( ... - ... )
De Vlaamse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 87, § 1, gewijzigd bij de bijzondere wet van 16 juli 1993, en § 3, vervangen bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988 en artikel 20; Gelet op het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, artikel 6, § 2, gewijzigd bij het decreet van 16 maart 2012, en artikel 7; Gelet op het decreet van 22 december 2006 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2007, artikel 79, gewijzigd bij de decreten van 19 december 2008 en 13 juli 2012; Gelet op het decreet van 28 november 2008 tot regeling van de overdracht van personeelsleden binnen de diensten van de Vlaamse overheid in geval van verschuiving van taken of bevoegdheden, artikel 3, eerste lid en tweede lid; Gelet op het decreet van 8 juli 2011 houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het Rekenhof, het laatst gewijzigd bij het decreet van 31 januari 2014, artikel 3; Gelet op het decreet van 23 december 2011 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2012, artikel 69, eerste lid; Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "Agentschap voor Facilitair Management"; Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie; Gelet op het Vlaams Personeelsstatuut van 13 januari 2006, artikel I.5ter; Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot vaststelling van de regels voor het beheer van de DAB Informatie Vlaanderen en tot regeling van de bevoegdheden van en de delegatie aan de ICT-manager; Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering; Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012 betreffende de begroting en het financiële beheer van de Dienst met Afzonderlijk Beheer Digitale Drukkerij; Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister bevoegd voor de begroting, gegeven op 8 mei 2014; Gelet op advies 56.378/3 van de Raad van State, gegeven op 18 juni 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973; Op voorstel van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand; Na beraadslaging, Besluit :
Artikel 1. ( 10/05/2021 - ... )
In dit besluit wordt verstaan onder:
1° agentschap Facilitair Bedrijf: het agentschap bedoeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "agentschap Facilitair Bedrijf";
2° DAB Documentbeheer: DAB Documentbeheer, opgericht bij artikel 79 van het decreet van 22 december 2006 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2007 en deel uitmakend van het agentschap Facilitair Bedrijf.
Artikel 2. ( 10/05/2021 - ... )
De lijnmanager van het agentschap Facilitair Bedrijf of zijn plaatsvervanger is beheerder en gedelegeerd ordonnateur van de DAB Documentbeheer. De lijnmanager is daarbij bevoegd voor:
1° de aanwending van de kredieten die ingeschreven zijn op de begroting van de DAB Documentbeheer;
2° de aanwending van de wedde-, werkings-, subsidie- en investeringskredieten voor de DAB Documentbeheer.
Artikel 3. ( 10/05/2021 - ... )
De ontvangsten van de DAB Documentbeheer bestaan uit:
1° het saldo dat overgedragen is van het vorige jaar;
2° de in het lopende jaar geplande opname uit de reserve die is aangelegd;
3° de ontvangsten van het lopende jaar die bestaan uit:
a) de dotaties die voor het betreffende begrotingsjaar aan de DAB Documentbeheer zijn toegekend ten laste van de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap;
b) de bedragen die voortvloeien uit het beheer en de exploitatie door de DAB Documentbeheer;
c) de schenkingen en legaten.
Artikel 4. ( 28/07/2014 - ... )
De vastleggings- en vereffeningskredieten van de programma's BA en BG van de entiteit BHO van de algemene uitgavenbegroting van de Vlaamse Gemeenschap, de genomen reserveringen in de vorm van vastleggingen en vereffeningen en de beschikbare kredieten op basisallocaties en begrotingsartikelen van entiteiten die tijdens het begrotingsjaar 2014 gefusioneerd respectievelijk opgeheven worden, worden op datum van fusie of opheffing overgeheveld naar de naar aanleiding van de fusie of opheffing ontstane passende basisallocaties en begrotingsartikelen.
Artikel 5. ( 10/05/2021 - ... )
...
Artikel 6. ( 10/05/2021 - ... )
...
Artikel 7. ( 28/07/2014 - ... )
In het opschrift van het besluit van de Vlaamse Regering van 11 juni 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap "Agentschap voor Facilitair Management" worden de woorden "Agentschap voor Facilitair Management" vervangen door de woorden "agentschap Facilitair Bedrijf".
Artikel 8. ( 28/07/2014 - ... )
In artikel 1 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 23 december 2010, worden punt 2° en 3° vervangen door wat volgt:
"2° agentschap: het agentschap Facilitair Bedrijf, vermeld in artikel 2;
3° minister: de Vlaamse minister, bevoegd voor het algemeen beleid inzake facilitaire dienstverlening en het vastgoedbeheer in de Vlaamse administratie, en het algemeen beleid inzake informatie- en communicatietechnologie in de Vlaamse administratie, en het e-government;".
