° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij meemoo;
5° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij de dienstverleners en leveranciers op wie meemoo een beroep doet om de taken, vermeld in artikel 5, uit te voeren.
§3. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van persoonsgegevens:
1° voor de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2, 1°: alle categorieën van persoonsgegevens, met inbegrip van persoonsgegevens als vermeld in artikel 8, 9, en 10 van de algemene verordening gegevensbescherming, die voorkomen in de digitale content of de metadata;
2° voor de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2, 2°, 3°, 4° en 5°:
a) de identificatiegegevens;
b) de contactgegevens;
c) de hoofdverblijfplaats;
d) het lerarenkaart- of stamboeknummer;
e) de tewerkstellingsgegevens;
f) de opleidingsgegevens;
g) de loggegevens van gebruikersactiviteiten.
§4. De volgende categorieën van personen hebben toegang tot de persoonsgegevens die conform dit artikel verwerkt worden:
1° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij meemoo, als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van hun taken;
2° personen die vermeld worden in overeenkomsten die meemoo sluit met de oorspronkelijke verwerkingsverantwoordelijken van het materiaal;
3° personen die toegang krijgen tot het materiaal dat duurzaam gearchiveerd is conform artikel 5;
4° medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij de administratie hebben toegang tot de gegevens die de administratie nodig heeft om de taak, vermeld in artikel 14, §1, uit te oefenen.
§5. Meemoo bepaalt als verwerkingsverantwoordelijke de bewaartermijn van de persoonsgegevens die hij conform dit artikel verwerkt. De persoonsgegevens kunnen daarbij, op basis van dit decreet, uiterlijk bewaard worden tot 10 jaar na afloop van de decretale taken, opgenomen in artikel 5.
De persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 3, 1°, kunnen conform artikel 5, lid 1, e), en artikel 89 van de algemene verordening gegevensbescherming permanent worden bewaard met het oog op archivering in het algemeen belang.
§6. Meemoo kan de persoonsgegevens die conform dit artikel verwerkt worden, bekendmaken in het kader van de uitvoering van de taken en verplichtingen, vermeld in dit decreet, rekening houdend met artikel 205 tot en met 208 van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 17. ( 18/08/2023 - ... )
§1. Cultuurconnect treedt op als verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van de uitvoering van de taken, vermeld in artikel 6.
§2. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van betrokkenen:
1° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij Cultuurconnect;
2° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij cultuurorganisaties als vermeld in artikel 6;
3° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij lokale besturen, sectorale partners, scholen, artistieke gezelschappen, die bij de werking van Cultuurconnect betrokken zijn of die zijn diensten gebruiken in het kader van de opdracht, vermeld in artikel 6;
4° klanten van de cultuurorganisaties, vermeld in artikel 6;
5° de houders van een UiTPAS voor de standaardtoepassing als spaar- en voordelenprogramma die gekoppeld is aan vrijetijdsactiviteiten;
6° de houders van een UiTPAS met kansenstatuut met het oog op een kortingstarief.
§3. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van dit artikel heeft betrekking op de volgende categorieën van persoonsgegevens:
1° de identificatiegegevens, het rijksregisternummer of het identificatienummer van de sociale zekerheid, en andere (unieke) identificatoren;
2° de betalingsgegevens;
3° de contactgegevens;
4° de loggegevens van gebruikersactiviteiten;
5° de geboorteplaats en -datum, en de overlijdensdatum;
6° het geslacht;
7° de nationaliteit;
8° de hoofdverblijfplaats en de bijkomende adressen;
9° het kansenstatuut;
10° de opleidingsgegevens;
11° de tewerkstellingsgegevens en het overzicht van de professionele loopbaan;
12° de gegevens over artistieke output en expertise;
13° de transactiegegevens;
14° het leen-, toegangskaarten- en activiteitenoverzicht;
15° de communicatie en gebruikersfeedback op de platformen van Cultuurconnect.
§4. De volgende categorieën van personen hebben toegang tot de persoonsgegevens die conform dit artikel verwerkt worden:
1° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij Cultuurconnect, als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van hun taken;
2° leveranciers die digitale oplossingen bieden aan Cultuurconnect, in het kader van de overeenkomsten die tussen Cultuurconnect en voormelde leveranciers zijn gesloten;
3° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij de cultuurorganisaties, vermeld in artikel 6, die de dienstverlening van Cultuurconnect gebruiken;
4° personeelsleden, medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij lokale besturen, sectorale partners, scholen en artistieke gezelschappen, in het kader van het gebruik van de dienstverlening van Cultuurconnect;
5° medewerkers en andere personen die aangesteld zijn bij de administratie hebben toegang tot de gegevens die de administratie nodig heeft om de taak als verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 14, §1, uit te oefenen.
§5. Cultuurconnect vraagt in eerste instantie de persoonsgegevens en andere gegevens op bij de authentieke gegevensbronnen, vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 houdende de uitvoering van artikel III.66, III.67 en III. 68 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018. Als een authentieke gegevensbron ontbreekt, kunnen de voormelde gegevens verkregen worden bij de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2.