Artikel 9. ( 28/07/2014 - ... )
Artikel 2 van hetzelfde besluit, wordt vervangen door wat volgt:
"Art. 2. Binnen het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken wordt een intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid opgericht onder de benaming "agentschap Facilitair Bedrijf". Het agentschap wordt opgericht voor de beleidsondersteuning en beleidsuitvoering inzake facilitaire dienstverlening, vastgoedbeheer, informatie- en communicatietechnologie, e-government, informatiemanagement en dienstenintegratie.
Het agentschap behoort tot het beleidsdomein Bestuurszaken"
Artikel 10. ( 28/07/2014 - ... )
Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt:
"Art. 3. Het agentschap heeft als missie het verstrekken van facilitaire dienstverlening met het oog op het kwaliteitsvol, effectief, marktconform en zuinig uitbouwen en beheren van het patrimonium en het aanbieden van ICT-, e-government- en informatiediensten, producten en advies om de dienstverlening van de organisatie-entiteiten binnen de beleidsdomeinen en van de provinciale en lokale besturen te ondersteunen, en zo bij te dragen tot de optimale werking van de Vlaamse overheid als geheel.".
Artikel 11. ( 28/07/2014 - ... )
Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: Het agentschap heeft tot taak het aanbieden van ICT-, e-government- en informatiediensten, producten en advies ter ondersteuning van de entiteiten van de Vlaamse overheid en van de lokale en provinciale besturen. Dat omvat de volgende activiteiten:
"Art. 4. Het agentschap heeft tot taak de operationele ondersteuning en uitvoering van facilitaire diensten in de diverse beleidsdomeinen. Dat omvat de volgende activiteiten:
1° het uitvoeren van het portefeuille-, ruimte- en projectbeheer, alsook het optreden als technische studiecel voor het vastgoed van de Vlaamse administratie;
2° het leveren van ondersteunende gebouwgebonden diensten op het vlak van technisch onderhoud, verhuizingen, bekabeling, energiebeheer, beheer van meubilair, beveiliging, catering, schoonmaak, beheer van vergaderzalen, reprografie, postbedeling, afvalverwerking in de gebouwen van de Vlaamse administratie;
3° het leveren van niet-gebouwgebonden facilitaire diensten op het vlak van de aankoop en het beheer van roerende goederen.
1° vanuit de eigen expertise een bijdrage leveren aan het beleid over het gemeenschappelijke ICT- en informatiedienstverleningsaanbod, het e-government, de gemeenschappelijke ICT-, e-government- en informatieomgevingen, en de ICT-, e-government- en informatiesamenwerking;
2° het aanbieden van een ruime waaier aan ICT-, e-government- en informatiediensten;
3° het investeren in gemeenschappelijke ICT-, e-government- en informatieomgevingen met het oog op schaalvoordelen en een betere integratie;
4° het verlenen van advies op basis van intern opgebouwde expertise;
5° het vervullen van de functie van de dienstenintegrator overeenkomstig het decreet van 13 juli 2012 houdende de oprichting en organisatie van een Vlaamse dienstenintegrator.".
Artikel 12. ( 28/07/2014 - ... )
In artikel 18 van het besluit van de Vlaamse Regering van 3 juni 2005 met betrekking tot de organisatie van de Vlaamse administratie, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009, wordt punt 2° vervangen door wat volgt:
"2° agentschap Facilitair Bedrijf;".
Artikel 13. ( 28/07/2014 - ... )
In artikel 3, eerste lid, 4°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2009 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juli 2010 en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juni 2011, wordt punt b) vervangen door wat volgt:
"b) het agentschap Facilitair Bedrijf;".
Artikel 14. ( 28/07/2014 - ... )
In artikel 4, § 4, van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 juli 2012 betreffende de begroting en het financiële beheer van de Dienst met Afzonderlijk Beheer Digitale Drukkerij worden de woorden "Agentschap voor Facilitair Management" vervangen door de woorden "agentschap Facilitair Bedrijf".
Artikel 15. ( 28/07/2014 - ... )
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot vaststelling van de regels voor het beheer van de DAB Informatie Vlaanderen en tot regeling van de bevoegdheden van en de delegatie aan de ICT-manager, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 1 juni 2012 en 29 november 2013, wordt opgeheven.
Artikel 16. ( 28/07/2014 - ... )
In afwijking van artikel 2 blijft de huidige ICT-manager de beheerder en gedelegeerd ordonnateur van de DAB Informatie Vlaanderen tot 1 april 2015.
Artikel 17. ( 28/07/2014 - ... )
De Vlaamse minister, bevoegd voor het algemeen beleid inzake facilitaire dienstverlening en het vastgoedbeheer in de Vlaamse administratie, en het algemeen beleid inzake informatie- en communicatietechnologie in de Vlaamse administratie, en het e-government, is belast met de uitvoering van dit besluit.
BIJLAGE 1 ( 10/05/2021 - ... )
...
BIJLAGE 2 ( 10/05/2021 - ... )
...
Vlaamse Codex, officiële website van de Vlaamse Overheid - https://codex.vlaanderen.be
Geconsolideerde versie die geldt op 02/08/2025