Cultuurconnect wisselt in het kader van de uitvoering van dit decreet minstens de volgende persoonsgegevens uit met de volgende instanties:
1° het rijksregisternummer, de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 3, van de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2, met het Rijksregister van de natuurlijke personen;
2° het rijksregisternummer, de persoonsgegevens, vermeld in paragraaf 3, van de betrokkenen, vermeld in paragraaf 2, met de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid als de gegevens betrekking hebben op een natuurlijke persoon die niet in het Rijksregister is opgenomen.
De uitwisselingen van persoonsgegevens, vermeld in het tweede lid, vinden plaats met tussenkomst van de bevoegde dienstenintegratoren, vermeld in artikel 3 van het decreet van 13 juli 2012 houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator.
§6. Cultuurconnect bepaalt als verwerkingsverantwoordelijke de bewaartermijn van de persoonsgegevens die hij conform dit artikel verwerkt. De persoonsgegevens kunnen daarbij, op basis van dit decreet, uiterlijk bewaard worden tot 10 jaar na afloop van de decretale taken, opgenomen in artikel 6.
In afwijking van het eerste lid worden de persoonsgegevens die verwerkt worden in het kader van het beheer van de Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek, maar bijgehouden tot twee jaar na de laatste activiteit. De voormelde termijn begint pas te lopen vanaf het ogenblik dat er geen openstaande transacties of kosten meer zijn.
In het tweede lid wordt verstaan onder Basisinfrastructuur Digitale Bibliotheek: de geïntegreerde centrale digitale architectuur die bestaat uit verschillende toepassingen, zoals de Vlaamse centrale catalogus, het bibliotheeksysteem, de bibliotheekwebsite, die Cultuurconnect ontwikkelt en beheert ter uitvoering van de taak, vermeld in artikel 6.
§7. Cultuurconnect kan persoonsgegevens die conform dit artikel verwerkt worden, bekendmaken in het kader van de uitvoering van de taken en verplichtingen, vermeld in dit decreet.
Artikel 18. ( 18/08/2023 - ... )
De Vlaamse Regering kan de nadere regels bepalen voor de verwerking van de persoonsgegevens, de beveiliging van de persoonsgegevens, en de passende waarborgen voor de rechten en vrijheden van de betrokkenen.
De Vlaamse Regering kan de entiteiten waaraan en de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens mogen worden verstrekt, nader omschrijven.
Artikel 19 ( 01/01/2024 - ... )
In hoofdstuk II van het Participatiedecreet van 18 januari 2008, gewijzigd bij de decreten van 21 maart 2014 en 29 maart 2019, wordt afdeling I, die bestaat uit artikel 3 tot en met 5, opgeheven.
Artikel 20. ( 01/01/2024 - ... )
In titel 3, hoofdstuk 4, van het decreet van 6 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid, gewijzigd bij de decreten van 8 juli 2016 en 29 maart 2019, wordt afdeling 2, die bestaat uit artikel 20 en 21, opgeheven.
Artikel 21. ( 01/01/2024 - ... )
In het decreet van 20 mei 2016 houdende diverse bepalingen in de beleidsvelden cultuur, jeugd en Brussel, gewijzigd bij de decreten van 29 maart 2019 en 20 december 2019, wordt hoofdstuk 2, dat bestaat uit artikel 2 tot en met 2/4, opgeheven.
Artikel 22. ( 01/01/2024 - ... )
In hoofdstuk 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 ter uitvoering van het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid, gewijzigd bij de besluiten van 3 februari 2017 en 26 april 2019, wordt afdeling 2, die bestaat uit artikel 19 en 20, opgeheven.
Artikel 23. ( 01/01/2024 - ... )
In afwijking van artikel 7 wordt het eerste meerjarenplan ingediend voor een periode van twee jaar die loopt van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
In afwijking van artikel 8 worden de eerste subsidies voor de uitvoering van de opdrachten, vermeld in artikel 4, 4/1 en 5 en 6, toegekend voor een periode van twee jaar die loopt van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
In afwijking van artikel 10 worden de eerste beheersovereenkomsten gesloten voor een periode van twee jaar die loopt van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.
Artikel 24. ( 18/08/2023 - ... )
Artikel 19 tot en met 22 treden in werking op 1 januari 2024.
Artikel 25. ( 18/08/2023 - ... )
Artikel 3 tot en met 5 van het Participatiedecreet van 18 januari 2008, artikel 20 en 21 van het decreet van 6 juli 2012 betreffende het Lokaal Cultuurbeleid, artikel 2 tot en met 2/4 van het decreet van 20 mei 2016 houdende diverse bepalingen in de beleidsvelden cultuur, jeugd en Brussel en artikel 19 en 20 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 ter uitvoering van het decreet van 6 juli 2012 betreffende het lokaal cultuurbeleid, zoals van kracht op 31 december 2023, blijven van toepassing op de subsidies die overeenkomstig deze bepalingen werden verleend.
Artikel 26. ( 18/08/2023 - ... )
Het decreet van 24 maart 2023 inzake de verwerking van persoonsgegevens door publiq vzw in het kader van de uitvoering van een Vlaamse vrijetijdspas wordt opgeheven.
Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 07/11/2025